به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۲۲۵۳۲

سی‌ان‌ان: توافق ژنو مهمترین میراث اوباما

گروه بین الملل: پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا، توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو را به عنوان دستاوردی معرفی کرد که می تواند به مهمترین میراث دوره ریاست جمهوری باراک اوباما تبدیل شده و وجهه سیاسی او را حفظ کند، یاد کرد.
سی‌ان‌ان: توافق ژنو مهمترین میراث اوباما
در این تحلیل با اشاره به رو به پایان بودن دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و یافته های آخرین نظر سنجی سی ان ان که نشان می دهد میزان حمایت مردم آمریکا به 41 درصد یعنی پایین ترین سطح طی دوران ریاست جمهوری رسیده، آمده است: هیچ زمانی برای انعقاد توافق تاریخی شش قدرت بزرگ جهان باجمهوری اسلامی بر سر مسئله هسته ای ایران نمی توانست بهتر ازبرهه کنونی باشد.

در ادامه گزارش آمده است: اوباما پس از انتشار خبر دستیابی به توافق با ایران در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که «امروز دیپلماسی راهی جدید به سوی جهانی امن تر به روی ما گشود. آینده ای که در آن می توانیم مطمئن شویم برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و به تولید سلاح هسته ای منتهی نخواهد شد».

آخرین نظرسنجی سی ان ان نشان می دهدکه 56 درصد مردم آمریکا از توافق موقت با ایران که سرانجام صبح روز یکشنبه محقق شد،حمایت می کنند اما بنا بر گزارش سی ان ان، این توافق رابطه اوباما با اسراييل به عنوان یکی از مهمترین هم‌پیمانان آمریکا در منطقه را با دشواری مواجه می کند و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به شدت با هر گونه توافق با جمهوری اسلامی مخالف است و این مخالفت ها به صراحت اعلام شد. یک مقام ارشد دولت آمریکا در جمع خبرنگاران درباره احتمال گفت وگوی اوباما با نتانیاهو ابراز اطمینان کرد.

این شبکه افزود: اما رئیس جمهوری آمریکا با بدبینی و تردیدهای اعضای کنگره که تاهمین هفته گذشته نیز بر لزوم تشدید تحریم ها تاکید داشتند،نیز مواجه است. به موجب این توافق و در نتیجه کاهش تحریم ها در حدود شش تا هفت میلیارد دلار در اختیار ایران قرار خواهد گرفت و اوباما می تواند با صدور دستور اجرایی که نیازی به تائید کنگره نخواهد داشت، نسبت به اجرای این بند اقدام کند.

مارک کرک سناتور جمهوریخواه آمریکا که در جمع نزدیک ترین نمایندگان به رژیم صهیونیستی قرار دارد، یکی از این مخالفان است که گفت: این توافق در ازای برخی امتیازات ظاهری که نه برنامه هسته ای ایران را تعطیل می‌کند و نه زیرساخت‌های آن را به عقب بر می‌گرداند، میلیاردها دلار بودجه در اختیار مهمترین دولت حامی تروریسم در جهان قرار خواهد داد! این گزارش ادامه داد: با این حال،نتیجه این توافق که بخشی از میراث اوباما را تشکیل خواهد داد به رخدادهای بعدی مربوط می شود، زیرا قرار است مذاکرات طی شش ماه آینده برای رسیدن به راه حلی جامع در زمینه برنامه هسته ای ایران ادامه یابد.
مرجع : ایرنا