به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۲۲۵۴۰۸
افزایش قربانیان در تهران

آژیر قرمز ویروس کرونا در تهران

آژیر قرمز ویروس کرونا در تهران
گروه جامعه: وضعیت شهر تهران با توجه به شیوع کرونا وخیم اعلام شده است از دو روز گذشته تهران نیز به جمع استان‌های قرمز وارد شد. ۱۸ تیر بود که علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در حساب توئیتر خود نوشت: وضعیت تهران از نظر کرونا «بسیار اسفناک» بوده و در وضعیت قرمز است.به گفته اعطا، افزایش پرشتاب تعداد بیماران و جانباختگان در تهران، حیرت آور است. او افزوده بود: به عنوان نماینده مردم در شورا، از ستاد کرونا مطالبه می‌کنم بی هیچ مسامحه‌ای، جدی‌ترین محدودیت‌ها را تصویب و اعمال کند و خواستار دورکاری کارمندان شده بود.ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت می‌گوید تقریبا کل کشور در وضعیت قرمز دارد و وضعیت اصلا خوب نیست. حریرچی درباره وضعیت تهران نیز خبر داده است که بستری‌های تهران در فروردین رو به سقوط نهاد، اما اکنون بستری روزانه جدید روزی ۶۰۰ مورد است. به گفته او، همچنین در تهران حدود ۴۵۰۰ بستری روز تخت داریم و تا زمانیکه این روند‌ها افزایشی است، مرگ و میر نیز افزایشی خواهد بود.حریرچی همچنین گفته است: کرونا آینه عمل ماست، هر رفتار نامناسب بهداشتی ما ۵ الی ۷ روز بعد خودش را در حوزه سرپایی نشان می‌دهد، دو الی سه هفته بعد در بستری و چهار الی شش هفته بعد در مرگ و میر خودش را نشان می‌دهد. اکنون تهران منبع پخش بیماری به کل کشور تبدیل شده است و چرخش زیاد است؛ به ویژه در شهرستان‌های اطراف تهران مانند البرز و بعد هم شمال و... و.. هر کسی که از تهران به شهر‌های اطراف در رفت و آمد است، می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند.به نظر می‌رسد مرکزیت سیاسی، اقتصادی و تجاری تهران و افزایش تردد‌ها موجب شده تا تهران به مرکز انتشار کرونا در کشور بدل شود. به گزارش آرمان ملی، طبق آمار روزانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از شهر‌های اطراف و دیگر نقاط کشور به تهران که وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مهم کشور در آن قرار دارد، در رفت و آمد هستند و همین امر باعث شده، حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، تهران را منبع پخش کرونا در کشور بداند.طبق اعلام سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز  موارد روزانه بستری در استان تهران طی یک ماه گذشته به دو برابر افزایش یافته است. در شهرستان‌های تهران، پاکدشت، دماوند و شهریار آمار بستری‌ها شیب نسبتا تندی را طی می‌کند؛ به طوری که در استان تهران نیمی از تخت‌های مراقبت‌های ویژه بزرگسالان در اشغال بیماران کرونایی است». این در حالی است که رفت و آمد میان این شهرستان‌ها از تهران زیاد است و این آمار می‌تواند مهر تاییدی بر ادعای حریرچی باشد.

افزایش قربانیان در تهران
به گفته رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز تنها ۲۳۴ نفر طی دو روز چهارم و پنجم مرداد در بهشت زهرا (س) به دلیل ابتلا به کرونا دفن شدند. خداکرمی اعلام کرده است: پنجم مرداد ۱۱۶ نفر و روز قبل از آن ۱۱۸ نفر در بهشت‌زهرا (س) تهران به دلیل کرونا دفن شده‌اند که این آمار بسیار زیاد است و تقریباً آمار مشابه هفته اول فروردین بوده است. همچنین او اضافه کرده است همه تخت‌های مراقبت‌های ویژه در پایتخت ظرفیت تکمیل دارد و اگر مردم مواظب خودشان نباشند، دیگر جایی برای بستری نیست. خداکرمی همچنین از احتمال فعال شدن دوباره بیمارستان‌های موقت، در پایتخت خبر داده است.گفتنی است بسیاری از این بیمارستان‌های موقت که در پیک اول کرونا استفاده شد متعلق به ارتش و سپاه بود این بیمارستان‌ها پس از فروکش کردن پیک اول، دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است، اما در پی افزایش شیوع مبتلایان احتمال استفاده از آن‌ها در تهران قوت گرفته است.در تیرماه وضعیت تهران چندان وخیم شد که بار دیگر برخی محدودیت‌ها بازگردانده شدند. تداوم این وضعیت در روز‌های نخست مرداد ماه موجب شد تا علیرضا زالی در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار دورکاری ۵۰ درصد کارکنان و کارمندان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به منظور کاهش تردد در سطح شهر برای جلوگیری از شیوع کرونا شود.

در نامه دکتر علیرضا زالی خطاب به سعید نمکی آمده است: «با عنایت به ابلاغ مصوبه الزام سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مبنی بر استفاده حداکثر از دو سوم کارکنان و کارمندان برای فعالیت به صورت حضوری و استفاده از یک سوم دیگر به صورت دورکاری، چرخشی و... و تاثیرات مثبت این مصوبه در کاهش تردد و تراکم صبحگاهی در استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله مترو و اتوبوس در کلانشهر تهران، لذا استدعا دارد دستور فرمایید این مصوبه را به صورت ۵۰ درصد حضوری و ۵۰ درصد دورکاری، چرخشی و ... تصویب و ابلاغ فرمایند به نحوی که از مرخصی استحقاقی افراد نیز کسر نشود.».ولی اعمال محدودیت‌ها نیز تاکنون نتوانسته تاثیری در تغییر وضعیت موجود داشته باشد. هر چند به نظر می‌رسد جدیتی که در اسفندماه در اعمال محدودیت‌ها وجود داشت این بار دیده نمی‌شود.

خستگی کادر درمان
افزایش مبتلایان به کرونا موجب شده تا کادر درمان نیز دچار خستگی شود. آنچه روند مقابله با بیماری را تهدید می‌کند. خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: کادر درمان در حال حاضر با یک جنگ فرسایشی مواجهند و یک تنه طی ۵ ماه اخیر مقابل کرونا ایستاده‌اند و ما نگران هستیم که تاب و توان کادر درمان نیز به اتمام برسد. روز گذشته طی صحبت با مسؤولین یکی از مراکز درمانی تهران متوجه شدم که هر دو متخصص ریه در یک مرکز درمانی مبتلا به کرونا شده‌اند و این مسأله نشان می‌دهد که باید اقدامی عاجل جهت مقابله با کرونا انجام شود.افزون بر او، رضا جلیلی خشنود رئیس بیمارستان شهدای تجریش در گفتگو با ایلنا در مورد تعداد مبتلا‌های کادر درمان این بیمارستان به کرونا خبر می‌دهد: تا به امروز نزدیک به ۲۰۰ نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا شدند، یعنی آمار از اول اسفند تا الان به این تعداد رسیده است.به گفته خشنود، کادر درمان از پزشک، پرستار، کمک بهیار و همچنین کادر اداری و حمل و نقل به مرور به ویروس کرونا آلوده شدند. البته این مشکل نه تنها برای بیمارستان شهدای تجریش بلکه در اکثر بیمارستان‌های کشور وجود دارد و این موضوع منجر به مواجه با کمبود نیرو خواهد شد، به ویژه این‌که تا زمانی که جواب تست این افراد منفی شود، چند هفته زمان می‌برد. علاوه بر این، بعد از بهبودی کادر درمان نیز تا مدتی ضعف‌های جسمانی بر این افراد غلبه می‌کند و تا نیرو‌ها به سیستم خدمات رسانی برگردند، زمان‌بر خواهد بود.

همین امر موجب کاهش قوای کادر درمانی می‌شود. آنچه موجب شده است تا علیرضا زالی طی نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صدور مجوز‌های استخدامی کادر بهداشتی، درمان را توسط سازمان اداری و استخدامی کشور خواستار شود. در بخشی از این نامه آمده است: «با توجه به تداوم سیر صعودی و سرایت، افزایش بیماری کرونا در کشور و بالاخص کلانشهر تهران و خستگی مفرط کادر بهداشتی، درمانی و همچنین خروج دوره‌ای کادر درمانی و بهداشتی از فعالیت ها، به علت ابتلا به این بیماری و طی دوره درمان و نقاهت و از آنجا که مراحل جذب و برگزاری آزمون‌های استخدامی زمانبر می‌باشد، لذا استدعا دارم دستور فرمایید پیگیری عاجل برای صدور مجوز‌های استخدامی توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور بعمل آید.»مجموع شواهد نشان می‌دهد تهران در وضعیت قرمز دارد آنچه پیش از این توسط برخی مسئولان نیز هشدار داده شده بود. در این شرایط کاهش تردد‌ها و کاستن از اجتماعات باید جدی‌تر گرفته شود. این درحالی است که ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره وضعیت کرونا در پایتخت و اقدامات مدیریت شهری جهت مقابله و پیشگیری از این بیماری، اظهار داشته است: تصمیمات کلان بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است و شهرداری نمی‌تواند در این راستا تصمیم‌گیری کند. به گفته او، ضدعفونی مکان‌های مختلف در سطح شهر از جمله اقداماتی است که شهرداری انجام داده است.خداکرمی با بیان اینکه متأسفانه برخی مسئولین در ستاد کرونا حالت کرختی نسبت به موضوع ویروس کووید ـ ۱۹ پیدا کرده‌اند، می‌گوید: این کرختی سبب شده که تنها در لحظه جهت مقابله با کرونا تصمیم‌گیری شود در حالی که باید به فکر روز‌های آینده نیز بود. آنچه به نظر می‌رسد موجب شد تا مسئولین از دیدن امروز و روز‌های پیک دوم کرونایی غافل شوند.او می‌افزاید: اینکه موضوع کرونا در تهران مدیریت شود بر عهده شهرداری نیست تصمیم‌گیر نهایی و اصلی در این زمینه ستاد کرونا است. اینکه بازار و کسب و کار‌ها را تعطیل کنیم یا ممنوعیت تردد در مکان‌های اجتماعی باشد بر عهده شهرداری نیست، ولی رعایت پروتکل‌های ابلاغی به شدت مورد توجه مدیریت شهری است.