به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۲۲۵۴۴

تغییر زمان برگزاری‌لیگ قهرمانان‌آسیا در2014

گروه ورزشی: رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا از تغییر قانون و زمان برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال 2014 خبر داد. او معتقد است که فاصله بین فوتبال کشورهای شرق آسیا با غرب آسیا بسیار زیاد شده است.
شیخ سلمان بن ابراهیم، رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا که در کوالالامپور مالزی به سر می‌برد، گفت‌وگوی اختصاصی را با روزنامه‌ "الرایة" قطر داشت و درباره موضوعات زیادی صحبت کرد.

* جام جهانی 2022 قطر.
- بدون شک جام جهانی 2022 در قطر برگزار خواهد شد. دیگر نباید در این زمینه بحث و جدلی صورت گیرد. ما هم به عنوان کنفدراسیون فوتبال آسیا تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا این رقابت‌ها در قطر برگزار شود،‌ چرا که برگزاری چنین رقابت‌هایی فقط مختص قطر نیست، بلکه امتیاز آن به آسیا تعلق دارد. تنها بحث حال حاضر زمان این رقابت‌هاست که در نشست اخیر کمیته‌ اجرایی فیفا درباره آن به توافقات لازم رسیدیم. تلاش می‌کنیم تا با همکاری باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها بهترین زمان را برای برگزاری این رقابت‌ها انتخاب کنیم.

* درباره پست ریاستتان در کنفدراسیون فوتبال آسیا صحبت کنید.
- شش ماهی بیشتر نیست که به عنوان رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا انتخاب شده ام. بسیار سخت است که در این مدت کوتاه درباره عملکرد و دستاوردهای خود صحبتی کنم. هر فدراسیون بین‌المللی وظایف خاصی را دارد. مهم‌ترین وظیفه ما هم قانون اساسی است. کمیته‌ای را مسئول بررسی قوانین جدید کرده‌ایم. می‌خواهیم در انتخابی جام جهانی 2018 و لیگ قهرمانان آسیا تغییراتی را ایجاد کنیم. همه پیشنهادها را بررسی خواهیم کرد و در نهایت تصمیمی را خواهیم گرفت که به نفع فوتبال آسیا خواهد بود.

* بعضی‌ها معتقدند در حق بعضی از کشورها در تعیین سهمیه لیگ قهرمانان آسیا ظلم می‌شود.
- من چنین چیزی را قبول ندارم. ما به کشورهایی که تمام فاکتورهای میزبانی را رعایت می‌کنند سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را می‌دهیم. اگر کشورهای جدیدی هم باشند که این فاکتورها را رعایت کنند به آنها نیز حق میزبانی می‌دهیم. در واقع تنها شرط AFC رعایت کردن فاکتورهای فنی است. در ابتدا باید کنفدراسیون فوتبال آسیا کشورها را بر اساس خوب و بد بودن شرایط فنی باشگاه‌ها امتیاز بندی کند. نتایج کار را در اختیار همه قرار خواهیم داد تا کسی ادعا نکند که به او ظلم شده است. معیارها و فاکتورهای AFC کاملا روشن و مبرهن است و ما می‌خواهیم عدالت را اجرا کنیم. بدون شک کشورهایی که معیارهای لازم را نداشته باشند، حق شرکت در لیگ قهرمانان آسیا را نخواهند داشت. در مقابل‌ کشورهایی که از ورزشگاه‌های خوب و دیگر فاکتورهای‌ فنی برخوردار هستند‌ حق شرکت در این رقابت‌ها را دار‌ند.‌

* آیا زمان برگزاری لیگ قهرمانان آسیا ظلم به کشورهای غرب آسیا نیست؟ این را به خوبی در نیمه نهایی این رقابت‌ها می توان مشاهده کرد. نظر شما در این باره‌ چیست؟
- ما از این مساله غافل نبودیم و با جدیت آن را پیگیری کردیم. درباره زمان برگزاری این رقابت‌ها به نتیجه‌ خوبی رسیده‌ایم، امیدواریم که این نتیجه‌ ظلم به هیچ تیمی نباشد و همه آن را قبول کنند. این قانون جدید را در سال 2014 اجرا خواهیم کرد. در حال حاضر نمی‌خواهیم درباره این قانون جدید صحبت کنیم، چرا که هنوز در جمع بندی‌های خود به نتیجه‌ نهایی نرسیده‌ایم. ما قصد داریم در سال 2014 بعضی نقص‌ها را برطرف کنیم و در سال 2015 با شرایطی کاملا متفاوت این بازی‌ها را برگزار کنیم.

* صعود کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و ایران به جام جهانی 2014 برزیل بیانگر فاصله زیاد تیم‌های غرب آسیا و شرق آسیا نیست؟
- من با حرف شما موافق هستم. گذشت زمانی که تیم‌های غرب آسیا از جمله عربستان، قطر، عراق و امارات توانایی رقابت با شرق آسیا را داشتند. الان فاصله بین تیم‌های غرب آسیا با شرق آسیا بسیار زیاد شده است‌. الان فاصله بین کره و ژاپن و حتی استرالیا با تیم‌های غرب آسیا بسیار زیاد شده است. باید به دنبال راه چاره‌ای برای این مشکل بود.

به عنوان رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا سخت است که درباره مشکلات و سختی‌هایی که کشورهای غرب آسیا با آن مواجه هستند، صحبت کنم. من باید به شرق و غرب آسیا نگاهی برابر داشته باشم‌. باید این را به خوبی بدانیم که هر چه رقابت‌ بین شرق و غرب آسیا شدیدتر باشد به نفع فوتبال‌ خواهد بود، اما فاصله زیاد تیم‌های این دو منطقه نمی‌تواند مفید باشد.

* دلایل افت کشورهای غرب آسیا؟
- در حقیقت من نظری دارم که چه بسا اشتباه باشد. به نظر من دلیل افت کشورهای غرب آسیا تفکر حرفه‌ای‌گری بود که ما آن را در تیم‌های ملی پیاده کردیم. تفکر حرفه‌ای‌گری در باشگاه‌های غرب آسیا بر خلاف تیم‌های ملی جواب داد و به دستاوردهای خوبی دست یافتیم. در اثبات سخنان خودم می‌توانم به عملکرد بازیکنان در تیم‌های باشگاهی و تیم‌های ملی اشاره کنم. یک بازیکن زمانی که از دوران کودکی در باشگاه خود با تفکر حرفه‌ای‌گری بزرگ می‌شود تفاوت زیادی با بازیکنی دارد که به یکباره به تیم ملی دعوت می‌شود و در فضای جدیدی قرار می‌گیرد.

می‌توانم در این زمینه تیم ملی فوتبال بحرین را مثال زنم. بحرین در سال 2004 قبل از این که تفکر حرفه‌ای‌گری در تیم ملی این کشور حکمفرما شود، قوی‌تر از الان بود. بسیاری از بازیکنان در تیم‌های باشگاهی خود عملکرد خوبی دارند و می درخشند، اما در تیم ملی شاهد درخشش آنها نیستیم. چه بسا عدم آگاهی بازیکنان هم دلیل این افت باشد. توجه سران و مسئولان باشگاه‌ها هم می‌تواند دلیل دیگری در این زمینه‌ها باشد. الان مسئولان باشگاه‌ها بیشتر از مسئولان تیم‌های ملی به شرایط تیم خود توجه می‌کنند. همه آنچه می‌توانم آرزو کنم این است که شاهد حضور تیم‌های بیشتری از آسیا در جام جهانی 2018 باشم.
مرجع : ایسنا