به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۱ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۲۲۵۴۷۱

تمام ستاره‌های مشترک استقلال و سپاهان

تمام ستاره‌های مشترک استقلال و سپاهان
گروه اقتصادی: استقلال و سپاهان در حالی امروز (شنبه) به مصاف هم می‌روند که بازیکنان مشترک زیادی در تاریخ خود داشته اند؛ بازیکنانی که اغلب در دو تیم ستاره بودند و به بازیکن محبوب تیمشان تبدیل شدند.به گزارش ایسنا، با تبدیل شدن سپاهان به یکی از قدرت‌های فوتبال ایران، تقابل این تیم اصفهانی با سرخابی‌های پایتخت به جمع بازی‌های حساس لیگ برتر افزوده شد. در این میان، مصاف‌های استقلال و سپاهان در اوج حساسیت شبیه به یک دیدار خانوادگی است چرا که همیشه ستاره‌های مشترک زیادی بین دو تیم وجود داشته است؛ از حجازی، رایکوف و امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی گرفته تا مجتبی جباری، خسرو حیدری، مهدی رحمتی، جانواریو و چندین و چند ستاره دیگر به عنوان بازیکن.در این گزارش به بررسی بازیکنان شاخص مشترک بین استقلال و سپاهان پرداخته شده است؛ بازیکنانی که اغلب به خاطر حضور سرمربیان استقلالی در سپاهان از تهران به اصفهان کوچ کرده‌اند.
 
احمدرضا عابدزاده
داستان جدایی عابدزاده از استقلال را کمتر کسی نمی‌داند. او که در در استقلال قهرمان آسیا و ایران شده بود و لقب عقاب آسیا را کسب کرد پس از اختلاف با مدیریت استقلال و عدم حمایت کاظم اولیایی، مدیرعامل این تیم برای درمان مصدومیت عابدزاده، تصمیم به جدایی از این تیم را گرفت. عابدزاده پس از استقلال، فصل ۷۲-۷۳ را در سپاهان گذراند و سپس به پرسپولیس پیوست و تقریبا تا پایان دوران فوتبالش سرخ‌پوش ماند.

سید مهدی رحمتی
پرسابقه‌ترین بازیکن لیگ برتر فوتبال ایران، پر رفت‌وآمدترین بازیکن بین سپاهان و استقلال بوده است. رحمتی در ابتدای دوران فوتبالی‌اش و پس از سه فصل حضور در فجر سپاسی، در سومین دوره لیگ برتر به سپاهان پیوست. دروازه‌بان جوان آن روزهای فوتبال ایران سپس در دوران قلعه‌نویی به استقلال پیوست و دو فصل در این تیم حضور داشت و یک قهرمانی لیگ هم کسب کرد اما کم‌تجربگی و نیمکت‌نشینی زیر سایه وحید طالبلو منجر به جدایی این بازیکن از استقلال شد. رحمتی در لیگ نهم پس از دو فصل درخشش در مس کرمان، با رفتن امیر قلعه‌نویی به سپاهان به زرد پوشان اصفهانی پیوست و دو فصل پیاپی به همراه این تیم قهرمان لیگ برتر شد.
رحمتی پس از چهار سال توسط مظلومی به استقلال بازگردانده شد و سه فصل به عنوان دروازه‌بان اول در این تیم به میدان رفت و توانست یک قهرمانی جام حذفی در دوران مظلومی و یک قهرمانی لیگ برتر در دوران قلعه‌نویی کسب کند. او پس از این سه فصل، یک فصل را در تیم پیکان گذراند و دوباره به استقلال برگشت و در حال حاضر هم عضو تیم شهر خودرو است.

پرویز برومند
یکی از پرحاشیه‌ترین بازیکنان فوتبال ایران، ابتدای دوران فوتبالش را در سپاهان گذراند و چند فصل بعد به استقلال پیوست و ۶ فصل برای آبی‌های پایتخت به میدان رفت. البته او در میانه حضورش در استقلال و در داربی جنجالی فصل ۷۹ به خاطر درگیری فیزیکی با پایان رافت به مدت ۱۸ ماه محروم شد و عملا دوران طلایی‌اش را از دست داد و پس از بازگشت به میادین، دیگر اثری از آن برومند آماده نبود.

خسرو حیدری
خسرو حیدری که فصل گذشته با عبور از مرز ۳۰۰ بازی برای استقلال و با پیراهن این تیم از فوتبال خداحافظی کرد، توسط امیر قلعه‌نویی در فصل ۸۸-۸۷ در تیم بزرگسالان استقلال مورد استفاده قرار گرفت و سال‌های درخشانی با این تیم داشت. او پس از دو فصل حضور در استقلال با رفتن امیر قلعه‌نویی به سپاهان، به این تیم پیوست اما حضورش یک فصل بیشتر طول نکشید و دوباره به استقلال برگشت و برای هشت فصل دیگر و تا پایان دوران فوتبالش در این تیم باقی ماند. خسرو حیدری در مجموع دو بار به همراه استقلال و یک بار به همراه سپاهان قهرمان لیگ برتر و دو بار هم به همراه استقلال قهرمان جام حذفی شد.

هاشم بیک زاده
بیک زاده هم از جمله بازیکنان جوانی بود که ناصر حجازی به استقلال آورد. او پس از دو سال حضور در استقلال جزو بازیکنانی بود که با حضور امیر قلعه‌نویی در سپاهان به این تیم پیوست. او دو بار به همراه استقلال و دو بار به همراه سپاهان قهرمان لیگ برتر شده است.

علی حمودی
حمودی در دوره پرویز مظلومی و در فصل ۹۱-۹۰ به استقلال پیوست. این مدافع راست خوزستانی با این که در ابتدای حضورش در استقلال نمایش خوبی نداشت اما پس از حضور امیر قلعه‌نویی در استقلال، زوج خوبی با خسرو حیدری تشکیل دادند و در ایران و آسیا عملکرد خوبی با یکدیگر داشتند با این حال حمودی در فصلی که استقلال به همراه امیر قلعه‌نویی به دنبال کسب قهرمانی در آسیا بود، این تیم را ترک کرد و به سپاهان پیوست و دو فصل در این تیم حضور داشت.

وریا غفوری
کاپیتان کنونی استقلال و یکی از بازیکنان تاثیرگذار این تیم پیش از پیوستن به جمع آبی‌پوشان عضو تیم سپاهان بود. او پیش از رفتن به سپاهان به خاطر گلی که با پیراهن نفت و از میانه میدان به استقلال زد، شهرت پیدا کرد و پس از پایان آن فصل در حالی که بین استقلال و سپاهان بر سر به خدمت گرفتنش، دعوا بود، به سپاهان پیوست و دو فصل در این تیم حضور داشت و توانست به قهرمانی لیگ برتر هم برسد. او پس از دو فصل حضور در سپاهان، در ابتدای فصل ۹۶-۹۵ به استقلال پیوست.

امید نورافکن
شاید بتوان نورافکن را استقلالی‌ترین بازیکن سپاهان نامید؛ کسی که در استقلال رشد پیدا کرد و لژیونر شد اما در حال حاضر برای رقیب اصفهانی توپ می‌زند. او فصل گذشته از استقلال به شارلوای بلژیک پیوست ولی در نیم فصل دوم به صورت قرضی به استقلال بازگشت اما استقلالی‌ها نتوانستند قرارداد او را برای فصل نوزدهم تمدید کنند و این بازیکن به صورت قرضی به سپاهان پیوست. خوشحالی گل جنجالی نورافکن پس از به ثمر رساندن گل دوم و تساوی سپاهان در دیدار رفت این فصل مقابل استقلال هنوز در یاد هواداران آبی باقی مانده است.

عارف غلامی
غلامی ابتدای لیگ نوزدهم و به عنوان سهمیه زیر ۲۳ سال از فولاد به استقلال پیوست و استراماچونی او را به یکی از مهره‌های تاثیرگذار خط دفاعی این تیم تبدیل کرد. غلامی چهار فصل پیش فوتبالش در رده بزرگسالان را با سپاهان آغاز کرد و با وجود سن کمی که داشت توانست ۳۲ بازی برای این تیم انجام دهد.

سیاوش یزدانی
یزدانی همانند غلامی برای لیگ نوزدهم به استقلال پیوست و او هم توسط استراماچونی به یکی از ارکان دفاعی این تیم تبدیل شد. این مدافع که پیش از استقلال در سپاهان حضور داشت به خاطر کل‌کل و درگیری‌های لفظی که فصل گذشته با پرسپولیسی‌ها داشت سعی کرد بین استقلالی‌ها محبوب شود و بین پرسپولیسی‌ها منفور. این بازیکن یک نایب قهرمانی لیگ برتر در فصل ۹۸-۹۷ به همراه سپاهان دارد.

لئاندرو پادوانی
این مدافع بلند قامت برزیلی پس از درخشش در فولاد و نفت، فصل ۹۵-۹۴ به سپاهان پیوست و یک فصل در این تیم حضور داشت. او سپس به استقلال ملحق شد و دو فصل هم برای این تیم به میدان رفت اما اواخر فصل ۹۷-۹۶ اتفاق ناگواری برای او رخ داد که منجر به پایان فوتبال این بازیکن شد. او در دیدار مقابل فولاد در برخوردی که با آرمین سهرابیان داشت از ناحیه نخاع دچار مصدومیت شد و در حال حاضر شاید به سختی بتواند راه برود.

امید ابراهیمی
هافبک دفاعی مستحکم فوتبال ایران در سال ۸۹ به سپاهان پیوست و با نمایش بی‌نقص در چهار فصل حضورش در این تیم، خودش را به فوتبال ایران معرفی کرد. او سپس به استقلال پیوست و چهار فصل در استقلال حضور داشت و با ادامه روند درخشانش در استقلال، به او لقب فرمانده دادند. ابراهیمی جزو چندین ستاره‌های تیم شفر بود که در پایان فصل ۹۷-۹۶ از استقلال جدا شدند. این بازیکن دو قهرمانی لیگ و یک قهرمانی جام حذفی به همراه سپاهان و یک قهرمانی جام حذفی به همراه استقلال کسب کرده است.

 علی کریمی
کریمی دو فصل پیش به عنوان جایگزین امید ابراهیمی از سپاهان به استقلال پیوست و در دو فصل گذشته به یکی از ارکان اصلی خط میانی آبی‌پوشان تبدیل شده است و ۵۰ بازی برای این تیم انجام داده است. کریمی فوتبالش در رده بزرگسالان را سال ۹۱ از سپاهان آغاز کرد و در ۱۸ سالگی به یکی از بازیکنان اصلی تیمش تبدیل شد. او پس از چهار فصل حضور در سپاهان به دیناموزاگرب پیوست اما حضورش در فوتبال کرواسی یک فصل بیشتر طول نکشید و پس از یک سال به سپاهان بازگشت. حضور دوباره کریمی در سپاهان یک سال بیشتر طول نکشید و او در ادامه به استقلال پیوست و هم‌اکنون عضو این تیم است.

سرور جپارف
هافبک مطرح ازبکستانی نیم فصل ۹۶-۹۵ برای تقویت خط میانی استقلال با نظر علیرضا منصوریان به این تیم پیوست اما محرومیت بدموقع آبی‌پوشان از پنجره نقل‌وانتقالات به دلیل پرونده عادل شیحی باعث شد که این بازیکن نتواند در آن فصل برای استقلال به میدان برود. به همین دلیل جپارف به سپاهان قرض داده شد و نیم فصل برای این تیم به میدان رفت و در پایان فصل دوباره به استقلال برگشت. این بازیکن ازبک در مجموع در هر دو تیم عملکرد خوبی داشت و به یکی از ارکان استقلال و سپاهان تبدیل شد. جپارف هم جزو بازیکنان مطرحی بود که در فصل ۹۷-۹۶ از تیم تحت هدایت شفر جدا شد.

مجتبی جباری
هافبک محبوب استقلال که هشت فصل برای آبی‌پوشان به میدان رفت در پایان فصل ۹۲-۹۱ به دلیل مصاحبه‌ای که علیه مدیریت وقت استقلال انجام داد، توسط این باشگاه کنار گذاشته شد. او پس از این اتفاق به سپاهان پیوست و نیم فصل برای این تیم به میدان رفت. طبق صحبت‌هایی که جباری پس از پیوستن به سپاهان انجام داد، او دو هفته پس از بیانیه تند باشگاه استقلال منتظر تماس این باشگاه برای حضور در اردوی آبی‌پوشان ماند اما پس از دو هفته به سپاهان پیوست. جباری به همراه استقلال سه بار قهرمان ایران و دو بار قهرمان جام حذفی شد.

فابیو جانواریو
محبوب‌ترین و یکی از بهترین خارجی‌های استقلال پس از دو سال حضور موفق در استقلال در ابتدای فصل ۹۰-۸۹ توسط امیر قلعه‌نویی به سپاهان ملحق شد. او دو فصل هم برای سپاهان به میدان رفت و دوباره در ابتدای فصل ۹۲-۹۱ به استقلال بازگشت اما پس از مصدومیتی که خارج از اردوی استقلال و در کشور برزیل برایش پیش آمد، توسط امیر قلعه‌نویی کنار گذاشته شد.

حسین کاظمی
حسین کاظمی در دوره حضورش در استقلال به یکی از بازیکنان محبوب هواداران این تیم تبدیل شد. او سال ۸۳ به استقلال پیوست و سه فصل برای آبی‌پوشان به میدان رفت و نمایش درخشانی در این تیم داشت. کاظمی پس از سه فصل حضور در استقلال به سپاهان پیوست و توانست با این تیم به نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا برسد اما حضورش در اصفهان یک فصل بیشتر نشد و دوباره به استقلال بازگشت و دو فصل دیگر هم برای آبی‌پوشان پایتخت به میدان رفت.

رضا عنایتی
گل‌زن‌ترین بازیکن ادوار لیگ برتر فصل ۸۳-۸۲ به استقلال پیوست و در طول سه فصل حضور در این تیم، دو بار آقای گل ایران شد. او در ادامه به تیم‌های حوزه خلیج فارس پیوست و پس از سه فصل دوباره به استقلال بازگشت. او پس از یک فصل حضور در استقلال دوباره به امارات رفت و برهه کوتاهی در این کشور به میدان رفت و دوباره به ایران بازگشت اما مقصدش این بار سپاهان بود و یک فصل هم برای این تیم به میدان رفت. عنایتی در مجموع یک بار به همراه استقلال و یک بار به همراه سپاهان قهرمان لیگ برتر شد.

سید مهدی سید صالحی
مارکوپولوی فوتبال ایران در گشت و گذاری که در فوتبال ایران داشت هم برای سپاهان و هم برای استقلال به میدان رفته است. این مهاجم از نخستین دوره لیگ برتر برای هفت فصل برای سپاهان به میدان رفت و به خصوص در فصل ۲۰۰۷ که با سپاهان به عنوان نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا رسیدند، درخشش خوبی در کنار محمود کریمی داشت و حتی عنوان آقای گلی رقابت‌های لیگ قهرمانان را کسب کرد. او در ادامه به پیکان پیوست و پس از یک فصل حضور در این تیم در سال ۸۸ به استقلال پیوست و با این که در دو فصل حضورش در جمع آبی‌پوشان با مصدومیت روبرو بود اما در مواقعی که برای استقلال به میدان رفت، نمایش قابل قبولی داشت. سید صالحی پس از دو فصل حضور در استقلال دوباره به سپاهان بازگشت. او دو بار در لیگ برتر و سه بار در جام حذفی با سپاهان به عنوان قهرمانی رسیده اما با استقلال تنها یک عنوان نایب قهرمانی در فصل ۹۰-۸۹ کسب کرده است.

سجاد شهباززاده
این مهاجم فصل ۹۴-۹۳ با امیدهای فراوانی به استقلال پیوست اما نتوانست آنطور که باید و شاید انتظارات را برآورده کند و پس از دو فصل حضور در جمع آبی پوشان و به ثمر رساندن ۱۹ گل در ۵۶ بازی به آنالیا اسپور ترکیه و نفت تهران پیوست و دوباره در فصل ۹۶ به استقلال پیوست و یک نیم فصل ناموفق دیگر با استقلال داشت. شهباززاده از ابتدای فصل ۹۸-۹۷ به سپاهان پیوست تا جمع مهاجمان بلند قامت امیر قلعه‌نویی در کنار هم جمع باشد.

علی قربانی
این مهاجم بلند قامت فصل ۹۶-۹۵ پس از آمدن علیرضا منصوریان به استقلال و در حالی که همه منتظر پیوستن ارسلان مطهری به جمع آبی‌پوشان بودند، به استقلال پیوست. او با این که در استقلال عملکرد نسبتا قابل قبولی داشت اما بازی در دوره حضور کاوه رضایی و تیام باعث شد که بازی‌اش به چشم نیاید و در پایان فصل ۹۷-۹۶ در لیست مازاد وینفرد شفر قرار گرفت. او پس از استقلال به لیگ اسلواکی رفت و پس از نیم فصل به سپاهان پیوست و در حال حاضر در کنار شهباززاده، خط حمله تیم قلعه‌نویی را تشکیل می‌دهند.از بازیکنان دیگری که برای استقلال و سپاهان به میدان رفتند می‌توان به احمد مومن‌زاده، بهمن طهماسبی، محسن گروسی، داود سید عباسی، داود مهابادی، الونگ الونگ و... اشاره کرد.
برچسب ها: استقلال سپاهان