به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۱ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۲۲۵۴۹۵

نمي‌شود به نام امام حسين كرونا را پخش كرد

گروه سیاسی: حجت الاسلام محمدتقي فاضل‌ميبدي استاد حوزه علمیه در نقد سخنان برخی مداحان درباره محرم در روزنامه اعتماد نوشت: قيام امام حسين (ع) از مسائل بسيار مهم و سرنوشت‌ساز در تاريخ اسلام است. شايد اگر در تاريخ بشريت بنگريد كمتر تراژدي به اين بزرگي مي‌بينيد كه خانواده‌اي مقابل ظلم بايستد و همه اعضايش فدا شود.
نمي‌شود به نام امام حسين كرونا را پخش كرد
ماجراي عاشورا بايد براي تاريخ بشريت درس عبرت بزرگي مي‌شد تا خط سير زندگي بشر را با آن آباد مي‌كرد اما متاسفانه از همان سال‌هاي نخست مساله عاشورا و امام‌حسين(ع) دستخوش تحريف حكام اموي و عباسي شد و انسان‌هاي جاهل هم به عنوان تئوري‌پردازهاي اين جريان دست به دست هم دادند و داستان عاشورا را تحريف كردند و حقيقت عدالت‌جويانه و عقلاني را به سمت ديگري بردند. بسياري از علما طول تاريخ تلاش كردند مساله عاشورا را خرافه‌زدايي و جهالت‌زدايي كنند كه آخرين آنها شهيد مطهري بود كه درس‌هاي مهمي از تحريف عاشورا بيان كرد. بنابراين اگر با نگاه عقلاني به عاشورا بنگريم، مساله امروز ما كه كرونا و محرم است نيز حل مي‌‌شود. به اين معنا كه امام حسين (ع) شهيد شد براي اينكه انسان به عدالت، آزادگي و كرامت برسد و در نتيجه آن جامعه انساني به يك سلامت روحي و جسمي دست يابد.اگر به مساله عاشورا اين‌گونه نگاه كنيم، در نتيجه وقتي عزاداري براي امام حسين (ع) در تعارض با جسم و جان انسان قرار گرفت و باعث شد آسيب‌هاي بيشتري به جسم و جان مردم وارد آورد، عقلاني برخورد مي‌كنيم. كرونا، ويروس بسيار خطرناكي است كه نه امام‌حسين(ع) نه خدا و نه پيغمبر سرش نمي‌شود. هر جا زمينه ببيند، بروز پيدا مي‌كند و خودش را نشان مي‌دهد. چه در جامعه مذهبي و چه در جامعه غيرمذهبي باشيم، ويروس كرونا كار خود را مي‌كند. اگر ما در محرم و روز عاشورا و محافل عزاداري باعث شويم كه ويروس بيشتر سرايت كند و تلفات بيشتري بدهد، درست در تقابل با امام حسين (ع) قرار گرفته‌ايم. امام حسين (ع) شهيد شد كه جامعه از هر گزندي در امان بماند، حالا با اين كار باعث مي‌شويم كه جامعه گرفتار بلايايي شود. سخنان ديروز رهبري هم در اين راستا حكيمانه بود و اميدوارم كساني كه همواره با احساسات عجيب و غريب بر برگزاري مراسم عزاداري پاي مي‌فشردند به اظهارات رهبري دقت كنند كه فرمودند بايد تابع نظر كارشناسي بود. درواقع در چنين مسائلي نبايد از مداح و نوحه‌خوان و منبري‌ها پرسيد كه چه كنيم، بلكه بايد از كارشناس سوال كرد! برخي موضوعات علمي و كارشناسي است و بالطبع بايد كارشناسان نظر بدهند، نه مداحان. توجه داشته‌ باشيد كه مراسم امام حسين (ع) مراسمي متعلق به قشر خاصي نيست.
شايد بتوان مقوله برگزاري كنكور يا حضور در سينما را كنترل كرد اما مراسمي كه توده‌هاي مردم از اقصا نقاط كشور حضور پيدا مي‌كنند، بايد تعطيل شود. حتي اگر احتمال بدهيم خطر ابتلا با برگزاري برخي مراسم‌ها بيشتر شود، همين احتمال كافي است كه جلوي اين كار را بگيريم. با اين حال ما اغلب دچار احساسات مذهبي هستيم كه عقلانيت را تعطيل كرده و در نتيجه جوانان ما دين‌گريز مي‌شوند. كنار اين دنيا نيز اسلام‌هراسي را تبليغ مي‌كند؛ بنابراين اگر به نام امام حسين(ع) كرونا شيوع بيشتري پيدا كند، مفسده بيشتري دارد.
شخصا در اين ايام سخنراني‌هايي داشتم كه در دوران كرونا تمام آنها را لغو كرده و با پروتكل‌هاي بهداشتي در هر جمعي حاضر مي‌شوم و اگر احتمال خطر وجود داشته ‌باشد، حضور پيدا نخواهم كرد. نمي‌شود به نام امام حسين (ع) جامعه را به ويروسي خطرناك مبتلا كرد. كساني كه مي‌گويند، ما در راه امام حسين(ع) با اين روش مي‌ميريم و امام حسين (ع) ما را شفاعت مي‌كند، برداشت غلطي از دين دارند. نبايد فراموش كرد كه حتي اگر روزه يا حج هم براي سلامت كسي خطرناك باشد، حرام است؛ چراكه حفظ سلامت جامعه و انسان بر هر چيزي مقدم است.