به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۲۲۵۶۳

تاکید لاريجاني بر لزوم همبستگی داخلی

گروه سياسي: رئیس مجلس ضمن تبریک هفته‌ی بسیج، تقارن آن با شادی‌های دیگر مثل موفقیت در مذاکرات هسته‌یی و مسابقات ورزشی را باعث خرسندی دانست و بر اهمیت توجه به مسائل اقتصای تاکید کرد.
تاکید لاريجاني بر لزوم همبستگی داخلی
علی لاریجانی که در جمع بسیجیان مجلس صحبت می‌کرد گفت: هفته بسیج در سال جاری با شادی‌های دیگری مثل زحمات زیاد وزارت خارجه و همکارانشان در مساله هسته‌یی قرین شده است. همچنین باید توفیقات ورزشکارانمان در زمینه‌ی ورزش سپاسگزاری کرد.لاریجانی بسیج را یکی از ارکان و ستون‌های استواری ملت و انقلاب دانست و افزود: بسیج یک سرمایه‌ی ملی است به همین دلیل هم باید حرکت بسیج را شناخت و صیانت کرد تا در کشورمان پایدارتر بماند. نماینده قم ادامه داد: امام با شناخت عمیق از انقلاب و زمینه‌های مردمی آن این حرکت را سامان داد. بسیج یک حرکت مسلکی و مکتبی و دارای هدف است. در واقع یک نوع سبک زندگی برای بسیج رقم خورده است.

وضعیت معیشت مردم و تورم و اشتغال باید دغدغه مسئولین باشد. دولت و مجلس باید به این مساله فکر کنند که اگر تبدیل به دغدغه شد تاثیر خود را خواهد گذاشت. لاریجانی با تاکید بر این که بسیجیان بر حرکتی که دارند یک حرکت متعالی را دنبال می‌کنند عنوان کرد: به همین دلیل است که آنها دارای مسلک هستند و بی هدف پیش نمی‌روند؛ غیر مسلکی بودن اشکال دارد اما اگر کسی قصد دارد بر اساس چارچوب‌های هدف‌دار باشد علو فکری او را می‌رساند. حرکت بسیج دارای شناسنامه و مسلک است. اما این مسلک چیست؟ نکته اول آرمان خواهی است. از ابتدای انقلاب دل مشغولی این حرکت صیانت از دین خدا بوده؛ دغدغه بسیجیان صیانت از آرمانهای انقلاب و مکتب است. زمانی دفاع مقدس بود و حضور جدی آنها شرایط را تغییر داد. زمانی هم ممکن است هدف دیگری باشد. اما باید توجه کنیم بسیج به مسائل خود کاری ندارد و اصل حرکت انقلاب را مد نظر قرار دارد.

رئیس مجلس  خاطر نشان کرد: بسیج همراه مردم است و جدای از مردم نیست؛ بسیج ساختاری جدای از مردم پیدا نمی‌کند و در دل مردم است شاید به همین دلیل باشد که امام (ره) بسیج را طوری سامان دادند که در همه‌ی اصناف حضور داشته باشد. او سپس با اشاره به جمع بسیجیان مجلس گفت: مجلس به خودی خود این وظیفه را ندارد اما تفکر بسیجی در درون آن وجود دارد. در سازمانها و ارگانهای دیگر نیز به همین صورت است. به همین دلیل بسیج دغدغه‌ی مردم را دارد و دردمند مردم است و با ناراحتی‌ها آنها افسردگی می‌گیرد و با شادی آنها می‌خندد؛ نیازهای مردم مساله‌ی اصلی بسیج است. حرکت بسیج با همه هستی و وجوه آن است یعنی ایثارگری در نهایت امر در ساختار آن وجود دارد. بسیج احساس می‌کند هستی او در گرو حمایت از این آرمانهاست، نوعی ایثارگری و فداکاری در نهاد و سرشت بسیج نهفته است. فداکاری، حرکت بسیج را جاندار و دارای یک مدال درخشنده در دفاع مقدس کردند.

وی یاد آور شد: در سایه‌ی چنین ساحت‌هایی است که حرکت بسیج از حرکت‌های متعارف اجتماعی متفاوت است. البته بسیج دغدغه سیاسی هم دارد. حفظ کیان انقلاب از دغدغه‌های بسیج است. اما این دغدغه‌ها خرد نیست که همانطور که برخی می‌گویند در قالب حزب یا گروه جای بگیرد. بسیج در قالب یا چارچوب‌های تنگ گروهی جا نمی‌گیرد. نگاه بسیج به سرنوشت ملت و انقلاب نگاهی نافذ است. رسانه‌ها نباید اختلاف ایجاد کنند و به سمت مسائل فرعی بروند. اگر دغدغه‌ی ما این است که توان اقتصادی ما بالا برود چند درصد مطالب ما در روزنامه‌ها اقتصادی و چند درصد مسائل دیگر است؟ البته به مسائل دیگر هم باید پرداخت اما میزان پرداختن خیلی مهم است.

لاریجانی تاکید کرد: این حرکت که با این خصوصیات آغاز شد در مراحل مختلف دستاوردهایی برای کشور داشته که نمود اصلی آن در دفاع مقدس بود. البته همیشه در جامعه افرادی هستند که می‌خواهند که جریانهای اصیل و مقتدر را با متلک گویی از صحنه خارج کنند اینها سفلگان سیاسی هستند همانطور که در دوره‌ی شکل گیری بسیج هم افرادی بودند که از این حرف‌ها زدند. او خاطر نشان کرد: بسیج روی اصول فکری و آرمانهای انقلاب خصوصا ولایی بودن می‌رود. این مسائل است که بسیج را همیشه زنده نگه داشته این حرکت در شرایط امروز دامنه‌ی وسیع‌تری هم دارد که یکی از ثمرات بسیج است.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر لزوم همبستگی داخلی گفت: آنچه امروز برای کشور نیاز است همبستگی داخلی است در مصاف با اعتراف‌های بین‌المللی چه در حوزه‌ی سیاست چه رفتارهای حقیرانه نسبت به ایران که نشان حقارت آنهاست نباید در داخل دچار تفرقه شویم. همبستگی باید حفظ شود و برخی اختلافات خرد کنار گذاشته شود یعنی همه هم جهت باشند و مرتکب کج اندیشی نشوند. دوستان انقلاب نباید به هر دلیل کوچکی از هم رنجیده شوند؛ اختلاف نظر همیشه هست اما باید هضم و دسته بندی شود. بسیار از مسائل فرعی است و نباید سر این مسائل از هم جدا شویم. همبستگی داخلی باید حفظ شود تا دیگران متوجه شوند که در ایران با یک ید واحده مواجه هستند.

مساله بعدی که رئیس مجلس بر آن تاکید کرد: مسائل اقتصادی بود. او تصریح کرد: باید تحلیل واقعی از شرایط داشته باشیم و متناسب با آن گام برداریم. شرایط داخلی کشور شرایط سختی است و وضعیت معیشت مردم و تورم و اشتغال باید دغدغه مسئولین باشد. دولت و مجلس باید به این مساله فکر کنند که اگر تبدیل به دغدغه شد تاثیر خود را خواهد گذاشت. برخی اختلافات خرد کنار گذاشته شود یعنی همه هم جهت باشند و مرتکب کج اندیشی نشوند. دوستان انقلاب نباید به هر دلیل کوچکی از هم رنجیده شوند.

وی افزود: راه استواری ملت این است که توان افراد همه برای داخل بسیج شود. این که رهبری بارها در سخنانشان فرمودند : سال رونق اقتصادی، سال جهاد اقتصادی و سال مقاومت اقتصادی باشد دغدغه‌ی ایشان را نشان می‌دهد . این یعنی ظرفیت داخلی کشور ما زیاد است و باید بالفعل شود. باید بستر آن فراهم شود، اقتصاد مردمی شود ، کارآفرینی مبنا قرار گیرد و تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام شود.

لاریجانی تاکید کرد: گرفتاری‌های زیادی در کشور وجود دارد اما بعضی بندهای اقتصاد داخلی بیشتر از تحریم‌ها به ما فشار وارد می‌آورد مثلا اگر یک نفر بخواهد در کاری سرمایه‌گذاری کند باید مدت زیادی از این اداره به آن اداره برود؛ در حالی که این ربطی به خارج ندارد و کشورهایی که هوشمندند بسترهای سرمایه‌گذاری را راحت می‌کنند نه سخت. مشکلات داخلی از نظر مدیریتی و بروکراسی جدی است و باید حل شود.

او اضافه کرد: گاهی کج سلیقگی ایجاد مشکل می‌کند؛ در دور قبل این مشکل را داشتیم یعنی بی‌قانونی به وجود آمده بود؛ قانون به معنی این است که نقشه راه باشد و با بی‌قانونی کسی انگیزه‌ای ندارد . مسابقه‌ی منطقی و معقولی شکل نمی‌گیرد. شعار دولت فعلی شعار قانون است که متناسب با این شعار باید بندها را بردارد اگر دولت و مجلس وقتشان را صرف مسائل داخلی کند شاهد ظرفیت‌های زیادی خواهیم بود و می‌توانیم در مقابل زور گویی دیگران ایستادگی کنیم اگر توان اقتصاد بالا رفت می‌توان این مشکل را حل کنیم بقیه مانور نمی‌توانند مشکل را حل کنند. مساله اصلی بالا بردن توان اقتصادی در کشور است و همه دستگاه‌ها باید این گره را باز کنند.

رییس مجلس بر ضرورت رفع اختلاف سلیقه‌ها تاکید کرد و افزود: پرهیز از سایش‌های سلیقه‌ای و سیاسی که فرصت‌ها را از بین می‌برد لازم است. افراد در زمان مسئولیت باید زمان بیشتری برای کار بخرند. گرفتار شدن در این سر و صداها و درگیری‌های داخلی فرصت را از مسئولین می‌گیرد این مساله هم به دولت و هم به مجلس و هم رسانه‌ها مربوط می‌شود. کشورهایی که هوشمندند بسترهای سرمایه‌گذاری را راحت می‌کنند نه سخت. مشکلات داخلی از نظر مدیریتی و بروکراسی جدی است و باید حل شود.

لاریجانی گفت: رسانه‌ها نباید اختلاف ایجاد کنند و به سمت مسائل فرعی بروند. اگر دغدغه‌ی ما این است که توان اقتصادی ما بالا برود چند درصد مطالب ما در روزنامه‌ها اقتصادی و چند درصد مسائل دیگر است؟ البته به مسائل دیگر هم باید پرداخت اما میزان پرداختن خیلی مهم است. باید به هر مساله به میزان اهمیت آن بپردازیم. اگر توفیقات در کشور ما مرهون وضعیت سالم اقتصادی است، این مساله باید در رسانه‌ها تجلی داشته باشد. حرکت باید به این سمت برود و از مسائل فرعی پرهیز شود. امورات فرعی و سیاسی باید جنبه تفنن داشته باشد نه اصل. یعنی مثل ریحان کنار غذا باشد نه این که کل مواد غذایی را فراهم کند.
مرجع : ايسنا

اقتدار ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۰۱
بسیج نظام دولت همه مبارک (177437)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۴:۳۸
آقای لاریجانی بهتر است مجلسیان را نسبت به موضوع همبستگی داخلی توجیه نمایند . (177581)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۵:۰۵
بهتر است در عمل ثابت کنیم همه ما صحبت از همبستگی داخلی و... میکنیم ولی در عمل خبری نیست .انتخابات ریاست جمهوری 92 ودعوت رهبر انقلاب از انهایی که به جمهوری اسلامی اعتقاد نداشتند جهت رای دادن به خاطر ایران نشان دادکه رهبر در این نقطه حساس با درایت موضع گیری عاقلانه ای اتخاذ نمودندواین امر باعث دلگرمی مردم ونزدیکی مردم به رهبر واز همه مهمتر حفظ وحدت شد.همین الان هم پیشنهاد میشود ارکان ومقامات عالی نظام برای حفظ نظام وایران برای مقابله با دشمنان به ویژه کشورهای دشمن که اخیرا پلیدی انها برای همه ثابت شدزندانیان سیاسی و افراد حصر شده ازاد گردند (177618)