کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قیمت سکه و طلا در هفته دوم مرداد چه سرنوشتی خواهد داشت؟

ادامه رفتار انقباضی طلا و سکه تا پایان هفته

12 مرداد 1399 ساعت 11:49


قیمت جهانی طلا که در پایان هفته گذشته تا هزار و ۹۵۶ دلار عقب نشسته بود، از ابتدای همین هفته دوباره به سمت دو هزار دلار یورش برد. این موضوع می‌توانست برای بازار سکه در ایران خبری بدی به‌حساب می‌آید، چون قیمت طلا آن هم از نوع سکه بهار آزادی در ایران به‌شدت درباره قیمت جهانی طلا و نرخ دلار حساس است.در بازار‌های جهانی رابطه طلا و دلار آلاکلنگی است؛ یعنی وقتی طلا ارزان شود، قیمت دلار پیش‌روی می‌کند و در عوض اگر دلار دنده معکوس بکشد، نرخ طلا بالا می‌رود. در ایران اما فرقی نمی‌کند چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، چون هر تغییری در نرخ جهانی این دو، معمولا در نهایت گرانی طلا و سکه را رقم می‌زند. با این حال در ابتدای هفته انس طلا گران شده اما سکه پس از رشد ۱۵۰ هزار تومانی در ابتدای صبح شنبه، رفتاری عجیب از خود به‌نمایش گذاشت و عقب‌نشینی کرد تا دوباره با همان نرخ روز پنجشنبه فروخته شود.
 
چرا پیگیری قیمت اونس برای ایرانی‌ها جذاب است
در روز‌ها و هفته‌های اخیر که قیمت طلا و سکه پی‌درپی افزایش پیدا کرده، تغییرات انس مورد توجه مردم قرار گرفته و بیشتر ما دوست داریم از پیش‌بینی کارشناسان بین‌المللی درباه قیمت طلا هم خبر داشته باشیم. عوامل مختلفی روی قیمت جهانی طلا تاثیرگذار هستند. مهمترین آن شاخص قیمت دلار است که متاسفانه این اواخر در پایین‌ترین حد دو سال اخیر ایستاده و قرار است همچنان به‌روند نزولی خود ادامه دهد. وقتی دلار ارزان می‌شود بر اساس رابطه‌ای آلاکلنگی قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند.شاید باورتان نشود، اما ویروس لعنتی کرونا هم روی قیمت جهانی طلا و بعد از آن قیمت سکه در ایران تاثیر می‌گذارد. با توجه به‌اینکه موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا همچنان رو به‌افزایش است و آمار مبتلایان در سطح جهانی به حدود ۱۸ میلیون نفر رسیده، می‌توان گفت وضعیت کرونا پیچیده‌تر از قبل به‌نظر می‌رسد. در این شرایط سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای ورود به یک بازار امن و با ثبات مثل طلا دارند. در نتیجه سفارش بیشتری برای خرید ثبت می‌کنند، تقاضا را بالا می‌برند و باعث افزایش قیمت جهانی طلا می‌شوند. کنایه‌آمیز به‌نظر می‌رسد، اما با گرانی قیمت جهانی طلا، برنامه‌ریزی زوج جوان ایرانی که مشغول مهیا کردن مقدمات ازدواج خود بوده‌اند، دوباره دستخوش تغییر خواهد شد. همین سرنوشت تلخ برای مردی رقم می‌خورد که در بازار دنبال خرید سکه و پرداخت بدهی مهریه است. خنده‌دار نیست؟موضوع دیگری که قادر است قیمت طلا را افزیش دهد، تصمیم‌گیری‌های هیجانی سرمایه‌گذاران به‌هزار و یک دلیل موجهه و غیرموجهه است؛ هول نکنید، اما یک پیش‌بینی وجود دارد که گفته زیاده‌روی اقتصادی و مالی منجر به فروپاشی نظام مالی جهانی می‌شود و در این صورت قیمت طلا به پنج یا ۱۰ هزار دلار افزایش پیدا می‌کند. خوشبختانه این پیش‌بینی دهه ۷۰ میلادی تعلق دارد و حداقل در ۵۰ سال گذشته محقق نشده است. بیایید به‌خاطر آن زوج جوان و آقای بدهکار مهریه هم که شده دعا کنیم حالا حالا‌ها محقق نشود.
 
چه چیزی احتمال افزایش قیمت طلا را تقویت می‌کند؟
قیمت پایانی دلار در بازار آزاد روز شنبه ایران ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان بود. قطعا شما هم نمی‌توانید از این قضیه حس خوبی بگیرید، اما درست وقتی ما در ایران از این اسکناس لعنتی و قیمت آن با نفرت و انزجار یاد می‌کنیم در دنیا صحبت از سقوط ارزش دلار است. فعالان بازار جهانی می‌گویند پایین‌ترین رشد اقتصادی فصلی در طول تاریخ آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ثبت رخ داده و آمار‌های وزارت بازرگانی آمریکا، نرخ رشد اقتصادی این کشور را منفی ۳۲.۹ درصد نشان می‌دهد. از سوی دیگر با توجه به اینکه روابط پکن و واشنگتن روز به‌روز تیره‌تر می‌شود، معامله‌گران در بازار‌های جهانی بیشتر از قبل احساس ناامنی می‌کنند. قطعا جنس این حس با چیزی که من و شما هر روز صبح پس از باز کردن سایت‌های خبری و مرور قیمت‌ها داریم متفاوت است، اما اگر حالتان بهتر می‌شود باید بدانید تقریبا در تمام دنیا ابر‌های تیره‌وتار بر اقتصاد سایه انداخته است. در بیشتر کشور‌های اروپایی، اوضاع فاصله زیادی تا سطح مطلوب دارد. به‌عنوان مثال مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرده بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲ به میزان ۱۰.۲ درصد کوچک شده. این یعنی ضعیف‌ترین رشد اقتصادی آلمان از زمان ثبت رسمی داده‌ها در سال ۱۹۷۰ میلادی رقم خورده است. این که تازه آلمان است؛ روند نرخ تورم و بیکاری در سایر کشور‌های اروپایی هم رو به افزایش است و طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، در ماه ژوین نرخ بیکاری به قله پنج ماه اخیر خود رسیده طوری که وضعیت به خصوص برای جوانان وخیم گزارش می‌شود. در این شرایط به‌طور طبیعی توی سر دلار می‌خورد و ارزش آن به‌شکل مداوم کاهش پیدا می‌کند، اما همانطور که گفتیم به‌خاطر آن رابطه آلاکلنگی قیمت طلا بیشتر و بیشتر می‌شود.
 
ادامه رفتار انقباضی طلا و سکه تا پایان هفته
وقتی شنیدیم اونس طلا افزایش قیمت پیدا کرده و دوباره به‌سمت دو هزار دلار قدم برمی‌دارد، انتظار داشتیم سکه در بازار داخلی گران شود با این حال شاهد اتفاقی عجیب بودیم. خلاصه داستان می‌شود اینکه سکه با یک عقب‌نشینی کم‌دامنه تقریبا حدود ۱۵۰ هزار تومان ارزان شد تا دوباره با همان نرخ روز پنجشنبه فروخته شود.بله حق با شماست، وقتی درباره عددی مثل ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان حرف می‌زنیم، کاهش ۱۵۰ هزار تومانی قیمت سکه در یک روز اصلا رقم دندان‌گیری نیست و شاید اصلا نباید به آن توجه کرد، اما به‌نظر ما این رفتار می‌تواند نشانه‌هایی در دل خود داشته باشد.فعالان بازار در داخل کشور می‌گویند تقاضا برای خرید سکه شدیدا کاهش پیدا کرده است. بخشی از این اتفاق را باید به گردن افزایش قیمت‌ها و بخش دیگر را باید گردن شدت نوسانات انداخت. تاثبر هر دو اتفاق به‌حدی است که ظاهرا سرمایه‌گذاران جدید فعلا جرات نمی‌کنند سمت بازار سکه بیایند. الان قیمت تمام بهار آزادی ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، اگر سکه طرح قدیم بخرید باید ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول بدهید و از طرف دیگر نیم‌سکه بهار آزادی و ربع‌سکه هم به‌ترتیب پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هستند.قطعا متوجه هستید که ورود به چنین بازاری سرمایه‌ای کلان طلب می‌کند. در ضمن چشم‌انداز روشنی درباره سکه وجود ندارد. از طرف دیگر با توجه به اینکه هر گرم طلای ۱۸ عیار قصدی برای پایین آمدن از قله یک میلیون تومان ندارد، سعی کنید اگر در اقوام و خویشان زرگر و طلافروش دارید، این روز‌ها خیلی سربه‌سرش نگذارید. ما پیش‌بینی می‌کنیم حداقل تا پایان هفته قیمت سکه و طلا در ایران بدون توجه به رفتار اونس، عملکردی انقباضی از خود نشان دهند. این وضعیت تا زمان تخلیه کامل حباب سکه که در پایان هفته گذشته حدود ۳۰۰ هزار تومان برآورد می‌شد، ادامه خواهد داشت.


کد مطلب: 225669

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/225669/ادامه-رفتار-انقباضی-طلا-سکه-پایان-هفته

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir