به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۲۲۵۶۸۴

ورق گالوانیزه و فرایند نورد آن

گروه کسب و کار:
ورق گالوانیزه چیست؟
ورق گالوانیزه در طی  فرایند نورد گرم  از طریق ایجاد یک لایه سطحی توسط فلز روی بر روی ورق فولادی و آهنی ایجاد می‌گردد. محصول نهایی این فرایند ورق فلزی محافظ در برابر انواع آسیب‌دیدگی و خراشیدگی است. در طی فرآیند گالوانیزاسیون ورق‌های آهنی در وانی از فلز روی غوطه‌ور می‌شوند یک لایه محافظ بر روی سطح فلز ایجاد می‌گردد. مزیت ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق‌های فولادی داشتن مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است.

مراحل و فرایندهای تولید ورق گالوانیزه
ورق پایه برای ورق گالوانیزه، ورق روغنی است.
1.  ورق روغنی قبل از وارد شدن به مرحله تولید میبایست ورق‌ها در طی فرایند اسیدشویی به کمک مواد قلیایی چربی زدایی شود، در ادامه مراحل برس زنی و شستشو با اب گرم انجام می‌شود و در نهایت با هوای داغ خشک شده تا سطح فلز عاری از هرگونه ناخالصی شود.
2.  مرحله بعدی گروه‌های انیل است. در این مرحله کلاف‌های تمیز توسط اتمسفر محافظت می‎‌شود. در مرحله انیل بسته به کاربرد نهایی ورق سه فرایند پیش‌گرم ،گرم نمودن و هم‌دمایی و در نهایت توسط سیستم خنک‌کننده، دمای لازم برای ورود به حمام مذاب را مهیا می‌نمایند.
3.  بعد از مرحله انیل، کلاف‌ها در وانی از روی مذاب غوطه‌ور می‌شوند بدین ترتیب لایه محافظی در دو طرف سطح فلز قرار می‌گیرد.

علت شوره زدن ورق گالوانیزه
شوره سفید نوعی خوردگی عمومی است که محافظ نیست. معمولا شوره سفید را لکه‌های ناشی از نگهداری در محل مرطوب می‌نامند زیرا هنگامی ایجاد می‌شوند که قطعات در محیطی مرطوب بدون گردش هوای آزاد قرار گیرند و مقدار اکسیژن و دی اکسید کربن کمی در دسترس باشد.
تمیز کردن سطح برای از بین بردن آلودگی‌ها و شوره سفید قبل از فرآیند پوشش کرومات مورد نیاز است. شوره سفید باید قبل از پوشش کرومات به میزان کافی حذف شود. شوره زدایی باید به گونه‌ای باشد تا در حین فرآیند آسیب کمتری به سطح وارد شود و از طرفی با توجه به مقیاس صنعتی، مقرون به صرفه، در دسترس، سازگار با محیط زیست و کار کردن با آن راحت باشد.

۲نوع از پرکاربردترین محصولات که اغلب بر پایه ورق گالوانیزه هستند را به شما معرفی میکنیم :



ورق گالوانیزه رنگی
در اصل این‌ها همان ورق گالوانیزه هستند که از ۲ طرف در مقابل پوشش رنگی الکترواستاتیک قرار گرفته اند. رنگ کردن این ورق‌ها ۲ دلیل اصلی دارد: دلیل اول زیباتر کردن محصول نهایی است. اما دلیل دومی که باعث می‌شود ورق‌های گالوانیزه را در مقابل پوشش رنگی الکترواستاتیک کوره ای قرار بدهند، کمک به افزایش مقاومت آن است.



فرمینگ یا ورق شیروانی

ورق شیروانی اغلب در ساخت ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق اولیه فرمینگ‌ها همان ورق‌های گالوانیزه، فولادی و … است، که به کمک دستگاه‌های مخصوص فرایندی خاص شکل‌دهی می‌شوند. فرمینگها انواع مختلفی دارند که می‌توان در دسته بندی زیر نام برد.
•    ورق فرمینگ شیروانی
•    ورق فرمینگ ذوزنقه
•    ورق فرمینگ سفال
•    دیواری

شرکت‌های تولید کننده گالوانیزه در ایران
در ایران کارخانجات متعددی در زمینه تولید گالوانیزه فعالیت دارند، مهمترین شرکت‌های معتبر در تولید گالوانیزه، گالوانیزه هفت الماس، امیرکبیر کاشان، فولاد مبارکه، تاراز و خودرو شهرکرد نام برد.
تمام شرکت‌های فوق دارای کیفیت بالایی در تولید ورق گالوانیزه هستند ولی در این میان محصولات کارخانه فولاد گالوانیزه کاشان دارای تنوع بالا در زمینه استحکام و کشش سان بودن ورق‌های تولیدی است.
مجتمع خودرو شهرکرد در زمینه تولید بدنه ماشین جهت صنایع خودرو سازی فعالیت دارد.
از نظر قیمت گالوانیزه، ورق گالوانیزه کاشان در رتبه نخست قرار دارد، همچنین از نظر میزان مصرف ابتدا گالوانیزه کاشان بعد از آن کارخانجات هفت الماس و تاراز بیشنرین درخواست را در بازار مصرفی دارند.