به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۲۲۵۷۴۵

قیمت دلار به کانال پایین‌تر رفت و برگشت

قیمت دلار به کانال پایین‌تر رفت و برگشت
گروه اقتصادی: در دومین روز هفته، دلار در مقطعی به زیر کانال ۲۳ هزار تومان رفت و سکه هم پس از افت کانالی ابتدای روز به بالای مرز ۱۱ میلیون تومانی بازگشت.روز یک‌شنبه، شاخص ارزی ۳۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۳ هزار و ۵۰ تومان رسید. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم در معاملات آتی، ناکامی در شکستن سطح مقاومتی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی و افزایش شاخص کل بورس سه عاملی بودند که در کاهش قیمت دلار نقش داشتند. با افت قیمت این ارز، سکه تمام بهار آزادی نیز در جهت کاهشی قرار گرفت و با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به عدد ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی در ابتدای روز حتی تا محدوده ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرده بود.

سقوط کانالی دلار پایدار نماند
در ابتدای دومین روز هفته،فشار فروش در بازار ارز بسیار زیاد بود.شروع معاملات دلار روی کانال ۲۳هزار تومانی انجام شد که نشان از کاهش۳۵۰ تومانی نسبت به نرخ بسته شده روز شنبه می‌داد.شروع کاهشی، پایان نزول دلار در روز یک‌شنبه نبود و این ارز در اواسط روز حتی تا محدوده ۲۲ هزار و ۵۵۰ تومان عقب‌نشینی کرد. با برخورد به این نقطه، به یکباره خریداران فنی وارد بازار شدند و توانستند قیمت این ارز را در کانال ۲۳ هزار تومان قرار دهند. در واقع درست است که قیمت دلار روز یک شنبه ۳/ ۱ درصد کمتر از اولین روز هفته بود،‌ ولی از آن جایی که نسبت به قیمت کف روز یک شنبه افزایش ۲/ ۲ درصدی را نشان می‌داد، ابهام شرایط بازار برای معامله‌گران را بیشتر کرد. دسته‌ای باور داشتند، دومین افت پیاپی دلار نشان می‌دهد که مسیر قیمتی این ارز تغییر کرده است، حال آنکه دسته دیگری باور داشتند، بازگشت دلار از میانه کانال ۲۲ هزار تومانی، حکایت از این دارد که این ارز به کف خورده و مسیر قیمتی خود را تغییر داده است.

افت درهم و کاهش دلار
به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار شد، افت نرخ حواله درهم بود. البته معامله‌گران عنوان می‌کردند که معاملات حواله درهم پشت خطی و برای روزهای آتی بود. در این معاملات، قیمت درهم در مقطعی به زیر محدوده ۶ هزار و ۴۰۰ تومان رفت ولی در اواخر روز به کانال ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی بازگشت و روی عدد ۶ هزار و ۴۲۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۶۰ تومان کمتر از روز شنبه بود و به‌عنوان عامل اصلی زمینه ساز افت دلار در بازار شناسایی می‌شد. البته برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند دیروز معاملات درهم به دلیل تعطیلات عید قربان در دبی به‌صورت فیزیکی انجام نمی‌شد و بیشتر خرید و فروش‌ها به‌صورت آنلاین و برای روزهای آتی بود.در کنار افت درهم،تقویت شاخص کل بورس در ۲ روز ابتدایی هفته و عبور از سوپرکانال ۲ میلیون واحدی دیگر متغیری بود که انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد. به باور برخی از تحلیلگران، رشد سهم‌ها موجب می‌شد که برخی از بازیگران ارزی تصور کنند که تقاضا از این پس به جای بازار دلار، تمایل بیشتری برای ورود به بازار سهام خواهد داشت. در واقع رشد شاخص کل بورس از طریق تغییر انتظارات و افزایش احتمال کاهش تقاضا در بازار ارز، زمینه‌ساز افت دلار شد. البته گروه زیادی از تحلیلگران هم باور دارند، رشد شاخص کل بورس درمیان‌مدت می‌تواند زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت دلار شود. از نگاه این گروه، بازدهی زیاد بازار سهام،انتظارات معامله‌گران ارز،‌سکه و مسکن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که در آینده، با افزایش تقاضا، از لحاظ بازدهی با بازار سهام همگراتر شوند.در کنار این، در روزهای اخیر، دلار چندبار برای شکستن محدوده مقاومتی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان تلاش کرد؛ ولی موفق نشد که از آن عبور کند. به گفته یکی از تحلیلگران باتجربه بازار زمانی که دلار دچار چنین گره‌ای می‌شود، با افزایش فروش‌ها قیمت را پایین می‌آورند تا زمینه‌ خرید دوباره را برای خود فراهم آورند. دلار در مردادماه هرگز بالای سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نرفته است و عبور از آن می‌تواند زمینه ساز ورود تقاضای جدیدی به بازار ارز شود.
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: دلار