به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۲۲۵۷۹۱

بورس وارد فاز احتیاط می‌شود؟

بورس وارد فاز احتیاط می‌شود؟
گروه اقتصادی: بورس اوراق بهادار حالا وضعیت تازه ای را تجربه می کند، کارشناسان پیش بینی می کردند شاخص بورس ایران با عبور از ارتفاع دو میلیون واحدی ، فاز تازه‌ای را تجربه کند و این اتفاق زودتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته رخ داد . هفته گذشته شاخص درگیر رفت وبرگشت‌های اصلاحی‌ای بود که کارشناسان از ان به عنوان مقاومت شاخص در برابر شکسته شدن سد مقاومتی یاد می‌کردند و حالا این سد در هم شکسته است . اصلاح شاخص اتفاقا بسیار کمتر از پیش بینی‌ها بود و شاید دلیل این کوتاه بودن فاز استراحت و اصلاح را بتوان ناشی از ورود پول‌های حقیقی جدید به بورس دانست . حال شایعاتی به گوش می‌رسد که ممکن است دامنه نوسان بورس محدد به دو درصد شود . این دامنه در شرایط کنونی ۵ درصد است اما هنوز خبری از قطعی شدن این تصمیم نیست . طبق آخرین برآوردها بورس اوراق بهادار ایران از ابتدای امسال تا کنون بازدهی برابر با ۲۸۰ درصد داشته است که همین امر سبب شده است اشتیاق سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار بیش از پیش افزایش یابد.

امروز در بازار چه گذشت؟
 شاخص کل در بازار بورس امروز ۴۹ هزار و ۸۷۰ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم دو میلیون و ۱۱ هزار واحد رسید.براساس معاملات امروز بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۸۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۳۵ هزار و ۵۷۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با هشت هزار و ۷۵۹ واحد افزایش به ۵۲۶ هزار و ۸۸۶ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با پنج هزار و ۷۵۰ واحد رشد به ۳۴۵ هزار و ۸۶۸ واحد رسیدند.
شاخص بازار اول ۲۸ هزار و ۷۶۴ واحد و شاخص بازار دوم ۱۳۲ هزار و ۱۳۸ واحد افزایش داشتند.علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد ، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با پنج هزار و ۵۷۹ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با پنج هزار و ۹۹ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با چهار هزار و ۳۵۵ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با دو هزار و ۵۰۷ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با دو هزار و ۱۹۹ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۹۰۴ واحد و گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با یک هزار و ۷۵۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.در مقابل نماد پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با یک هزار و ۳۴ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۷۱۷ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۷۱۷ واحد، ایران خودرو (خودرو) ۴۸۳ واحد، صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۳۸۷ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۳۷۷ واحد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۳۶۸ واحد، بورس اوراق بهادار تهران (بورس) با ۲۸۱ واحد، پتروشیمی فناوران (شنفن) با ۲۱۳ واحد و باما (کاما) با ۲۰۸ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.برپایه این گزارش، امروز نماد سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس، ملی صنایع مس ایران و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۹۹۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۴ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 بورس دوشنبه به کدام سمت می‌رود؟
حالا هر چند یکشنبه را می‎توان روز تاریخی بورس دانست اما بسیاری معتقدند دوشنبه روز سختی برای شاخص خواهد بود چرا که ممکن است مقاومت بورس در این ارتفاع بار دیگر شکل گیرد و برگشتی به کانال یک میلیون و نهصد هزار واحدی رخ دهد. برخی از سهامداران در این مقطع ممکن است دست به شناسایی سود بزنند و همین امر زمینه را برای افزایش عرضه سهام فراهم می کند. این اتفاق البته با ورود پول‌های جدید به بورس می‌تواند تا حدی بی‌اثر شود اما نمی‌توان تاثیر آن را نادیده گرفت .قاسم صادقی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص  گفت: من فکر می کنم شاخص حالا به سمت سطح مقاومت بعدی در حرکت است  سطح مقاومت بعدی نیز رسیدن به شاخص به عدد ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد است اما در این مسیر از مقاومت‌های بازار و تکانه های رفت و برگشتی نباید غافل شد . در عین حال قیمت دلار نیز بر بازار موثر است، قیمت دلار امروز در صرافی‌های بانکی و بازار کمی پیشروی داشت و این عامل نیز خود می تواند به رشد شاخص کمک کند اما اغلب کارشناسان بر این اعتقادند که شاخص بورس روز دوشنبه فاز احتیاط را بر می گزیند و ساعات سختی را پشت سر خواهد گذاشت.
برچسب ها: بورس