به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۲۲۵۸۷۰

هزینه ۲۵۰میلیاردیِ راه‌اندازی موزه ملی در حرم امام

هزینه ۲۵۰میلیاردیِ راه‌اندازی موزه ملی در حرم امام
گروه سیاسی: کانال تلگرامی اصلاحت نیوز به نقل از خبرگزاری صدای میراث از  راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در زیرزمین حرم امام‌خمینی با هزینه ۲۵۰میلیارد تومان خبر داد.
«صدای میراث» نوشت: ۱۰روز پیش در دیدار حسن خمینی، نوه امام‌خمینی، در ارگ آزادی تهران با علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری، دو طرف توافق کرده‌اند تا شعبه دوم موزه ملی ایران را در زیر حرم امام‌خمینی راه‌ بیندازند. بنابر حرف‌های محمدرضا کارگر، «مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی»، راه‌اندازی این موزه، در گام اول، ۲۵۰میلیاردتومان هزینه دارد و قرار است در روزهای آینده در قالب یک تفاهم‌نامه رسمی اعلام شود.
 بنابر این توافق، «بیش‌از دو تا سه‌هزار اثر باستانی»، ازجمله «بخشی‌از آثار دوره پارینه سنگی تا دوره قاجار که در کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران به دست آمده به زیرزمین حرم امام‌خمینی برده می‌شود تا به‌نمایش دربیایند.
مسیر گردشگری قم، نجف، جماران و حرم امام‌‌خمینی، یک بازارچه دائمی فروش صنایع‌دستی و همچنین شعبه دوم موزه ملی ایران به‌بزرگی ۴۰ هزار مترمربع قرار است زیر حرم امام  ساخته شود.
در همین خصوص مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور گفت: پیشنهادی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تولیت مرقد امام خمینی (ره) در شهر آفتاب مبنی بر در اختیار قرار دادن فضای ۲۵هزار متری، برای ایجاد مخزن امن داده شده است.محمدرضا کارگر (مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور) درباره انتقال تعدادی از اشیای تاریخی به زیرزمین مرقد امام خمینی (ره) تأکید کرد: قرار نیست مخزن موزه ملی و اشیای آن به این مکان منتقل شود.او افزود: در همه جای دنیا علاوه بر مخازن اصلی موزه‌ها، مخازن امن دیگری در مواقع اضطراری مانند جنگ، سیل، زلزله و... برای انتقال آثار و حفاظت از آن‌ها در نظر می‌گیرند. یکی از مکان‌هایی که می‌توان به عنوان مخزن امن در شرایط اضطراری به دلیل ساختار ساختمانی استانداردی که دارد از آن استفاده کرد، فضایی بالغ بر ۲۵ هزار متر مربع است که در شهر آفتاب قرار دارد.مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور تصریح کرد: اختصاص این مکان به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ایجاد مخزن امن از سوی اداره کل موزه‌ها به تولیت مرقد امام خمینی (ره) پیشنهاد داده شده است، تا بخشی از فضای شهرآفتاب برای انجام کارهای فرهنگی در نظر گرفته شود.او افزود: اگر استانداردهای جهانی که مدنظر ماست، در نظر گرفته شود، می‌توان به عنوان یک مخزن امن برای موزه ملی در مواقع اضطراری از این مکان استفاده کرد.
کارگر عنوان کرد: چناچه در آینده شرایطی به‌وجود آید تا از شهرآفتاب به‌عنوان مقصد گردشگری استفاده شود، می‌توان در کنار ایجاد مخزن امن، نمایشگاه‌های مختلف فرهنگی برگزار کرد.
کارگر با اشاره به اینکه ایجاد مخازن امن برای حفظ آثار تاریخی در همه استان‌ها مدنظر قرار گرفته است، گفت: البته مخازن امنی که در این فضای ۲۵هزار متری شهر آفتاب در نظر گرفته شده هنوز اجرایی نشده است و این اقدام مستلزم اعتبار و اقدامات حقوقی است.