به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ساعت ۱۹:۳۲
کد مطلب : ۲۲۵۹۰۱
آیا غول‌های اقتصادی اروپا زانو می‌زند؟

هزینه‌های سرسام آور مقابله با کرونا

هزینه‌های سرسام آور مقابله با کرونا
گروه بین الملل: با گذشت ۶ ماه از وضعیت اضطراری جهانی که سازمان جهانی بهداشت به دلیل شیوع و همه گیری ویروس کرونا اعلام کرد، این ویروس باعث کاهش بی‌سابقه رشد اقتصادی در اروپا و منطقه یورو شده است و اکنون با هزینه‌های سرسام آور مقابله با کرونا این سوال مطرح شده که آیا غول اقتصادی اروپا زانو می‌زند؟ موج جدید شیوع کرونا در کشورهای جهان باعث شده برخی از آنها از جمله بریتانیا ترمز بازگشت به زندگی عادی و نرمال را بکشند. این ویروس مرگبار تاکنون بیش از ۱۷ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و شمار کشته ها به ۶۷۴ هزار نفر رسیده است.با توجه به تعویق انتخابات در هنگ کنگ، برگزاری مراسم حج با کمترین شمار زائران در عربستان سعودی‌، تعطیلی مدارس و دور کاری و خانه‌نشینی تعداد زیادی از افراد، تاثیر این ویروس بر همه ابعاد زندگی محسوس است. اما بیشتر از همه اقتصاد کشورها را گرفتار کرده است.زیان اقتصادی ناشی از این همه گیری، بزرگترین غول های بانکی همچون بانک اچ اس بی سی در انگلیس را با کاهش بی‌سابقه سود خود مواجه کرده است.همه‌گیری این ویروس و تبعات ناشی از تنش در روابط آمریکا و چین باعث شده که بزرگترین بانک اروپا- که در لندن مستقر است اما بیشتر درامد خود را از آسیا و به ویژه هنگ‌کنگ کسب می‌کند- اعلام کند که درآمد این بانک ۶ ماه نخست سال جاری میلادی ۶۵ درصد کاهش یابد.
 سود خالص این بانک بعد از پرداخت مالیات  در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی ۴.۳۲ میلیارد دلار آمریکا بوده که نسبت به رقم ۱۲.۴۱ میلیارد دلار دوره مشابه در سال گذشته کاهش داشته است.
این سود کمتر از رقم ۵.۶۷ میلیارد دلاری است که این بانک قبلا تخمین زده بود. همزمان با اعلام رکود اقتصادی تاریخی از سوی کشورهای غرب اروپا، برخی از دولت‌ها در مناطق شمالی اروپا از جمله انگلیس مقررات جدید قرنطینه را وضع کردند.به طور کلی تولید ناخالص داخلی (GDP) اروپا در منطقه یورو ۱۲.۱ درصد و در سراسر اتحادیه اروپا ۱۱.۹ درصد بوده است.
اداره آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) کاهش رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ را بی سابقه دانسته است.اقتصاد اروپا در ماه‌های پیش رو در امسال رکود عمیق رابه دلیل همه‌گیری کرونا تجربه خواهد کرد و این به رغم سیاست‌هایی است که در سطح اتحادیه اروپا و ملی از سوی هر یک از کشورها وضع می‌شوند.
پیش بینی اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد منطقه یورو تا ۸.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش خواهد یافت و در سال ۲۰۲۱ میلادی ۶.۱ درصد افزایش خواهد یافت.  رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در تابستان ۲۰۲۱ کمتر از پیش بینی ها در بهار این سال خواهد بود.چشم انداز کلی تورم در مقایسه با پیش‌بینی بهار تغییر کرده است. در حالی که بهای نفت و مواد غذایی بیش از حد انتظار بوده است، انتظار می‌رود تاثیر آنها با توجه به چشم انداز ضعیف اقتصادی و و دیگر اقدامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا متوازن شود.
میزان و طول مدت همه‌گیری و امکان نیاز به قرنطینه بیشتر معلوم نیست. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد نگرانی‌های از فشار بر بازار کار، خطر بی‌تحرکی در بازارهای مالی و فقدان همکاری بین کشورهای در هماهنگی برای سیاست‌هایی برای مقابله با کرونا دیگر مشکلاتی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در چالش مقابله با همه‌گیری با آن مواجه هستند.
ناکامی در توافقی در روابط تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا هم می‌تواند رشد اقتصادی را به ویژه برای بریتانیا کاهش دهد. بعلاوه سیاست‌های حمایت از تولیدات داخلی و قطع زنجیره تولید جهانی می تواند تاثیری منفی بر تجارت واقتصاد جهانی از جمله در اروپا داشته باشد.

 
برچسب ها: کرونا اقتصاد