به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : ۲۲۵۹۰۵

پمپئو:چین خاورمیانه را بی‌ثبات می‌كند

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه آمریکا همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را خطری برای ثبات و امنیت خاورمیانه ارزیابی کرد.شبکه خبری "فاکس‌نیوز" در ارتباط با تنش بین آمریکا و چین گفت‌وگویی با مایک پمپئو، داشت.یکی از محورهای این گفت‌وگو نقش چین در خاورمیانه و به‌ویژه قرارداد همکاری ۲۵ ساله این کشور با جمهوری اسلامی بوده است.
پمپئو:چین خاورمیانه را بی‌ثبات می‌كند
خبرنگار "فاکس‌نیوز" به قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری چین با ایران که از آن تحت عنوان سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چنین یاد می‌شود، اشاره کرده و نظر پمپئو را در این باره جویا شده است.
خبرنگار "فاکس‌نیوز می‌پرسد: «جناب وزیر، اجازه بدهید به موضوع ایران بپردازیم. چون اکنون متوجه شده‌ایم که توافق چین بر سر سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری در ایران وارد مرحله نهایی شده است؛ قراردادی که ناظر بر فعالیت‌های اقتصادی و امنیتی است. افزون بر سرمایه‌گذاری کلان در زیرساخت‌های اقتصادی ایران، بنا بر گزارش فوربس، این توافق ناظر برهمکاری جامع دو کشور در امور دفاعی و تبادل اطلاعات امنیتی است. شما اهمیت این قرارداد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»
پمپئو در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: این همکاری ها نباید تعجب کسی را برانگیزد".
 پمپئو در ادامه گفت، آمریکا تمام تحریم‌هایی را که علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است، در مورد حزب کمونیست چین و شرکت‌های تجاری و دولتی این کشور نیز اعمال خواهد کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که کشورهای خاورمیانه نیز باید نسبت به پیامدهای این همکاری آگاه باشند. آن‌ها باید بدانند که ورود چین به خاورمیانه و افزایش نفوذ این کشور در ایران می‌تواند ثبات منطقه را از بین ببرد.به باور پمپئو همکاری اقتصادی و امنیتی چین با جمهوری اسلامی تهدیدی است برای اسرائیل و در عین حال تهدیدی است برای عربستان سعودی و همچنین امارات متحده عربی.وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر ایران را بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان نامید. پمپئو معتقد است که ایران در تلاش برای دستیابی به سامانه‌های تسلیحاتی است و بازرگانی با چین و سرازیر شدن پول حزب کمونیست چین به ایران عملا باعث افزایش خطر و ناامنی در منطقه خواهد شد.پمپئو در پاسخ به این پرسش که آیا در واکنش به این اقدام‌ها تحریم‌های جدیدی علیه ایران پیش‌بینی خواهد شد، گفت: «ما تحریم‌های جدیدی را  علیه ایران وضع کردیم. ما از این طریق تحریم‌ها علیه ایران را به برنامه‌های ناظر بر فلزات هم گسترش دادیم.»
وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر گفت که "چنین امری باعث خواهد شد، چین و روسیه بتوانند سامانه‌های تسلیحاتی به ایران بفروشند و به ایران امکان می‌دهد سامانه‌های تسلیحاتی و همچنین جنگ‌افزارهای دیگر را در سراسر جهان به فروش برساند".او گفت: «ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۱۸ به این سو تمام تلاش خود را به کار بسته است تا مانع از لغو تحریم تسلیحاتی ایران شود».