به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۲۲۵۹۱۹

۸ روش برای تسکین گرفتگی‌های عضلانی

۸ روش برای تسکین گرفتگی‌های عضلانی
گروه علمی: اسپاسم ها و کرامپ های عضلانی از جمله مشکلاتی هستند که می توانید روزانه با آنها مواجه شوید. دلایل احتمالی زیادی برای بروز اسپاسم و کرامپ عضلانی وجود دارند و در صورت عدم رسیدگی می تواند موجب درد مزمن شدید و مشکلاتی مانند دامنه محدود حرکت، احساس گزگز، بی حسی و از دست دادن توانایی انجام برخی فعالیت ها شود. اگرچه اسپاسم ها و کرامپ های عضلانی شرایطی شایع هستند، خبر خوب این است که می توان به طور طبیعی نیز آنها را تسکین داد. در ادامه با چند روش طبیعی برای پیشگیری و تسکین اسپاسم ها و کرامپ های عضلانی بیشتر آشنا می شویم.

هیدراته نگه داشتن بدن با مصرف آب زیاد
کم آبی بدن و بی تعادلی الکترولیتی می تواند موجب گرفتگی های عضلانی، به ویژه بین ورزشکاران شود. زمانی که افراد در دمای بالا ورزش می کنند، مسافتی طولانی را می دوند یا برای مدت زمانی طولانی مشغول به کار هستند، مایعات و الکترولیت های بدن خود را به واسطه تعریق از دست می دهند. در نتیجه، کم آبی بدن و بی تعادلی های الکترولیتی رخ می دهند که می تواند محرکی برای اسپاسم ها و کرامپ های عضلانی باشند.
نوشیدن هشت تا 10 لیوان آب تصفیه شده در روز می تواند از بروز این شرایط پیشگیری کند.

استفاده از روغن نعناع فلفلی
نعناع فلفلی از خواص ضد درد، ضد اسپاسم و ضد التهاب برخوردار است و می تواند به تسکین تنش، اسپاسم و سفتی عضلانی ناشی از مواردی مانند استرس، وضع اندامی نامناسب یا فعالیت بدنی بیش از حد کمک کند. شما می توانید روغن نعناع فلفلی را در یک روغن حامل رقیق کرده و آن را در قسمتی که عضله تحت تاثیر قرار گرفته است روی پوست خود مالیده و به آرامی آن قسمت را ماساژ دهید. منتول موجود در این روغن به تقویت گردش خون در عضلات کمک می کند و خواص دیگری که پیشتر به آنها اشاره شد به پیشگیری و کاهش اسپاسم ها و درد کمک می کنند.

حفظ سطوح سالم منیزیم
بیش از 25 درصد محتوای منیزیم بدن در عضلات متمرکز شده است. این به انتقال مقدار درست از اکسیژن به عضلات برای کمک به انقباض و انبساط و همچنین انتقال تکانه های عصبی به آنها کمک می کند. چه منیزیم کافی را از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت کنید، سطوح آن در بدن به دلایل داخلی می تواند همچنان کاهش یابد. سندرم روده تحریک پذیر، مشکلات گوارشی دیگر، دیابت، بیماری کلیوی یا پانکراتیت (التهاب پانکراس) می توانند موجب کاهش سطوح منیزیم در بدن شوند.

حفظ سطوح سالم پتاسیم
برخی رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی غربی حاوی پتاسیم کم هستند که یک الکترولیت است و می تواند از بروز کرامپ های عضلانی هنگام ورزش پیشگیری کند. پتاسیم بهتر است از مواد غذایی طبیعی دریافت شود. این ماده معدنی در میوه هایی مانند زردآلو، موز، کشمش، انجیر، سبوس گندم، جوانه گندم، میوه های خشک، مخلوط دانه ها، لوبیاها و سبزیجات وجود دارد. برخی غلات صبحانه و نان ها نیز با پتاسیم غنی می شوند. اما آب نارگیل یکی از بهترین منابع برای این الکترولیت است.

ورزش و انجام حرکات کششی روزانه
هدف اصلی از انجام ورزش برای کمک به تسکین درد، تقویت جریان خون است. حتی پیاده‌روی و انجام حرکات کششی روزانه نیز می تواند به کاهش سطوح بی تعادلی های عضلانی کمک کنند بدون این که نگرانی از بروز کبودی یا آسیب دیدگی وجود داشته باشد.

ماساژ گوآ شا
در بسیاری از موارد، نقاط تحریک و اسپاسم های عضلانی به دلیل آسیب دیدگی هایی که ممکن است چند دهه عمر داشته باشند، شکل می گیرند. گوآ شا (Gua Sha) نوعی ماساژ بافت عمیق است. این نوع ماساژ با کمک یک ابزار کوچک انجام می شود. ماساژ گوآ شا می تواند به بهبود گرفتگی های عضلانی، تسکین درد و کسب آرامش کمک کند.

کاهش استرس با تکنیک های ذهن-بدن
استرس چیزی است که می تواند خود را در اشکال فیزیکی، روانی و احساسی نشان دهد و مدیریت آن از اهمیت ویژه ای برای سلامت بدن انسان برخوردار است. به مرور زمان، استرس می تواند موجب تغییراتی در ساختار عضلانی و شکل بدنی ما شود. ترکیب نیروی گرانش با شانه های گرد شده و پشت قوز کرده ناشی از استرس می تواند پرهیز از مواجهه با درد و ناراحتی را دشوار سازد.تکنیک های ذهن-بدن شامل روش هایی مانند بیوفیدبک یا بازخورد زیستی، مدیتیشن ذهن‌آگاهی، یوگا، تصویرسازی و هیپنوتراپی می شوند. انجام روزانه برخی از این تکنیک ها می تواند تاثیر چشمگیری در کاهش آثار منفی استرس بر بدن داشته باشد.

خواب خوب شبانه
خواب خوب شبانه برای سلامت و بهزیستی انسان ضروری است. خواب خوب به پیشگیری از بیماری ها، مشکلات و شرایط مرتبط با کمبود خواب کمک می کند. عامل کلیدی دنبال کردن عادت خواب منظم است که امکان بیدار شدن از خواب با سطوح بالای انرژی و آمادگی برای آغاز روز و نه احساس گرفتگی، خستگی و اضطراب را به همراه دارد.

سخن پایانی
اصلاح وضع اندامی، گرم کردن و سرد کردن بدن پیش و پس از فعالیت های بدنی، مصرف یک رژیم غذایی سالم، خواب خوب، تامین آب مورد نیاز بدن و دریافت اکترولیت ها به میزان کافی تاثیر چشمگیری در پیشگیری از اسپاسم ها و کرامپ های عضلانی دارد. زمانی که این شرایط را تجربه می کنید و دوش آب گرم و حرکات کششی و استفاده از کرم های موضعی تاثیری در کاهش التهاب و اسپاسم ندارد، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.
برچسب ها: گرفتگی عضلات