به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۲۲۵۹۳۱
آیا ویروس کرونا تهاجمی‌تر شده است؟

ویروس کرونا در حال جهش است؛ اما نگران نباشید

ویروس کرونا در حال جهش است؛ اما نگران نباشید
گروه علمی: ویروس‌ها معمولاً جهش پیدا می‌کنند و این امری عادی است که همیشه اتفاق می‌افتد. جهش یافتن ویروس در برخی از موارد ممکن است آثار سوئی داشته باشد و باعث شود ویروس از قبل مسری‌تر یا کشنده‌تر شود؛ اما در بسیاری از موارد این جهش‌ها در جهت مثبت عمل می‌کنند و در بعضی از مواقع در رفتار یا نحوه شیوع آنان تغییر چندانی حاصل نمی‌شود.ویروس کرونای جدید که اسم اصلی آن SARS-CoV-۲ است و بیماری‌اش کووید-۱۹ نام دارد شروع به جهش کرده و مردم تمام دنیا از این واقعه وحشت کرده‌اند.دکتر هایدی زاپاتا، متخصص بیماری‌های عفونی و ایمنی‌شناسی دانشگاه یل، می‌گوید شواهد و مدارک قطعی و کافی برای توجیه اضطراب ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا وجود ندارد. او توضیح می‌دهد: «ما در حال حاضر شواهد کافی دال بر تهاجمی‌تر شدن این ویروس در دست نداریم، فقط می‌دانیم که انواع خاصی از آن مثل D۶۱۴G در حال پیشرفت است.»
 
آیا ویروس کرونا در حال جهش یافتن است؟
  در پاسخ باید گفت که بله، ویروس کرونای جدید جهش یافته، اما دکتر زاپاتا تصریح می‌کند که ویروس آرام آرام در حال جهش است. او می‌گوید داده‌ها نشان می‌دهد ویروس کرونا هنگام بروز جهش‌های متعدد بسیار کُند عمل می‌کند. ویروس کرونا از این لحاظ جالب است که پروتئینی را حمل می‌کند که کد ژنتیکی آن را شناسایی می‌کند، بنابراین در مقایسه با ویروس‌هایی که این پروتئین‌های شناخته‌شده را ندارند جهش کمتری دارد. دکتر زاپاتا توضیح می‌دهد که مثلاً آنفلوانزا آنزیمی برای خوانش آنفلوانزا ندارد، بنابراین بیش از ویروس کرونا مستعد انجام جهش است. ویروس آنفلوانزا وقتی که ویروس به آرامی در طول یک فصل تمام جهش‌ها را جمع‌آوری می‌کند دچار تغییر آنتی‌ژن می‌شود. همچنین این ویروس ممکن است دستخوش بازتنظیم کد ژنتیکی شود که این امر به بروز تغییرات بزرگی می‌انجامد که آن را تغییر آنتی‌ژنی می‌نامند. پس بدین ترتیب نتیجه می‌گیریم که ویروس کرونا می‌تواند جهش پیدا کند؛ اما جهش آن از ویروس‌های رایجی چون آنفلوانزا هم کندتر است.
 
آیا ویروس کرونا تهاجمی‌تر شده است؟
 
فضای مجازی بار دیگر جنجال آفرید و با استخراج بخشی از مقالات و خبرهای مرتبط به کووید-۱۹ درباره جهش ویروس کرونا نگرانی بیشتر فزونی گرفت، ضمن اینکه اطلاعات غلطی هم در این میان انتشار یافت.ماوقع ماجرا این بود که مقاله‌ای در تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۲۰ در ژورنال علمی Cell منتشر شد که در آن شواهد محکمی از جهش ویروس کرونا ارائه شده بود. پژوهشگران در این مقاله خاطرنشان کرده بودند که نوعی ویروس خاص (جهش D۶۱۴G) که به نظر می‌رسد تهاجمی‌تر از ویروس اولیه باشد تولید شده است. جهش D۶۱۴G باعث ایجاد تغییر در پروتئین میخی (spike protein) شد. این پروتئین بسیار مهم است زیرا به ویروس اجازه می‌دهد وارد بدن شده و به سلول‌ها متصل شود. با این حال مردم نتوانستند این موضوع را درک کنند که نتیجه‌گیری موجود بر اساس داده‌های آزمایشگاه (با استفاده از لوله آزمایش) و مبتنی بر مشاهدات میدانی است.دانشمندان دریافتند که جهش D۶۱۴G مربوط به یک منطقه یا قاره خاص نیست و در تمام دنیا یکسان است. محققان پس از کشف این الگو کوشیدند تا آن را در آزمایشگاه تکثیر کنند که نتیجه نشان داد این جهش در ویروس کرونا انجام شده است. رسانه‌های اجتماعی پس از انتشار این مقاله جنجالی به پا کردند و از تهاجمی‌تر شدن این ویروس خبر دادند که همین امر موجب بروز نگرانی در آحاد مردم شد. دکتر زاپاتا می‌گوید هنوز زود است تا بر یافته‌های جدید درباره خطرناک‌تر شدن ویروس کرونا صحه بگذاریم. به گفته او، در تحقیقات اخیر توجه بیشتری به جهش D۶۱۴G شده که تغییری در کد ژنتیکی پروتئین میخی پدید آورده است.
برچسب ها: ویروس کرونا