به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب : ۲۲۶۰۸۵
با دهها كشته و مجروح

انفجار شدیدی بیروت را لرزاند

گروه بین الملل: یک انفجار بزرگ در بیروت پایتخت لبنان روی داد. برآوردهای اولیه حاکی است در این انفجار ۱۰ نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند. صدای انفجار به قدری شدید بوده که در پایتخت و حومه شنیده شد.
انفجار شدیدی بیروت  را لرزاند
 انفجار در نزدیکی دفترهای روزنامه "دیلی استار" بود. گفته شده که بیمارستان‌ها زیر فشار حجم انبوه بیماران قرار گرفته‌اند.خبرگزاری ملی لبنان گزارش کرده که آتش‌سوزی باعث انفجار در یک «انبار مهمات» در بندر شده است. بنا به این گزارش، مهماتی که در سال‌های اخیر ضبط شده بودند در این انبار نگهداری می‌شدند.انفجار در لبنان در حالی رخ داده است که این کشور ماههاست که با مشکلات اقتصادی روبرو است و دو روز پیش ناصیف حتی، وزیر امورخارجه لبنان، در اعتراض به آنچه که فقدان اراده دولت برای پیشبرد اصلاحات در بحرانی‌ترین دوره اقتصادی خواند، استعفا داد.
 حتی هشدار داد که اگر رهبران کشور دست به کار نشوند، "کشتی حکومت همراه با مردمش" غرق خواهد شد.در چند ماه گذشته، با وجود محدودیت‌های اعمال شده به دلیل شیوع ویروس کرونا، لبنان شاهد صحنه‌های اعتراض‌های خیابانی بوده است.جوانان، گروه جمعیتی اصلی این اعتراض‌ها بوده‌اند؛ جوانانی که می‌گویند از فقر و آینده‌ بی‌ثبات به تنگ آمده‌اند و امیدشان را از دست داده‌اند.
در سه ماه گذشته قیمت مواد غذایی در لبنان تقریبا دو برابر شده است و بسیاری از شهروندان لبنانی با دشواری‌های فزاینده روبه‌رو هستند.عدم توانایی خرید مردم، کسب و کارها را هم به خطر انداخته است و بیشتر کسب و کارها مطمئن نیستند که بتوانند بیشتر از این دوام بیاورند.کمک‌کنندگان مالی خارجی می‌گویند درصورتی به لبنان کمک مالی خواهند کرد که دولت سوء‌مدیریت و فسادی را که اقتصاد کشور را به آستانه فروپاشی کشانده است، حل و فصل کند.
این انفجار در آستانه صدور رای دادگاه مورد حمایت سازمان ملل در باره کشته شدن رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، در سال ۲۰۰۵ صورت گرفته است. پانزده سال پس از ترور رفیق حریری که به یک بحران منطقه ای منجر شد دادگاه مورد حمایت سازمان ملل روز جمعه حکم خود در مورد چهار عضو گروه حزب‌الله را که به مشارکت در این ترور متهم هستند، اعلام خواهد کرد.
 متهمان در این دادگاه به اتهام طراحی و اجرای بمب گذاری سال ۲۰۰۵ غيابا محاکمه شده اند.
ترور رفیق حریری باعث برگزاری تظاهرات گسترده در بیروت شد و پس از آنکه بازپرسان سازمان ملل سوریه را به ارتباط با ترور نخست وزیر لبنان متهم کردند این کشور تحت فشارهای شدید بین المللی مجبور شد به ۲۹ سال حضور نظامی خود در لبنان پایان دهد.


 
برچسب ها: بیروت لبنان