به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۵ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۲۲۶۱۰۶

بسته‌های پستی ناقل ویروس کرونا هستند؟

بسته‌های پستی ناقل ویروس کرونا هستند؟
گروه علمی: ویروس کرونا می‌تواند روی بعضی از سطوح تا ۹ روز یا بیشتر باقی بماند. پس لازم است تمام سطوحی را که احتمال می‌دهیم آلوده شده مرتب ضدعفونی کنیم. این ویروس با ماندگاری نسبتاً بالایی که دارد باعث می‌شود افراد از طریق تماس با سطوح آلوده و سپس دست زدن به چشم، بینی یا دهان به ویروس کرونا مبتلا شوند.  حال که توصیه می‌شود افراد از خانه بیرون نروند مردم بیش از گذشته به سفارش‌های پستی روی آورده‌اند؛ اما چطور بسته‌هایی را که از طریق پست فرستاده شده ضدعفونی کنیم؟ آیا باید به این بسته‌ها الکل بپاشیم و چند روز آنها را بیرون منزل نگه داریم؟ آیا لازم است که هنگام باز کردن جعبه‌ها از ماسک و دستکش استفاده کنیم؟ ما در حال حاضر نمی‌توانیم به این سوالات پاسخ قطعی دهیم. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید که خطر ابتلا به ویروس کرونا از طریق بسته‌هایی که بیش از یک روز طول کشیده تا به دست گیرنده برسند بسیار کم است. سازمان بهداشت جهانی نیز خاطرنشان می‌کند که احتمال آلوده بودن بسته‌هایی که پس از گذر از موقعیت‌های مختلف به دست گیرنده رسیده‌اند کم است و ممکن نیست که فرد از طریق تماس با بسته‌های پستی به ویروس کرونا مبتلا شود.
 
اما در مورد بسته‌هایی مثل جعبه پیتزا که تحویل آنها فوری است چه باید بکنیم؟ ویروس کرونا که از ابتدا گفته می‌شد روی سطوح باقی خواهد ماند حدود ۹ روز یا بیشتر روی سطوح ماندگار است (RNA ویروس ۱۷ روز بعد موجب بروز کووید-۱۹ می‌شود). با وجود این، دانش فعلی ما درباره این ویروس نشان می‌دهد که سفارش بسته‌های خوراکی و مواد غذایی از بیرون عامل انتقال ویروس نیست. طبق گزارش سازمان غذا و دارو، ویروس از طریق غذا یا بسته‌های آن به فرد منتقل نمی‌شود. بهتر است پس از خرید و دریافت بسته‌های پستی موارد احتیاطی لازم را انجام دهید. توصیه می‌شود پس از تماس با بسته‌ها و محتوای آنها دست خود را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. در صورت تمایل می‌توانید بلافاصله بسته‌ها را دور بریزید و دوباره دستان خود را خوب شست‌وشو دهید. هنگام تحویل گرفتن بسته‌ها بهتر است این نکات را رعایت کنید:
 ۱- از تماس مستقیم با فردی که بسته را می‌آورد خودداری کنید.
 ۲- بهتر است بسته را چند ساعت خارج از منزل قرار دهید یا اگر باید آن را به داخل خانه بیاورید، با اسپری تمام بسته را ضدعفونی کنید.
 ۳- بسته کاغذی را دور بریزید.
 ۴- به مدت ۲۰ ثانیه یا بیشتر دست خود را بشویید.
 ۵- سطوحی را که با بسته تماس پیدا کرده‌اند ضدعفونی کنید.
 ۶- از لمس صورت خود مخصوصاً چشم، دهان و بینی‌تان اجتناب کنید.
 شما می‌توانید با رعایت این موارد احتیاطی از جان خود و خانواده‌تان در برابر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ محافظت و زنجیره گسترش ویروس را قطع کنید. آمار مبتلایان به ویروس کرونا هر روز در حال افزایش است و تعداد کسانی که بر اثر ابتلا به این بیماری جان می‌دهند بیش از گذشته شده است. پس باید هر فرد به نوبه خود موارد احتیاطی را رعایت کند تا این بیماری ریشه‌کن شود.
برچسب ها: ویروس کرونا