کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آش شله قلمکار رسانه‌ها در روزهای کرونایی!

15 مرداد 1399 ساعت 9:28


گروه فرهنگی: بهروز بهزادی، روزنامه‌نگار پیشکسوت با اشاره به دغدغه‌ها و چالش‌های رسانه‌ها همچون مشکلات مالی و محدودیت‌هایی که با آن مواجه بوده‌اند، اظهار کرد که اضافه شدن شرایط کرونایی و کم‌کار و بی‌کار شدن بسیاری از اهالی رسانه‌ها آش شله‌ قلمکاری درست کرده است که بیشترین زیان آن به خبرنگاران می‌رسد.بهروز بهزادی، روزنامه‌نگار پیشکسوت و رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه اعتماد درباره وضعیت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در روزهای کرونایی، اظهار کرد: نه صرفا در این روزها بلکه به طور کلی، خبرنگاران شرایط خوبی ندارند. عواملی همچون تغییر فضای رسانه‌ای و ظهور رسانه‌های نوین، رویکرد مسوولان کشور به رسانه و وضعیت مالی نامناسب باعث شده است تا رسانه‌ها و خبرنگاران شرایط نامطلوبی را تجربه کنند.  متاسفانه این رویکرد دولت‌ها و مسوولان به رسانه‌های داخلی باعث شده است که رسانه‌ها مرجعیتشان را از دست بدهند و مردم به سراغ رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان بروند.او ادامه داد: حال به همه این عوامل کرونا را هم اضافه کنید. شیوع ویروس کرونا باعث شده که برخی از اهالی رسانه با درآمدهای کمتر دورکاری کنند و برخی هم بیکار شوند. در عین حال باید این نکته را نیز در نظر داشت که کرونا باعث شد مردم در این ایام کمتر روزنامه بخوانند و همه این عوامل در کنار همدیگر آش شله قلمکاری را درست کرده است که زیان آن به اهالی رسانه و خبرنگاران می‌رسد.

بهزادی یکی از مشکلات اصلی رسانه‌های امروز را نداشتن مرجعیت مطلوب برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیاری از اهالی رسانه از جمله خود من به شخصه بارها فریاد زدیم که سانسور را به اتوسانسور تبدیل نکنید؛ اما آنقدر به رسانه‌ها فشار آوردند که خبرنگاران و دبیران ناچار شدند دست به اتوسانسور بزنند و الان اتوسانسور بخشی از فرهنگ رسانه‌ای ما شده است! بسیاری از مطالب اصلاً توسط خبرنگاران نوشته نمی‌شود و طبیعتا در شرایطی که انتظارات مردم از رسانه‌ها برآورده نمی‌شود، مرجعیت رسانه‌ها نیز با چالش مواجه می‌شود؛ به عنوان یک فعال رسانه‌ای واقعا دلم برای برخی از خبرنگارانی می‌سوزد که با عشق و علاقه وارد این حرفه شدند، می‌خواستند جزو خبرنگاران خوب مملکت و تاثیرگذار باشند، اما این امکان برایشان فراهم نشد.

او همچنین در ادامه سخنان خود بر اهمیت فعالیت رسانه‌های خصوصی تاکید کرد و گفت: اکثر رسانه‌ها در دنیا متعلق به بخش خصوصی هستند و  در کنار رسانه‌های دولتی، رسانه‌های خصوصی متعددی نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال در برابر یک شبکه تلویزیونی دولتی صدها شبکه تلویزیونی خصوصی فعالیت می‌کند. این فضا باعث ایجاد رقابت میان رسانه‌ها می‌شود که در افزایش کیفیت و تنوع اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها بسیار تاثیرگذار است؛ اما در کشور ما اینگونه نیست. اغلب رسانه‌ها دولتی هستند و بودجه دریافت می‌کنند و این بودجه را رسانه میان نیروهایش تقسیم می‌کند. ای کاش حداقل بودجه‌ای که در اختیار این رسانه‌ها قرار می‌گرفت رضایت‌بخش می‌بود، چراکه این بودجه‌ها صرفا برای زنده ماندن کافی هستند. بهزادی یادآور شد: ما اگر رسانه‌های خوب و مرجع می‌خواهیم، باید در این زمینه‌ها حرف بزنیم، راهکار بدهیم و شرایط را درست کنیم. رسانه‌هایی که بتوانند در رقابت و مرجع باشند و به وظایف رسانه‌ای خود عمل کنند. در حال حاضر بسیاری از رسانه‌های ما اصلاً کار رسانه‌ای نمی‌کنند و فقط رسانه‌های جناح راست به جناح چپ حمله می‌کند و رسانه‌های جناح چپ جناح راست را می‌کوبند و رسانه‌های دولتی هم کار خودشان را انجام می‌دهند. این روزنامه‌نگار قدیمی درباره عملکرد رسانه‌ها در روزهای کرونایی نیز بیان کرد: اگر رسانه‌ها مرجعیت داشتند حتما در وضعیت این روزها می‌توانستند تاثیرگذار باشند. رسانه‌ها باید بتوانند با قلمشان دولت را محاکمه کنند که چه اقدامات اشتباهی در ایام کرونا انجام داده است و دولت باید به رسانه‌ها به عنوان نمایندگان مردم پاسخ بدهد. حال فرض کنید که شرایط فراهم بود و مطلبی بسیار انتقادی درباره رویکرد دولت نسبت به موضوع کرونا در یکی از رسانه‌های رسمی نوشته می‌شد؛ اصلا کسی به این مطلب توجه نمی‌کرد، چراکه مدت‌هاست که دیگر رسانه‌های ما مرجعیتشان را از دست داده‌اند و دولت هم این موضوع را به خوبی می‌داند؛ به این خاطر که خودش شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که رسانه‌ها به چنین وضعیتی دچار شوند. 


کد مطلب: 226112

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/226112/آش-شله-قلمکار-رسانه-ها-روزهای-کرونایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir