به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۵ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۲۲۶۲۰۹

امسال مراسم تشت‌گذاری و نخل‌گردانی هم نداریم

امسال مراسم تشت‌گذاری و نخل‌گردانی هم نداریم
گروه جامعه: معاون کل وزارت بهداشت گفت: به دلیل بحران کرونا در کشور، اجرای برخی مراسم ماه محرم مانند نخل‌گردانی یزد و دسته‌جات بوشهر و خوزستان امسال ممنوع است.ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت برخی ممنوعیت‌های مراسم محرم به ویژه در استان‌هایی که مراسم خاص با تجمع زیاد دارند را اعلام کرد و گفت: تجمع، خلاف دستورالعمل های مقابله با کرونا است اما همه این موارد رعایت شده و ما به مردم اطمینان می‌دهیم که هیئت‌ها و مراسم‌ عزاداری کاملا موازین را رعایت خواهند کرد و تشکل‌های مذهبی بهترین نمونه برای رعایت مسائل بهداشتی خواهند بود.حریرچی درباره شیوه‌نامه‌های تهیه شده در خصوص عزاداری‌های ماه محرم گفت: چون شیوه‌نامه‌های تهیه شده با هماهنگی هیئت‌ها، متولیان، سازمان تبلیغات اسلامی و... بوده است کاملا بومی و قابل اجرا است. البته خطوط قرمز آن به خوبی مشخص شده است. اصل تجمع خلاف دستورالعمل است؛ اما همه این موارد رعایت شده و ما به مردم اطمینان می‌دهیم که هیئت‌ها و مراسم‌های عزادری کاملا موازین را رعایت خواهند کرد و تشکل‌های مذهبی بهترین نمونه برای رعایت مسائل بهداشتی خواهند بود.

وی با اشاره به تنوع شیوه عزاداری در نقاط مختلف کشور، تاکید کرد: ضمن لحاظ کردن تمام موارد برخی، مراسمات نیز ممنوع شده است. قالی‌شوران، نخل گردانی، دسته‌جاتی که در بوشهر خوزستان می‌دیدیم، مراسم تشت‌گذاری در اردبیل و زنجان و ... را امسال محرم نخواهیم داشت. بهترین ناظر ما در این مسئله خود هیئت‌ها خواهند بود و برای هرکدام به فراخور منطقه گرم‌سیر یا سردسیر موارد رعایت می‌شود.معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در این راستا سه هدف اصلی وجود دارد، خاطرنشان کرد: نکته اول آن است که بزرگداشت شعائر اسلامی حتما باید انجام شود، نکته دوم اینکه خط قرمز ما سلامتی مردم است و انشالله در آخر محرم شرایط به گونه‌ای خواهد بود که حتی یک بچه هیئتی هم تب نکند و نکته سوم نیز این است که از روش‌های نوین عزاداری مانند شعار هر خانه یک حسینیه که در تلفیق با فاصله‌گذاری اجتماعی است، استفاده شود. از مداحان عزیز خواهش می‌کنم هیچ اشکالی ندارد که مراسم روضه‌خوانی را در خانه یک شهید یا در فضایی مناسب حتی در کوره‌پزخانه‌ها انجام دهد.حریرچی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، درباره نحوه نظارت بر فعالیت هیئت‌ها، اظهار کرد: حدود ۸۰ هزار هیئت رسمی در کشور داریم که هماهنگی‌ها و مذاکراتی با آنها شده است. آقای قمی رئیس سازمان تبلیعات اسلامی مسئولیت اعلام موارد و نظارت را خواهند داشت و از همه بهتر با ما همراهی می‌کنند. بر اساس آیین‌نامه اصل کسانی که باید نکات را رعایت کنند مسئولین هیئت‌ها هستند و پس از آنها مردم رعایت خواهند کرد. این در حالی است که حدود ۸ هزار ناظر از وزارت بهداشت بر نکات مختلفی نظارت خواهند کرد.

این مسئول ادامه داد: جای سوال است که در مورد برخی موارد مانند هیئت‌ها و کنکور حساسیت به خرج می‌دهیم، ولی شمال رفتن و مهمانی رفتن و پاساژگردی را انجام می‌دهیم! همه باید با هم باشیم و همدل و یک رنگ این سه خط قرمز را دنبال خواهیم کرد.معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اجباری شدن زدن ماسک از ۱۵ تیر، بیان کرد: همانطور که از قبل گفته‌ایم ۵ تا ۷ روز بعد از یک رفتار درست یا نادرست اجتماعی، تعداد موارد سرپایی کاهش یا افزایش می‌یابد و ۲ تا ۳ هفته بعد موارد بستری و ۴ تا ۶ هفته بعد موارد مرگ و میر تغییراتی خواهد کرد. بستری بیماران اخیرا روند نزولی داشته است. از مردم خواهش می‌کنیم خسته نشوند. همانگونه که رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، این بیماری تا چند دهه آثار خود را بر جا می‌گذارد و هیچ راه حل کوتاه‌مدتی برای گذر از آن وجود ندارد.حریرچی افزود: درست است که واکسن‌هایی برای کنترل بیماری ساخته می‌شود اما ممکن است هیچ وقت هم واکسنی موثر بر کنترل اپیدمی ساخته نشود. تاکنون موفق‌ترین واکسنی که صحبت از ساخت آن می‌شود، می‌تواند ایمنی ۷۳ روزه ایجاد کند. این در حالی است که بر اساس آمارهای مختلف حدود ۱۴ درصد از افرادی که پیش‌تر به کرونا مبتلا شده بودند نیز مجددا به بیماری مبتلا شدند. مهم‌ترین نکته صحیح کردن رفتار اجتماعی و بهداشتی است.