به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۵ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۲۲۶۲۱۲
اعلام نحوه حضور دانش آموزان در مدارس غیردولتی

چگونگی حضور دانش آموزان در کلاس های درس

چگونگی حضور دانش آموزان در کلاس های درس
گروه جامعه: رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای امسال تا زمانی که هنوز وضعیت بازگشایی مدارس به صورت کامل مشخص نشده است اعلام کردیم دریافت هزینه فوق العاده غیرآموزشی از اولیاء ممنوع است گفت: یعنی فعالیت های فوق برنامه غیرآموزشی بعد از تعیین تکلیف حضور دانش آموزان در مدرسه و با تایید شورای مدرسه و انجمن اولیاء و مربیان و تایید شورای منطقه قابل دریافت است.
به گزارش ایسنا، مجتبی زینی وند در برنامه تلویزیونی مدرسه ایران با بیان اینکه الگوی شهریه مدارس غیردولتی با توجه به ۱۳ آیتم  مبتنی بر هفت سرفصل مشخص شده در ماده ۱۵ قانون تاسیس مدارس غیردولتی تعیین و تصویب می شود اظهار کرد: در واقع سهم هرکدام از این آیتم ها در تعیین شهریه مشخص است.وی افزود: برای امسال تا زمانی که هنوز وضعیت بازگشایی مدارس به صورت کامل مشخص نشده است اعلام کردیم دریافت هزینه فوق العاده غیرآموزشی از اولیاء ممنوع است. یعنی فعالیت های فوق برنامه غیرآموزشی بعد از تعیین تکلیف حضور دانش آموزان در مدرسه و با تایید شورای مدرسه و انجمن اولیاء و مربیان و تایید شورای منطقه قابل دریافت است.رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سال گذشته مدارس این هزینه را دریافت کرده بودند گفت: از اسفندماه با مشکل تعطیلی به علت کرونا روبه رو شدیم و اعلام کردیم مدارسی که این هزینه را دریافت کرده بودند و برخی فعالیتها انجام نشده بود باید محاسبه و مبالغ اضافی به اولیاء مسترد می شد.زینی وند با اشاره به اینکه یکی از مصادیق تعیین الگوی شهریه استفاده از ظرفیت های آموزش مجازی است گفت: آبان ماه سال گذشته به مدارس اعلام کرده بودیم اگر مدرسه ای بخواهد از سهمیه کیفیت بخشی شهریه در بخش آموزش مجازی استفاده کند باید نسبت به ایجاد نرم افزارها و سخت افزارهای الکترونیکی اقدام کند.

چگونگی حضور دانش آموزان در کلاس های درس 
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اگر بنا بر آموزش مجازی در سناریوی قرمز باشد، انگیزه خانواده ها برای ثبت نام فرزندشان در مدارس غیردولتی چیست و در این صورت تفاوت مدارس دولتی با غیردولتی در چیست؟ خاطر نشان کرد: اولا تعداد دانش آموز در مدارس غیردولتی امسال به گونه ای برنامه ریزی شده که اگر به عنوان مثال سال گذشته ۲۵ نفر در یک کلاس قرار می گرفتند امسال تعداد کمتر باشد.رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: در این صورت اگر سناریوی وضعیت زرد و حضور یک روز در میان بخواهد اجرا شود در مدارس غیردولتی چون تعداد دانش آموزان کم شده آنها می توانند هر روز به مدرسه بروند.وی همچنین با اشاره به ظرفیت آموزش های مجازی گفت: شبکه شاد دو نوع خدمت ارائه می دهد. خدمات عمومی برای تمام دانش  آموزان، اما ما تقاضا کردیم از ظرفیت خدمات افزوده، آموزش ها و آزمون های آنلاین بهره مند شویم.زینی وند ادامه داد: در همین آموزش آنلاین اگر ارتباط تعاملی زنده و پرسش و پاسخ برقرار اما تعداد دانش آموزان زیاد باشد معلم نمی تواند پاسخگوی همه باشد، بنابراین کم بودن تعداد دانش آموزان و ظرفیت تعریف شده مدارس غیردولتی در کیفی تر شدن آموزش از طریق آنلاین موثر خواهد بود. موسسان از محل شهریه خودشان را مکلف کرده اند بخشی از هزینه ها را به ارتقای آموزش های مجازی و آزمون های آنلاین اختصاص دهند.رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش  با بیان اینکه رویکرد ما در شورای سیاست گذاری مدارس غیردولتی، کیفیت بخشی فرایندی بوده است و نگاه مقطعی به آن نداشته ایم گفت: نظارت و ارزیابی بر الزامات قانونی را تا پایان آبان قرار دادیم  و اعلام کردیم پس از آبان هر ناظری که از طرف وزارتخانه یا ادارات در مدرسه غیردولتی حضور می یابد، باید بر فرایند تدریس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نظارت کند.

مدارس غیردولتی رتبه بندی می شوند  
مدارس غیردولتی ۶۵ درصد رتبه های برتر کنکور را به خود اختصاص داده اند
وی افزود: از همان ابتدا نظارت ها را فرایندی تعریف کردیم. نظارت جامع را مقدمه ای بر درجه بندی مدارس قرار دادیم که کار  پژوهشی آن انجام شده و آماده رتبه بندی مدارس غیردولتی هستیم. مقدمات لازم برای درجه بندی مدارس که مبتنی بر ارتقای کیفیت است فراهم شده است.زینی وند با بیان اینکه سهم کیفیت بخشی در آیتم شهریه ۱۵ درصد و عدد بالایی است اظهار کرد: در کنار بحث بیمه معلمان، ایمن سازی و .... آیتم کیفیت بخشی را قرار دادیم. در برهه ای از زمان در سال ۹۵- ۹۶ ، رئیس مرکز سنجش وزارتخانه اعلام کرد که بین دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی در امتحانات نهایی تفاوت معناداری وجود ندارد. بررسی کردیم و دیدیم ۱۰۰ رتبه اول از ۷۵ مدرسه غیردولتی هستند. همچنین از رتبه یک تا ۱۰ ، ۹ مدرسه غیردولتی بود؛ تا رتبه ۲۰۰ وضعیت مدارس غیردولتی بسیار مناسب بود. در میانه نمودار وضعیت مدارس غیردولتی افت کرد و در پایان هم مدارس غیردولتی ضعیف، مدارس کمی نبودند.وی افزود: پروژه ای را طراحی کردیم و برای تک تک مدارس غیردولتی کارنامه ارزیابی صادر و با استان ها تفاهم نامه امضا و اعلام کردیم فلان مدرسه شما ضعیف ترین مدرسه غیردولتی استان است و فلان درس و فلان معلم عملکرد ضعیف تری داشته است و باید رسیدگی کنید. بعد از این سه سال اعلام کردند که مدارس غیردولتی ۶۵ درصد رتبه های برتر کنکور را به خود اختصاص داده اند.رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پیگیری این امور منوط به برنامه ریزی بوده که انجام دادیم و این نکته را هم مدنظر داریم که مدارس غیردولتی با همدیگر رقابت دارند و در عرصه رقابتی فعالیت می کنند گفت: ولی دانش آموز مدرسه ای را انتخاب می کند که برنامه آموزشی و پرورشی قوی داشته باشد و از معلمان برجسته و توانمند استفاده کند، در تعاملات و برنامه ریزی ها به نظرات اولیا توجه کند، پیشرفت تحصیلی را به اطلاع آنها برساند و آیتم های کیفیت بخشی را رعایت کند.زینی وند درباره آموزش در ایام کرونا گفت: از هفته اول و دوم تعطیلی با ۱۴ هزار مدرسه تماس گرفته شد و اجازه ندادیم آموزش متوقف شود. از ابتدا نسبت به ایجاد فضای آموزشی مناسب مجازی وارد عمل شدیم.

حداکثر شهریه مقطع ابتدایی ۱۳ میلیون تومان 
دریافت شهریه اضافی را گزارش دهید
وی همچنین درباره شهریه مدارس و در  واکنش به اینکه یک خانواده باید برای ثبت نام فرزندش در دوره ابتدایی تا ۱۵ میلیون تومان در سال کنار بگذارد گفت: حداقل شهریه دوره ابتدایی ۱۵ میلیون تومان نیست و بر اساس الگوی شهریه ما حداکثر ۱۳ میلیون تومان است.رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه اما هیچ کدام ۱۳ میلیون تومان نمی گیرند گفت: هیچ کدام خیر، تعدادی از مدارس ممکن است تخلف کنند. سرفصل های شهریه تعریف شده و هرمدرسه ای بیش از نرخ مصوب دریافت کند تخلف است. سامانه ۴۳۱۷ راه اندازی شده تا اولیا دریافت شهریه اضافی را گزارش دهند.زینی وند افزود: هدف اولیه تاسیس مدارس غیردولتی ارتقای کیفیت آموزشی و احترام به حق انتخاب افراد بود. هر کسی در هر حوزه ای سرمایه گذاری کند مشکلی نیست به جز اینکه برای افزایش کیفیت آموزشی سرمایه گذاری کند، آن وقت می گویند عدالت آموزشی زیرسوال رفته است. در حالی که مدارس غیردولتی به عنوان کمک کننده به نظام آموزشی و مدارس دولتی مصداقی از عدالت آموزشی هستند. مدارس غیردولتی امری حاکمیتی است  و تمام الزامات و شیوه نامه های مدارس دولتی برای مدارسس غیردولتی هم صدق می کند.

تعداد مسئولانی که مجوز تاسیس مدرسه غیردولتی دارند بسیار کم است
وی در پاسخ به اینکه در سال گذشته خبری منتشر شده بود مبنی بر آنکه ۸۰ درصد مجوزهای تاسیس مدارس غیردولتی به مسئولان تعلق دارد گفت: ۱۰۰درصد کذب است. مسئولانی که مجوز دارند تعدادشان بسیار محدود است؛ ضمن آنکه معتقدیم یک شخصیت فرهنگی که اکنون بازنشسته شده اگر در حوزه تعلیم  تربیت خدمت کند باید قدردان او باشیم که می خواهد در سنگر تعلیم و تربیت خدمت کند.رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: شاید در آن خبر گفته باشند که ۸۰ درصد مجوزها مربوط به فرهنگیان است که قبلا معلم بوده و بازنشسته شده اند؛ اما همانطور که گفته شد ۸۰ درصد مجوز مسئولان کذب است.زینی وند درباره اجرای بخشنامه تعارض منافع نیز گفت: تمام افرادی که مشمول این بخشنامه بودند به وزیر اعلام کرده اند که آماده اجرای قانون هستند و در تمامی سطوح تسلیم قانون هستند و مسلما وزیر این بخشنامه را اجرا خواهد کرد.