کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اتحاد سه زن علیه آخرین دیکتاتور اروپا

15 مرداد 1399 ساعت 17:13


گروه بین الملل: سه زن برای پایان دادن به نزدیک به ۳ دهه حاکمیت الکساندرو لوکاشنکو برای انتخابات ۹ اوت متحد شده‌اند: سوتلانا تیخانووسکایا، ورونیکا تسپکالو و ماریا کولسنیکووا.
این گروه، به نماد اپوزیسیون «رژیم» لوکاشنکو بدل شده است. الکساندر لوکاشنکو آخرین دیکتاتور اروپا به شمار می‌رود و از سال ۱۹۹۴ قدرت را در دست دارد.
سوتلانا تیخانووسکایا، همسر سرگئی تیخانووسکایا وبلاگ‌نویس مشهور است: تیخانووسکایا با وجود تمایل برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، در ماه مه، به اتهام حمله به یک مامور پلیس بازداشت شد و امکان کاندیداتوری در این انتخابات را از دست داد. سوتلانا به جای همسرش نامزد حضور در این رقابت سیاسی شد. دو زن دیگر که هر دو به نحوی به واسطه یک مرد با انتخابات مرتبط بودند، به یاری وی آمدند: ورونیکا تسپکالو و ورونیکا کولسنیکووا.ورونیکا تسپکالو همسر والری تسپکالو است؛ مردی که پس از «رد صلاحیت» برای شرکت در انتخابات به مسکو گریخت.
ماریا کولسنیکووا، مسئول کارزار انتخاباتی ویکتور باباریکو بود.  باباریکو به اتهام فساد از ثبت نام برای شرکت در انتخابات منع شد.ماریا کولسنیکووا در مصاحبه با یورونیوز درباره این اتحاد سیاسی می‌گوید: «هر سه نفر ما هدفی یگانه را دنبال می‌کنیم: پیروزی در انتخابات».سوتلانا تیخانووسکایا، سیاستمدار و سخنگوی تازه‌کار در هفته‌های گذشته با سفر به یازده شهر بلاروس در ورزشگاه‌ها و میدان‌های سرشار از جمعیت با هموطنانش گفت‌وگو کرد. ورونیکا تسپکالو و ماریا کولسنیکووا در این سفرها همراه او بودند. کولسنیکووا درباره این تجربه تازه می‌گوید: «احساس وصف ناشدنی شهرت و نوعی اتحاد در میان مردم را داشتیم.»سوتلانا تیخانووسکایا وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، همه زندانیان سیاسی را آزاد و انتخابات دیگری را با شرکت تمام کاندیداهای منع شده در شش ماه آینده برگزار کند.الکساندر کلاکووسکی، تحلیلگر سیاسی بلاروس می‌گوید: «هیچ سیاستمدار و کارشناسی فکرش را هم نمی‌کرد که رهبر اقتدارگرای بلاروس از سوی یک «زن خانه‌دار» به چالش کشیده شود.  کلاکووسکی تاکید می‌کند که  تیخانووسکایا می‌پذیرد که سیاستمدار نیست.
بسیاری از کارشناسان ساختار ساده و در عین‌ حال ناشناس قدرت سیاسی در بلاروس می‌گویند که با وجود ضعف‌های کارزار زنان، احتمال پیروزی این رقبای ناشناس الکساندر لوکاشنکو کم نیست.  کلاکووسکی می‌گوید: «یکی از دلایل موفقیت احتمالی تیخانووسکایا داستان تاثربرانگیز خانوادگی او خواهد بود: مردم احساس می‌کنند که عدالت به شدت [درباره این خانواده] نقض شده است. این احساس بسیار قوی است.»الکساندر لوکاشنکو بارها تاکید کرده که نمی‌تواند باور کند که زنان می‌توانند در این انتخابات پیروز شوند. وی در ماه مه (۳ ماه پیش از انتخابات) گفت: «قانون اساسی ما برای زنان نیست. جامعه ما آنقدر پخته نیست که به زنان رای دهد. چون در قانون اساسی ما رئیس جمهوری قدرت زیادی دارد.»
رئیس جمهوری بلاروس با مقایسه این کشور با لیتوانی و دالیا گریبائوسکایته، رئیس جمهوری پیشین این جمهوری گفت که بلاروس نظام سیاسی متفاوتی دارد و ریاست جمهوری در این کشور مقام قدرتمندی است.» وی از همین سخنان نتیجه گرفت: «رئیس جمهوری یک مرد است، من مطئنم.»
ماریا کولسنیکووا می‌گوید: «این حرف‌های لوکاشنکو جنسیت‌زده بود.» وی با به چالش کشیدن اطمینان رئیس جمهور از جنسیت رهبر آینده می‌گوید: «ما از مردم بلاروس فقط عشق و حمایت گرفتیم.»براساس یک نظرسنجی تلویزیون ملی بلاروس، ۷۸ درصد شهروندان این کشور به لوکاشنکو اعتماد دارند و دست‌کم ۷۲ درصد، آماده دادن رای به او در انتخابات پیش‌رو هستند. بر اساس همین نظرسنجی تنها ۷/۵ درصد از شهروندان به تیخانووسکایا رای خواهند داد. بسیاری با توجه به ممنوعیت پژوهش‌های جامعه‌شناختی در بلاروس معتقدند نتایج این نظرسنجی قابل اتکا نیست.
مقام‌های امنیتی بلاروس می‌گویند در پی بازداشت ۲۰۰ تبعه دیگر روسیه در سراسر این کشور هستند. همزمان، حکومت مقررات گردهم‌آیی‌های پرجمعیت و به‌ویژه قوانین مربوط به تجمات با حضور کاندیداها را به شدت محدود کرده است.


 


کد مطلب: 226237

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/226237/اتحاد-سه-زن-علیه-آخرین-دیکتاتور-اروپا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir