به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ساعت ۰۱:۴۴
کد مطلب : ۲۲۶۳۶

صف کشورها برای خرید پتروشیمی ایران

گروه اقتصادي: همزمان با آزادسازی صادرات پتروشیمی ایران به اتحادیه اروپا، رقابت بین هند، کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی برای خرید محموله‌های کود اوره و آمونیاک پتروشیمی ایران بالا گرفته است.
صف کشورها برای خرید پتروشیمی ایران
احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی هم با بیان اینکه از لغو تحریم صادرات پتروشیمی به اروپا استقبال می‌کنیم اما هم اکنون ظرفیت مازاد برای صادرات در اختیار نداریم، گفت: از یک سو تامین بازارهای داخلی و از طرف دیگر افزایش تقاضا در بازار جهانی منجر شده حتی در شرایط تحریم یک تن محصول فروخته نشده پتروشیمی در اختیار نداشته باشیم. در این بین اوره پتروشیمی یکی از محصولات استراتژیک سبد پتروشیمی ایران بوده که در کنار افزایش درآمدهای ارزی منجر به وابستگی امنیت غذایی و اقتصادی کشورهای مختلف به این محصول پتروشیمی شده است.

از این رو از ابتدای برنامه پنجم توسعه با با بهره‌برداری از فاز دوم مجتمع پتروشیمی پردیس ظرفیت تولید اوره به بیش از 4.4 میلیون تن افزایش یافت و رسما ایران به باشگاه صادرکنندگان اوره جهان پیوست. در حال حاضر ظرفیت صادرات اوره ایران سالانه بین 2 تا 2.5 میلیون تن بوده که با توجه به اینکه مهمترین کاربرد کوده اوره پتروشیمی در صنایع غذایی و کشاورزی است، یکی از مهمترین مزیت‌های اقتصادی صادرات این محصول پتروشیمی بر خلاف سایر فرآورده‌ها، ایجاد وابستگی امنیت غذایی کشورهای مختلف است. گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که با افزایش صادرات کود اوره پتروشیمی، امنیت غذایی کشورهایی همچون چین، هند، بنگلادش، سریلانکا، پاکستان و عراق و تا حدودی ارمنستان، مالزی و چندین کشور آسیایی دیگر به صنعت پتروشیمی ایران وابسته شده است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر محموله‌هایی از کود اوره پتروشیمی ایران به کشورهای آفریقایی همچون موزامبیک، تانزانیا و شمال آفریقا هم صادر می‌شود و از این قاره سیاه هم به یکی از بازارهای جدید پتروشیمی ایران تبدیل شده است. بهمن زمانی مدیرعامل پتروشیمی پردیس با اشاره به بهره برداری از فاز سوم طرح توسعه این مجتمع پتروشیمی تا دو سال آینده وارد مدار می شود، گفت: با بهره‌برداری از این طرح سالانه 380 هزار تن آمونیاک، یک میلیون و 700 هزار تن اوره به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود. ‌این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در طول چند سال گذشته بخش عمده صادرات اوره و آمونیاک این مجتمع پتروشیمی به هند انجام شده است، تصریح کرد: با این وجود اخیرا برخی از کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی هم به لیست خرید اوره پتروشیمی پیوستند. در حال حاضر ظرفیت تولید اوره پتروشیمی ایران حدود 5 میلیون تن در سال بوده، در همین حال ساخت 7 طرح تولید اوره و آمونیاک در برنامه پنجم توسعه قطعی شده و پیش بینی می‌شود در صورت تامین منابع مالی در مجموع طرحهای تولید اوره و آمونیاک مرودشت شیراز، لردگان یاسوج، زنجان، هرمز، هنگام و لاوان در مدار بهره‌برداری قرار بگیرند. برآوردها نشان می‌دهد در مجموع با ساخت و راه اندازی طرحهای جدید نزدیک به 8 میلیون تن به ظرفیت تولید کود اوره و آمونیاک افزوده شود که در این صورت ایران به بزرگترین تولیدکننده این محصول پتروشیمی تبدیل می‌شود.
مرجع : ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


kar
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۰:۱۴
از ایرادات بزرگی که به پتروشیمی وارد است محصولی را که ثمره تولید کارکنان با ارزش وزارت نفت است چرا با قیمت دلار ازاد به مردم عرضه میشود مگر مردم وکارکنان وزارت نفت حقوقشان را بر اساس دلار ازاد دریافت میکنند !! این موضوع را وزیر محترم نفت که اطلاعات وسیعی هم در این زمینه دارند میبایستی مد نظر قرار دهند و تعدیلی در قیمت اجناس تولیدی پتروشیمی بدهند. در دوره بی کفایتی و مدیریت ناتوان دولت گذشته ,( یکی از انها مدیر عامل سابق پخش فراورده های نفتی بود که واقعا" با لابی گری به ان سمت رسیده بود یکی از شاهکارهای انجناب در زمانی که معاون وزیر نفت بود راه اندازی زود هنگام طرح توسعه پالایشگاه ابادان بود که در حضور اقای احمدی نژاد در هنگام راه اندازی واحد مربوطه اتش گرفت و عده ای از کارکنان شریف پالایشگاه زنده در اتش سوختند و کسی هم ایشان را که فقط برای خوش خدمتی این کار را انجام داد محاکمه نکرد؟؟؟؟) ایشان با استفاده از واحد های پتروشیمی اقدام به تولید بنزین غیر استاندارد نمودند و فریاد زدند که به کوری چشم دشمنان ما به خود کفایی بنزین رسیدیم در حالی که به خود سوزی و مردم سوزی
رسیدند که هم صنعت پتروشیمی را توی درد سر انداختند و هم بدلیل استفاده غیر عقلایی قطعات یدکی فراوانی را با چند برابر قیمت واز واسطه ها خریداری و ضرر فراوانی به صنعت پتروشیمی زدند .امریکا,ژاپن,انگلیس و خیلی کشور های بسیار پیشرو در صنعت پتروشیمی که خودشان اساس پتروشیمی را طراحی کردند بلد نبودند در صنایع پتروشیمی بنزین تولید کنند ؟؟؟ انها میدانستند که چرخه تولید بنزین در پتروشیمی چندین نقص خواهد داشت و حتما" بنزین تولیدی سمی خواهد بودو بسیار هزینه هم بر. این چند خط را برای اطلاع نوشتم نه برای چاپ چون شما ها دسترسی بیشتری به مقامات دارید تا ما و شما میتوانید در زمان خودش طرح سؤال داشته باشید. ممنون (178124)