به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۷ ساعت ۲۰:۳۶
کد مطلب : ۲۲۶۴۵۰

رکورد زنی آلمان در افزایش ماهانه صادرات

رکورد زنی آلمان در افزایش ماهانه صادرات
گروه اقتصادی: با وجود بحران کرونا صادرات آلمان در ماه ژوئن به شدت افزایش یافت و چنین افزایشی بار قبل اوت ۱۹۹۰ رخ داده بود. با این همه حجم کل صادرات آلمان همچنان کمتر از ماه مشابه در سال قبل بوده است.پس از شوک اولی که همه‌گیری ویروس کرونا به اقتصاد تقریبا تمام کشورهای جهان، به خصوص کشورهای صنعتی وارد کرد، رشد صادرات آلمان در یک ماه به سطحی رسیده که سی سال پیش تجربه شده بود.صادرات آلمان در ماه ژوئن نزدیک به ۱۵ درصد به نسبت ماه پیش افزایش داشته است.این میزان رشد تقریبا دو درصد بیشتر از خوش‌بینانه‌ترین برآوردهای کارشناسان درباره روند بهبود وضعیت اقتصادی آلمان در زمینه صدور کالا و خدمات به خارج است.
با این همه به دلیل رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا در کشورهای طرف تجارت آلمان، میزان صادرات به شکل محسوسی همچنان کمتر از سال گذشته است. شرکت‌های آلمانی در ماه ژوئن کالاهایی به ارزش ۹۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو به دیگر کشورها صادر کرده‌اند که ۹ و ۴ دهم درصد کمتر از ماه مشابه در سال ۲۰۱۹ بوده است.در همین حال تولید صنایع آلمان نیز به شدت در حال افزایش است. ینس اولیور نیکلاش، کارشناس اقتصادی بانک ایالتی بادن ورتمبرگ می‌گوید: «لیوان قطعا دوباره بیش از نیمه‌ پر است.»در ماه ژوئن واردات به آلمان هم با هفت درصد افزایش ۸۰ میلیارد یورو و به رغم این، ۱۰ درصد کمتر از ماه مشابه سال پیش بوده است.با وجود تحولات مثبت در واردات و صادرات در ماه‌های اخیر، اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۰ با رکودی عمیق مواجه است.کمیسیون اتحادیه اروپا برآورد کرده که تولید ناخالص ملی آلمان در سال جاری شش و سه دهم درصد به نسبت سال قبل کاهش داشته باشد. این شدیدترین رکود اقتصادی آلمان از پایان جنگ جهانی دوم به این سو خواهد بود.کارشناسان اتاق صنایع و بازرگانی آلمان برآورد می‌کنند صادرات آلمان در سال ۲۰۲۰ به دلیل بحران کرونا ۱۵ درصد کمتر از سال گذشته باشد.
روند بهبود روابط بازرگانی آلمان با مهم‌ترین شریکان تجاری آن به تناسب میزان درگیری این کشورها با بحران کرونا متفاوت است.
در حالی که صادرات آلمان به چین در ماه ژوئن نزدیک ۱۵ و نیم درصد به نسبت ماه قبل افزایش یافته، صدور کالا به ایالات متحده که درگیرترین کشور جهان با کروناست، در همین ماه ۲۱ درصد کاهش داشته است.

 
برچسب ها: آلمان صادرات