به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۸ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۲۲۶۵۴۶
جسد متعلق به سها رضانژاد است؟

ماجرای گم شدن سُها در ارتفاعات گلستان

ماجرای گم شدن سُها در ارتفاعات گلستان
گروه حوادث: «سُها رضانژاد» دختر ۲۷ساله اهل کرج که ماه گذشته با یک گروه ۲۰نفره طبیعتگردی به ارتفاعات «جهان‌نما» واقع در در شهرستان کردکوی استان گلستان رفته بود، روز ۲۰ تیر مفقود شد و با وجود جستجوی فراوان و شبانه روزی امدادگران هلال احمر و کوهنوردان و افراد محلی در شرایط بارندگی و مه گرفتگی و نیز با وجود سگ های زنده یاب و پهبادی که سپاه پاسداران در اختیار امدادگران گذاشته بود، ردی از او در این مدت پیدا نشد. تا این که دیروز ۱۸ مرداد اعلام شد جسد این دختر پیدا شده است.هرچند وکیل این دختر، انتساب جسد را به سها تایید نکرده و اعلام کرده که «صورت جسد اصلا قابل شناسایی نیست و نمی توان در این باره نظر قطعی داد و باید در انتظار تاییدیه پزشکی قانونی برای دی.ان.ای سها باشیم»، اما هلال احمر و پلیس می گویند بعید نیست جسد متعلق به سها باشد. چراکه با وجود گذشت زمان و فساد جسد و قابل شناسایی نبودن صورت او، لباس های دختر با لباس هایی که به تن جسد است، مطابقت دارد. با این حال پلیس استان گلستان اعلام کرده که تا تاییدیه پزشکی قانونی اعلام نشود، نمی توان نظر قطعی داد.کاوه راد، وکیل پرونده سها رضانژاد نیز پس از اعلام خبر پیداشدن پیکری که گفته می‌شود متعلق به سهاست، در صفحه توئیتر خود نوشت: «پیکری که پیدا شده متاسفانه قابل شناسایی نیست و احراز هویت دقیق و تعیین زمان و علت مرگ، پس از بررسی در پزشکی‌قانونی امکانپذیر خواهد بود. ‏این خبر که پیکر سالم است یا آثار جراحت روی آن مشهود است، واقعیت ندارد.»خبر گم شدن سها را دوستان او در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر نیز منتشر کردند تا اگر کسی رد و نشانه‌ای از او دید، دوستان و خانواده این دختر جوان طبیعت‌گرد را بی‌خبر نگذارد. اما موضوع به طرز عجیبی مرموز پیش رفت و دختر طبیعت گرد پیدا نشد که نشد. همین باعث شد تا ظن قتل سها و پنهان کردن جسد او توسط قاتل یا قاتلان در شبکه های اجتماعی تقویت شود.پخش شدن شایعات باعث شد تا پلیس و حتی دوستان سها و برخی کاربران شبکه های اجتماعی به شایعه سازان هشدار بدهند که تا روشن شدن ابعاد ماجرا مطالبی را نگویند و ننویسند که از آن اطلاع درستی ندارند.در این میان مجتبی مروتی، رئیس پلیس آگاهی گلستان اعلام کرد: ۳ نفر از اعضای اصلی تور در اختیار پلیس آگاهی هستند و تحقیقات از این افراد انجام شده است.او با رد قوی و اکید فرضیه قتل یا آدم‌ربایی افزود: من خودم در منطقه حضور دارم و به طور کامل فرضیه قتل و آدم‌ربایی رد می‌شود و جست‌وجو برای یافتن این فرد ادامه دارد. ۲ فرضیه سقوط از ارتفاع یا گم شدن این بانوی جوان در جنگل مطرح است.وی تاکید کرد: از مردم، افراد محلی و شکارچیان تقاضا داریم در صورتی که فردی را با این مشخصات مشاهده کردند وی را به پایگاه امنی منتقل کنند و به پلیس ۱۱۰ یا ۱۱۲ هلال احمر اطلاع دهند.

سرنخی که پیدا نشد
سها حوالی ساعت ۸:۳۰ صبح جمعه ۲۰ تیر از چادر خارج و بدون بردن گوشی همراه مفقود می‌شود. پس از آن گروه‌های جستجوی هلال احمر، یگان حفاظت منابع طبیعی استان گلستان، نیروهای انتظامی و پلیس آگاهی، کوهنوردان و صخره‌نوردان، آفرودسواران و مردم بومی به ارتفاعات جهان‌نما رفتند اما هر چه بیشتر گشتند، کمتر ردی از دختر گمشده به دست آمد.در ماجرای گم شدن دختر ۲۷ ساله طبیعت گرد یک طوفان توییتری و اینستاگرامی نیز به راه افتاد تا شاید کمکی باشد به راحت تر پیدا شدن دختر گمشده. در این مدت خانواده سها در نگرانی شدیدی قرار داشتند و هر روز و هر لحظه منتظر پیدا شدن دخترشان بودند. در روزهای ابتدایی گم شدن سها پدر و برادر او نیز در منطقه حضور یافتند تا دوشادوش نیروهای امدادی دخترشان را جست‌وجو و پیدا کنند اما تلاش‌ها بی‌نتیجه بود و نشانی از دختر پیدا نبود.سها که با یک تور گردشگری از تهران به مقصد ارتفاعات جهان‌نما به استان گلستان رفته بود، صبح جمعه (۲۰ تیر) به طرز عجیبی ناپدید شد. به گفته خانواده سها او برای آخرین بار حوالی ساعت ١١ پنجشنبه شب با آنها صحبت کرد و بعد از آن دیگر از او خبردار نشدند. همسفران سها هم می‌گفتند تا نیمه‌های شب با هم بیدار بودند، اما از صبح جمعه دیگر هیچ‌کس او را ندید.از طرف دیگر محل اسکان گروه هم در فاصله ٥٠ متری از یک پرتگاه عمیق بود. همین امر باعث شد تا خانواده این دختر کوهنورد از برگزارکنندگان این تور شکایت کنند. همسر برادر سها در این رابطه گفته بود: «ما از تور و شرکتی که مجوز برپایی این تور را صادر کرده است، شکایت کرده ایم. چند روز است که زندگی‌مان جهنم شده است. بیچاره مادرشوهرم مدام گریه می‌کند. شب‌ها با زور قرص و داروهای اعصاب چند ساعتی خوابش می‌برد و ناگهان از خواب می‌پرد و دخترش را صدا می‌کند.در این میان ابراهیم قدمنان، فرماندار شهرستان کردکوی استان گلستان ۱۰ روز پس از جستجو اعلام کرد: «اکیپی برای جست‌وجو با تجهیزات کامل و سگ‌های جست‌وجو به‌زودی به دو نقطه باقی‌مانده اعزام می‌شوند که اگر در این دو نقطه کوهنورد مفقودشده پیدا نشد، پایان عملیات را اعلام‌کنیم و گزینه‌های دیگری را که در دستور کار نیروهای انتظامی، امنیتی و ... است، ادامه می‌دهیم.»

چرا عملیات جستجو متوقف شد؟
۵ روز بعد یعنی روز ۵ مرداد عملیات گسترده جستجو متوقف و جستجوهای کوچکتر و نیز تحقیقات قضایی آغاز شده است. چراکه ظن آن می رفت که دختر طبیعت گرد کشته شده باشد.هادی عزیززاده، دادستان کردکوی ۵ مرداد اعلام کرد: «از امروز جستجوهای گسترده متوقف شده و عملیات به صورت موردی و توسط گروه‌های خاص ادامه دارد اما در کنار آن تحقیقات قضایی هم در حال انجام است.» او گفت: «ابعاد پرونده خانم رضانژاد پیچیده نیست و امیدواریم به زودی به نتایج قابل قبولی برسیم.»سرهنگ مجتبی مروتی، رئیس پلیس آگاهی گلستان هم همان روز در این رابطه اظهار کرد: «تا امروز هیج سرنخی از طبیعت‌گردِ گمشده در ارتفاعات جهان‌نما یافت نشده است. در این منطقه یک دیواره به طول ۱۰ کیلومتر وجود دارد و منطقه بسیار صعب‌العبور است و امکان جستجوی کامل وجود ندارد. منطقه سراسر دره، کوه، جنگل، آبشار و صخره است و کسی نمی‌تواند به طور کامل آن قسمت را جستجو کند. کارهای تحقیقاتی پلیسی همچنان ادامه دارد و تمام فرضیه های موجود پیگیری می شود.»
او گفت: «روی روابط افراد تور بررسی شده و این افراد دوباره به گلستان آمده و از آنها تحقیقات انجام شده است.»
سرهنگ مروتی از بی‌نتیجه بودن استفاده از سگ‌های جسدیاب به دلیل صعب‌العبور بودن بخشی از منطقه خبر داد و گفت: «فرضیه‌های قتل و ربایش فرد گمشده رد شده و اتفاقی دیگر جز گم شدن نمی‌تواند رخ داده باشد. این در حالی است که کارشناسان جمعیت هلال احمر فرضیه سقوط و حمله جانوران درنده را رد کرده‌اند.»فرماندار کردکوی هم گفت: «هیچ نشانه‌ای از دختر گمشده در جهان‌نما پیدا نشده و همه منطقه جستجو شده است. شواهد نشان می‌دهد که این فرد در منطقه نیست اما نمی‌توان به طور قطعی آن را بیان کرد.»ابراهیم قدمنان گفت: «کل منطقه به صورت هوایی، زمینی با استفاده از پاراگلایدر، هلی‌شات و سگ‌های تجسس، و استفاده از توان از نیروهای بومی، کوهنوردان و صخره‌نوردان کل منطقه جستجو شده است. روستاهای اطراف هم بررسی شده و هیچ رد و نشانه‌ای از این دختر یافت نشده است.»

جسدی که هنوز معلوم نیست متعلق به کیست
از روز ۲۰ تیرماه تا ۱۷ مردادماه ۵۵ تیم اعزامی شامل ۱۶۰ نجاتگر و ۵۳ تن از پرسنل جمعیت هلال احمر در عملیات جستجوی دختر طبیعت گرد حضور داشتند و سرانجام حوالی ساعت ۱۲ روز ۱۷ مردادماه، عوامل جمعیت هلال احمر در مناطق صعب العبور اطراف منطقه بین چکل سر و یارعلی جهان نما جسدی ناشناس را پیدا کردند. جسدی که هنوز معلوم نیست متعلق به سها رضانژاد است یا نه.هاشمیان، رئیس‌کل دادگستری گلستان دیروز ۱۷ مرداد گفت: در حال حاضر خانواده سها رضانژاد در شهرستان کردکوی حضور دارند تا پس از انتقال جسد و انجام تشریفات قانونی، هویت جسد کشف شده مشخص شود.وی با تأکید بر اینکه در خصوص هویت جسد کشف‌شده نمی‌توان گمانه‌زنی کرد، گفت: محل کشف جسد، نسبت به محلی که خانم سها رضانژاد در آن کمپ زده بودند، فاصله دارد؛ بنابراین احراز هویت و تعیین علت مرگ پس از انتقال جسد به پزشکی قانونی امکان‌پذیر است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کردکوی هم روز گذشته از حضور بازپرس ویژه قتل در محل کشف جسد یک زن در مناطق صعب العبور جهان‌نما کردکوی خبر داد.هادی عزیززاده گفت: در پی کشف جسد یک زن در مناطق کوهستانی صعب العبور شهرستان کردکوی و با توجه به اهمیت موضوع و دستور ریاست کل دادگستری استان گلستان، بازپرس ویژه قتل همراه با ماموران پلیس آگاهی برای بررسی محل کشف جسد اعزام شدند.
وی گفت: نشانه هایی در محل جسد کشف شده با نشانه هایی که از سوی خانواده خانم سها رضانژاد ارائه شده بود، اشتراکاتی دارد اما تا زمان انتقال جسد به پزشکی قانونی و انجام آزمایش های مربوط نمی توان در خصوص هویت جسد با قطعیت صحبت کرد.

آیا ماجرای گم شدن سها جنایی بود؟
در گفتگوهای متعدد مسئولان، رئیس پلیس آگاهی استان گلستان یک بار دیگر قاطعانه جنایی بودن پرونده «سها رضانژاد» را رد کرد و گفت: از همان ابتدا مستندات و تحقیقات ما نشان می‌داد پرونده جنایی نیست و فرد مفقودی از ارتفاعات به پایین پرت شده است.سرهنگ مروتی گفت: من اطمینان دارم این جسد مربوط به همین فرد مفقودی است. چون لباس‌های جسد با مشخصات این فرد مفقود شده مطابقت کامل دارد.وی با انتقاد از فضاسازی‌های انجام شده توسط افراد مختلف در فضای مجازی و اظهارات سطحی ناشی از کم‌تجربگی وکیل پرونده خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد اصرار بر این داشتند که پرونده آدم‌ربایی یا جنایی است و تلاش شد تا مسیر پرونده به سمت بازداشت افرادی بی‌گناه پیش برود که پلیس و دستگاه قضایی به هیچ عنوان اجازه چنین اتفاقی را نداد.مروتی گفت: پلیس و دستگاه قضایی به هیچ عنوان تحت فشارها و نظرات نسنجیده و فضاسازی‌ها مسیر تحقیقات و اقدامات تخصصی و قانونی خود را تغییر نمی‌دهد.

سها پیش از حادثه قرص خواب خورده بود!
رئیس پلیس آگاهی گلستان گفت: در تحقیقات پلیس مشخص شد این فرد تا ساعات بامدادی صبح روز حادثه بیدار بوده و برای استراحت قرص خواب مصرف کرده و چند ساعت بعد به اظهار همراهانش برای قضای حاجت و مسواک زدن از چادر خارج شده است.سرهنگ مروتی گفت: با توجه به خستگی ناشی از طی کردن مسیر، استفاده از قرص خواب، استراحت کم و تحقیقات و مستندات موجود از همان ساعات ابتدایی ما فرضیه جنایی بودن اعم از قتل و تجاوز را رد کرده و هم ‌اکنون نیز تمام این فرضیه‌ها را رد می‌کنیم.‌این مقام مسئول تاکید کرد: منطقه جهان‌نما یکی از مناطق تفریحی و توریستی در استان گلستان است که از امنیت بالایی برخوردار است و تاکنون پرونده جنایی با این وسعتی که در فضای مجازی فضاسازی شد رخ نداده است. من از همان روزهای ابتدایی اعلام کردم منطقه قابلیت جست‌وجوی کامل ندارد و متاسفانه برخی اصرار بر این داشتند که این فرد در منطقه نیست و تلاش کردند پرونده را به سمت جنایی پیش ببرند.

جسد را چه کسانی پیدا کردند؟
رئیس پلیس آگاهی گلستان در پاسخ به این سوال که محل کشف جسد در چه فاصله‌ای از مفقودی سها رضانژاد بود، گفت: جسد هزار متر به پایین پرت شده و در ارتفاعات پایین دست محل کمپ گروه کوهنوردی بوده است.مروتی افزود: هزاران ساعت اقدام اطلاعاتی و پلیسی در این پرونده انجام دادیم و مطمئن بودیم پرونده جنایی نیست و امروز هم یک گروه‌ کوهنوردی و گردشگری در منطقه پس از استشمام بوی تعفن جسد به سمت منشأ بو پیش رفته و درنهایت با جسد یک زن روبرو شدند و به هلال احمر و پلیس گزارش دادند. متاسفانه جسد از چند نقطه در سر و گردن دچار شکستگی و ضربه ناشی از برخورد با جسم سخت شده که نشان‌دهنده پرت شدن او از ارتفاع است.مروتی گفت: جسد دچار فساد ناشی از گذشت زمان شده و ظواهر نشان می‌دهد که جسد مدت زمان بسیار طولانی در فضای باز بوده که به ما اطمینان بیشتر می‌دهد مربوط به «سها رضانژاد» باشد. با این حال تحقیقات بیشتر در حال انجام است و به زودی جزئیات بیشتری را اطلاع‌رسانی خواهیم می کنیم. برای اظهارنظر قطعی در مورد پرونده سها رضانژاد باید منتظر اعلام نظرنهایی پزشکی قانونی ماند. اگر جسد متعلق به او باشد، قطعا تحقیقات تکمیلی در مورد نحوه سقوط و مرگ او باید انجام شود و اگر آزمایش های انجام شده خلاف موضوع را ثابت کند، باید دید آیا باز هم جستجوها برای یافتن سها ادامه خواهد داشت یا پرونده برای همیشه بسته خواهد شد.
مرجع : همشهری آنلاین
برچسب ها: سها رضانژاد