به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۸ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۲۲۶۵۶۶

نکاتی درباره سولفات آلومینیوم که باید بدانید

گروه کسب و کار:
آیا تا به حال به سولفات آلومینیوم به عنوان ماده ای فراتر از یک ماده شیمیایی نگاه کرده اید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که این ماده خارق العاده چه کارایی های دیگری می تواند داشته باشد؟ در این مطلب ما قصد داریم شما را با سولفات آلومینیوم، ماده ای با مزایا و کاربرد های گوناگون و متنوع آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

سولفات آلومینیوم
 
نکاتی درباره سولفات آلومینیوم که باید بدانید

در ابتدا می خواهیم توضیحاتی در رابطه با چیستی این ماده شیمیایی ارائه بدهیم. سولفات آلومینیوم را با نام های دیگری مانند آلوم و زاج سفید نیز می شناسند. این ماده پس از اکسید آلومینیوم دومین ترکیب مهم آلومینیوم در جهان است! سولفات آلومینیوم دارای فرمول مولکولی AL2(SO4)3 است، این نکته هم باید ذکر شود که این ماده می توان آب را به خود جذب کند که در این صورت اسیدی شده و PH آن به کمتر از 2 هم می رسد. 
شکل ظاهری آلوم و یا همان سولفات آلومینیوم به صورت جامد و یا مایع سفید رنگی است. هنگامی که به صورت جامع باشد حالت پودری، کریستالی و گرانولی دارد و به رنگ سفید درخشانی است. این ماده می تواند در ترکیب با مواد دیگری به صورت نمک مضاعف سدیم، پتاسیم و آمونیوم دربیاید.

نحوه تولید سولفات آلومینیوم
ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که سولفات آلومینیوم چگونه تولید می شود، که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد. در گذشته سولفات آلومینیوم از موادی مانند خاک رس آلومینا و بوکسیت به دست می آمد. این ماده از واکنش بین هیدروکسید آلومینیوم و سولفوریک اسید به وجود می آید. در کل پروسه تولید سولفات آلومینیوم شامل دو مرحله می شود، ابتدا مواد خام را با هم واکنش می دهیم و در نهایت محصول نهایی ساخته می شود.
طی این پروسه سولفات آلومینیوم ابتدا به صورت مایع به دست می آید و با یک مرحله اضافه تر آن را به صورت جامد کریستالی در می آوریم.

کاربرد سولفات آلومینیوم
همانطور که پیش تر بیان کردیم، سولفات آلومینیوم دارای کاربرد های فراوانی در صنایع مختلفی است که در ادامه راجع به هر کدام توضیح مختصری خواهیم داد:

تصفیه آب و فاضلاب
از مهم ترین کاربردهای آلوم تصفیه آب شرب و پساب فاضلاب است . البته از این ماده جهت پاکسازی و شفاف کردن آب استخر ها و دریاچه ها استفاده می کنند. طریقه عملکردشان به این صورت است که این ماده را به میزان کافی و طبق دستورالعمل به آب اضافه می کنیم، ذرات کلوئیدی و ناخالصی های موجود در آب توسط آلوم به هم می چسبند، ذرات بزرگی را تشکیل می دهند، ته نشین شده و از فیلتر تصفیه رد نمی شوند. به همین سادگی، سولفات آلومینیوم می تواند تا حدود 99 درصد ناخالصی ها را از آب پاک کند.

سولفات آلومینیوم 17 درصد

صنعت کاغذ سازی
پس از تصفیه آب، از کاربرد های دیگر آلوم استفاده در صنعت کاغذ سازی است. از سال ها پیش این ماده به سبب ویژگی های مثبتی که دارد در روند کاغذ سازی کاربرد داشته است. از جمله مزایایی که در این صنعت دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    افزایش چسبندگی مواد خمیر کاغذ
•    افزایش واکنش های شیمیایی در روند سفیدکاری خمیر کاغذ
•    پیشگیری از آسیب دیدن الیاف کاغذ
•    افزایش استحکام و مقاومت الیاف کاغذی
•    دادن درخشندگی به کاغذ

صنعت کشاورزی
از کاربردهای گسترده سولفات آلومینیوم در صنعت کشاورزی و کود دهی گیاهان است. هر گیاه برای کاشت بهینه به خاک مناسب با PH خاص خودش احتیاج دارد. در رابطه با این مورد می توان با اضافه کردن سولفات آلومینیوم به خاک PH خاک را کاهش داد و اسیدی تر کرد.

صنعت رنگرزی
از آلوم حتی در صنایع رنگرزی پارچه هم استفاده می شود. این ماده حکم تثبیت کننده رنگ بر روی پارچه را دارد. به این ترتیب که از محلول شدن رنگ دانه ها جلوگیری به عمل می آورد و رنگ را روی الیاف پارچه ثابت می کند.

آتش نشانی
سولفات آلومینیوم در کپسول های اطفاء حریق به عنوان عامل فوم ساز کاربرد دارد. برای تولید فوم، آلوم باید با بی کربنات سدیم واکنش دهد.
سولفات آلومینیوم کاربردهایش بیشمار است، این ماده در مصارف دیگری اعم از محصولات بهداشتی و آرایشی مانند صابون ها و ژل ها، پاک کننده و تصفیه کننده روغن ها و چربی ها، صنایع تولید شکر، پزشکی و صنایع داروسازی، عامل ضد رطوبت در بتن، تولید گلیسیرین و همچنین به عنوان کاتالیست در تولید اتان نیز کاربرد دارد.

سولفات آلومینیوم مایع

مزایای سولفات آلومینیوم
این ماده را می توان با مواد دیگری واکنش داد و از مواد به دست آمده در مصارف دیگری هم استفاده کرد، زاج سفید که سولفات مضائف آلومینیوم است در عطاری و طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد. سولفات آلومینیوم را می توان با کیفیتی عالی، با خلوص 17%، به میزان مورد نیازتان و به صورت سفارشی با هزینه ای پایین و مقرون به صرفه تهیه کرد.

سخن آخر
سولفات آلومینیوم را برای مصارف مختلفی می توان به کار برد، این ماده بی بو و غیر قابل اشتعال است منتها به این نکته توجه کنید که بسیار اسیدی است و باید در نگهداری و استفاده از آن دقت و احتیاط کرد. برای نگهداری و ذخیره اش نیز از ظروف و بسته های خاصی استفاده می شود و محیط نیز باید بدون هیچ رطوبتی و خنک باشد.
شما می توانید در صورت نیاز به آلوم، این ماده را از pegahmohit.ir، تولیدکننده بزرگ مواد شیمیایی و به خصوص سولفات آلومینیوم 17% سفارش داده و تهیه بفرمایید