به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۹ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۲۲۶۶۰۶
شروع موج بعدی بیچارگی است

نگرانی از مصیبت موج سوم ویروس کرونا

نگرانی از مصیبت موج سوم  ویروس کرونا
گروه جامعه: مینو محرز، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره زمان آغاز موج سوم کرونا در کشور گفت: هم‌اکنون درگیر موج دوم این بیماری هستیم. شدت هجوم بیماران به مراکز درمانی کاهش یافته است، اما همچنان بیماران به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.او افزود: هم اکنون اغلب بیماران زمینه‌ای همچون بیماران قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان و ... به کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری این افراد دشوارتر است. این پزشک عفونی اظهار کرد: تا وقتی افراد در مهمانی‌ها، عروسی‌ها، سفر و ... شرکت کنند همچنان شاهد افزایش مبتلایان به کرونا هستیم. البته هم اکنون موج کرونا در کشور کاهش یافته است.  محرز افزود: روزانه تعداد قابل توجهی از بیماران به بیمارستان‌های معین در تهران و شهرستان ها  مراجعه می‌کنند. هم اکنون در تهران نرخ مبتلایان به کرونا کاهش یافته است. همچنان در موج دوم کرونا هستیم. بنابراین اگرموج دوم همچنان ادامه یابد و میزان مبتلایان افزایش یابد وضعیت سخت خواهد شد. این پزشک متخصص عفونی گفت: هم‌اکنون کادر درمان قادر به پوشش‌دهی بیماران نیستند و خسته هستند. مراکز درمانی هم جایی برای بستری بیماران ندارند. او اظهار کرد: شاهد عود مجدد کرونا در بین برخی مبتلایان هستیم. در ابتدا تیم درمان بر این باور بود که افراد مبتلا به کرونا دیگر در مقابل این بیماری مصون می‌شوند. در حالی که چنین مصونیتی وجود نداشته و شاهد عود این بیماری در بین مبتلایان هستیم.
 
محرز تاکید کرد: در دنیا بی‌توجهی به کرونا باعث بروز مشکلات متعدد شده است. برای مثال هم‌اکنون نرخ ابتلا به کرونا در اسپانیا نامطلوب است. در دیگر نقاط اروپا نیز این بیماری به‌دلیل تعطیلات تابستانی و نقل و انتقال‌ها افزایش می‌یابد. در این شرایط اغلب افراد کرونا را فراموش کرده و به تعطیلات تابستانی می‌روند. هنوز افراد به کرونا عادت نکرده‌اند و هر گونه بی‌توجهی یا کم توجهی انبوهی از مبتلایان را به دنبال دارد و همین رفتار باعث هدررفت سرمایه دولت‌ها و افزایش مبتلایان  و مرگ‌ومیر  می‌شود. به گفته او هنوز در کشور ما نرخ ابتلا به کرونا فراوان است، اما نسبت به گذشته از شدت بیماری کاسته شده است.این عضو ستاد مبارزه با کرونا با بیان اینکه درصورت بروز تجمعات تعداد بیشتری از افراد گرفتار بیماری کرونا می‌شوند، گفت: هنوز موج دوم بیماری در کشور به اتمام نرسیده در این شرایط شیوع موج سوم بیچارگی است. این کارشناس سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد:  این بیماری نه تنها ریه بلکه دیگر نقاط بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال در ابتدای شیوع این بیماری در چین تب، تنگی نفس و ... را  از علائم آن می‌دانستند. در حالی که هم‌اکنون فرد با علائم گوارشی به این بیماری مبتلا می‌شوند.محرز ادامه داد: کرونا با انواع علائم و تاثیرات بر نقاط مختلف بدن بروز می‌کند. باید دانست که ریه افراد درگیر به کرونا بهبود می‌یابد. تاکنون نیز تحقیقاتی درباره نرخ افرادی که بعد از کرونا به فیبرز ریه  و کبد مبتلا  می‌شوند انجام نشده است. هرچند بروز این بیماری‌ها با گذشت زمان نمایان می‌شود و هم اکنون نمی‌توان در این باره  اظهار نظر کرد.
 
او در پاسخ به این سوال که تمامی مسئولان بر این باورند که کرونا تا ۱۰ سال در تمامی جوامع بشری ماندگار است، افزود: تمامی علما و متخصصان دنیا بر این باورند که تاکنون با چنین ویروسی برخورد نکرده‌اند. بنابراین آینده این ویروس در دنیا مشخص نیست. شاید این ویروس همچون آنفلونزا فصلی و نیازمند تزریق واکسن باشد. ممکن است چند ماه دیگر همچون دیگر ویروس‌ها کنترل شود یا به شکل مزمن بروز کند. این‌ها فرضیات کرونا است که تاکنون درباره آن هیچ یک از مجامع علمی دنیا به نتیجه نرسیده‌اند. عضو کمیته مبارزه با کرونا گفت: در شرایط کنونی باید بتوان خود را در برابر ویروس کرونا مصون نگهداشت، چون هم‌اکنون دارو، واکسن و ... برای درمان در دسترس نیست و درباره آینده این ویروس نمی‌توان به شکل قاطع رفتار کرد. محرز درباره کشف واکسن کرونا افزود: شاید تا چند ماه آینده واکسن کرونا به بازار عرضه شود، چون بر روی نمونه انسانی این واکسن آزمایش شده است. هرچند اینکه به چه میزان دوز باید از این واکسن تزریق کرد و تزریق این واکسن چه میزان مصونیت به دنبال دارد، هنوز مشخص نیست. بنابراین نمی‌توان درباره کرونا قضاوت کرد. برای مثال هم‌اکنون برخی از افراد واکسن آنفلونزا را تزریق می‌کنند، اما برخی افراد به شکل خفیف به آنفلونزا مبتلا می‌شوند. به گفته او در شرایط کنونی باید فاصله‌گذاری فیزیکی، زدن ماسک به شکل اجباری در اماکن عمومی، شست‌وشوی دست‌ها را در اولویت اقدامات قرار داد.