کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۵ سیگنال برای پیش‌بینی آینده بورس

دنیای اقتصاد , 19 مرداد 1399 ساعت 10:38


گروه اقتصادی: بررسی‌ها نشان می‌دهد تداوم ورود پول‌های جدید، افزایش تعداد مشارکت‌کنندگان در بازار، روند نرخ دلار، وضع بازارهای کالایی و اثر اهرمی شاخص‌های کلان اقتصادی؛ پنج محرک‌ اصلی بورس برای صعود به‌شمار می‌روند.بورس تهران که در سال‌های گذشته از اقبال ناچیزی میان صاحبان نقدینگی برخوردار بود در یک سال گذشته نامی آشنا برای عموم سرمایه‌گذاران است و پول‌های خرد و کلان از هر گوشه و کناری روانه تالار شیشه‌ای می‌شود. در معاملات آخرین روز هفته، بازار سهام میزبان عرضه اولیه دو شرکت جدید بود. عرضه‌هایی که رکورد مشارکت را جابه‌جا کردند و شاهد حضور فعال ۵/ ۵ میلیون نفری سهامداران بودند که با در نظر گرفتن ۹۰۰ هزار کد فعال در معاملات روزانه و هم‌پوشانی ۲۰۰ هزار نفری، شاهد حضور ۵/ ۷ درصد از کل جمعیت ایران در گردونه معاملات بود.به این ترتیب روز چهارشنبه ۶‌میلیون و ۱۰۰ هزار سرمایه‌گذار به دادوستد سهام مشغول بودند که رکوردی دیگر در کارنامه تاریخی بورس تهران به حساب می‌آید. ضمن آنکه طبق جدیدترین آمار اخذ شده از سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از ابتدای امسال تا ۱۰مرداد، ۳ میلیون و ۵۸۰ هزار کد جدید سهامداری در بازار سرمایه ایران صادر شده که بی‌سابقه است.

نرخ دلار و رشد سودآوری بنگاه‌ها
چند هفته‌ای است که معامله‌گران سهام نیم‌نگاهی نیز به تحولات خیابان فردوسی دارند. جایی که دلار در محدوده ۲۳ هزار تومانی نوسان می‌کند. دلار همواره به‌عنوان یکی از بازوهای اصلی رشد نماگرهای بورس و قیمت سهام کالامحور قلمداد می‌شود. در حال حاضر چهار صنعت کامودیتی‌محور بورس تهران شامل گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، کانه‌های فلزی و چندرشته‌ای صنعتی از ارزش بازاری معادل ۴۶۰۰ هزار میلیارد تومان برخوردار بوده و از این رو ۶۱ درصد ارزش کل بورس تهران را در اختیار دارند.از آنجا که قیمت‌گذاری داخلی محصولات این صنایع بر اساس نرخ دلار و فروش صادراتی آنها نیز ارزی است، افزایش نرخ ارز، مزیت صادراتی بنگاه‌های مذکور را افزایش داده و با ثبات قیمت‌های جهانی سودآوری این شرکت‌ها بیشتر می‌شود. در این میان با توجه به سهم بالای این صنایع در محاسبه شاخص کل، روند صعودی این نماگر را نیز به دنبال دارد. در این میان اما به نظر می‌رسد با رشد بیشتر نرخ دلار، وارد چرخه خود تقویت شونده بورس و دلار می‌شویم.

بوی بهبود از بازار جهانی
در این میان بازیابی فعالیت‌های اقتصادی در نقاط مختلف دنیا و افزایش تقاضا از جانب ایالات متحده باعث شد تا صادرات چین در ماه جولای شاهد افزایش غیرمنتظره‌ای باشد اما از طرف دیگر واردات این کشور با کاهش مواجه شد.بنا به گزارش اداره کل گمرک چین، صادرات این کشور در ماه جولای با رشد ۲/ ۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۲۳۷.۶ میلیارد دلار رسید در حالی که بازار انتظار افت ۲/ ۰ درصدی آن را داشت و در ماه ژوئن نیز رشد ۱۵/ ۰ درصدی را شاهد بود. این سریع‌ترین رشد ایجادشده در صادرات چین ظرف ۷ ماه اخیر به دلیل تداوم بهبود در تقاضای جهانی پس از شیوع ویروس کرونا است. از این رو هفته گذشته قیمت نفت، طلا و فلزات رو به صعود گذاشت و انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد.

حامیان کلان اقتصادی
همزمان با رشد نرخ تورم، آخرین آمارهای پولی و بانکی، منتشر شده از بانک مرکزی، نشان می‌دهد رقم کل نقدینگی در خرداد به ۲۶۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب به نقدینگی کل کشور در بهار امسال، ۱۸۵ هزار میلیارد تومان افزوده شده است. به عبارت دیگر در هر روز شاهد اضافه شدن ۲ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی بودیم. در این میان اما یکی از نکات جالب در بررسی ترازنامه‌های ماهانه بانک‌ مرکزی تغییر ترکیب نقدینگی است.آمارها نشان می‌دهند روز به روز سهم پول نسبت به سهم شبه‌پول از نقدینگی کل افزایش پیدا می‌کند. در حالی اواسط سال ۹۶، سهم پول از نقدینگی کل کمتر از ۱۲ درصد بود که در پایان سال ۹۸ این نسبت به ۸/ ۱۷ درصد رسید.آمار جدید بانک مرکزی اما از افزایش سهم پول به ۱۹ درصد حکایت دارد. این پول نیز با حرکت به سمت بازارهای سرمایه‌گذاری چه بازار سهام و چه ارز، طلا و مسکن سبب رشد قیمت‌ها در این بازارها خواهند شد و در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار سهام جذاب‌ترین مقصد ورود این حجم پول باشد.بررسی‌ها نشان می‌دهد در چهار ماه سپری‌شده از سال ۹۹، مجموع ارزش مبادلات بازار سهام به یک هزار و ۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده تا بورس با فاصله ۶ برابری از رقبای خود، یعنی ارز و مسکن جذاب‌ترین مقصد پول‌های سرگردان باشد. دو بازار مسکن و ارز از ابتدای امسال تا پایان تیرماه به ترتیب شاهد ۱۱۱ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان و ۹۶ هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان نقدینگی بوده‌اند. بر این اساس بازار سهام با فاصله ۶ برابری از رقبای اصلی خود؛ یعنی ارز و مسکن، همچنان جذاب‌ترین مقصد پول‌های سرگردان است.


کد مطلب: 226640

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/226640/۵-سیگنال-پیش-بینی-آینده-بورس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir