کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تفاوت برند محصول و برند شرکتی در چیست؟

19 مرداد 1399 ساعت 12:37

گروه کسب و کار:


شاید برایتان جالب باشد که تفاوت برند محصول و برند شرکتی چیست؟ شرکت های تجاری، کارخانه ها و نهادها برای مشخص کردن خدمات و تولیدات خود از سایر خدمات، محصولات رقبا و دیگر کالاهای مشابه از برند یا علامت تجاری استفاده می کنند. استفاده از برند مزایای بسیاری دارد که در ادامه این مقاله ابتدا برند و علامت تجاری را تعریف کرده سپس با تعریف برند محصول و برند شرکتی آشنا خواهید شد و در آخر در مورد تفاوت برند محصول و شرکتی مطالبی ارائه خواهیم نمود.

برند و علامت تجاری چیست؟
گفته می شود که شرکت ها برای متمایز ساختن خدمات و کالاهای خود و نیز برای چشمگیر شدن آن ها و جلب نظر مشتریان از برند تجاری استفاده می کنند.
همچنین شرکت ها در صورتی مالک و صاحب امتیاز برند شناخته می شوند که آن را ثبت کرده باشند که پس از آن حق و حقوقی نسبت به برند ثبت شده خود خواهند داشت از جمله اینکه دیگر هیچ فرد و شرکتی حق استفاده از برند ثبت شده ی آن ها را ندارد.
همان طور که می دانید برند یا لوگو همان کالای تولیدی نیست بلکه همان چیزی است که مردم می بینند و تهیه می کنند در واقع برند در ذهن مشتری توقع و دیدی خاص ایجاد می کند؛ عواطف و احساسات او را تحت تاثیر قرار داده و باعث انگیزه خرید در مخاطب می شود.
هر برند در ذهن مخاطبان مفاهیمی به جا می گذارد و اطلاعاتی به او می دهد، مانند:
•چه شرکت یا فردی این محصول را تولید کرده
•برای مخاطب، برند به معنی داشتن کیفیت و اطمینان است.
•استفاده از محصول برند ریسک کمتری برای مشتری دارد.
•یک نماد یا نشانه است.
از سوی دیگر، علامت تجاری یا برند برای فروشنده یا تولیدکننده معانی دیگری در بر دارد.
•راهی برای حفظ قانونی مزایا، امکانات یکتا و ویژه ی تولیدکننده
•امکان سهولت در معاملات و خرید و فروش ها
•امکان سودآوری بیشتر
•امکان استفاده از مزایای رقابتی

تعریف برند محصول
برای تبدیل یک کالا به کالای برند باید بر اساس یک برنامه همه جانبه و مدون کارها و مراحلی را به ترتیب طی کرد:
•    احساسات، مهمترین مرحله برای شکل دهی یک برند موفق می باشد و اگر در قسمت های تشکیل شده محصول یا خدمت ارائه شده از عواطف و احساسات خبری نباشد آن شرکت تنها عرضه کننده کالا یا خدمت خواهد بود.
•    درک مشتری از عواطف و احساساتش نسبت به محصول سرچشمه می گیرد، در حقیقت مغز بر اساس پیام هایی که از حس های پنج گانه دریافت می کند به درک کلی از کالا خواهد رسید. اکثر برندها روی حس بینایی مشتریان خود در طراحی برند استفاده می کنند و از نقش سایر حواس غافل هستند.
•    مورد دیگر نوآوری و خلاقیت است، راه و روشی جدید برای شکل گیری ادراک مشتری از کالا، اینکه چطور و چگونه احساسات او برانگیخته شود؟! توجه به این کار باعث پایداری و مانایی برند خواهد شد.
•    مورد بعدی توجه به ارتباطات و چگونگی ایجاد آن می باشد، نباید پس از اینکه برند طراحی شد دست روی دست گذاشت بلکه باید با استفاده از یک راه ارتباطی جذاب با مخاطبان و مشتریان ارتباط برقرار کرد.

برند دسته بندی ها و تعاریف مختلفی دارد از جمله یکی ار آن ها تعریف برند محصول می باشد که در واقع نمادی برای معرفی محصول و نشان دادن آن برای مشتری است.
اگر برند به طور مناسب و کارشناسی شده طراحی شده باشد می تواند یک ذهنیت خوب و مناسب از محصول در مشتری ایجاد کند.
هنگام صحبت از برند محصول هدف بوجود آمدن تصویر قوی تنها از محصول یا خدمت در مخاطبان می باشد.
به عبارتی برند محصول اشاره به این دارد که محصولی تحت پوشش یک برند است و با آن شناخته می شود. برای مثال برند کمری از کمپانی تویوتا، یک برند محصول است.
تعریف برند شرکتی
شرکت ها از برند شرکتی به عنوان راه و روشی مناسب برای شکل گیری و هویت بخشی به شرکتشان استفاده می کنند از این شرکت ها می توان به شرکت hp در زمینه تولیدات کامپیوتری و تویوتا در ماشین سازی اشاره کرد. برخی شرکت ها محصولات متفاوتی با برندهای مختلف تولید می کنند اما برند شرکتشان یکی است. مانند شرکت نستله.

تفاوت برند محصول و برند شرکتی
حال به این سوال می رسیم که واقعا تفاوت برند محصول و برند شرکتی چیست؟ در پاسخ باید گفت با توجه به مطالب اشاره شده، برند محصول به ایجاد ذهنیت قوی از یک محصول خاص در ذهن مشتری اشاره می کند بدون اینکه شرکت سازنده آن در نظر گرفته شود.
•    تفاوت دیگر در پیام یا محتوایی است که به مخاطب می دهد، چرا که پیام و تصویری که برند محصول در مخاطب می گذارد، خاص تر می باشد، اما پیام برند شرکت گسترده تر است و حوزه شرکت را در بر دارد.
•    برند محصول پایداری کم تر و طول عمری کوتاه تری دارد و شاید به دلایلی عوض شود ولی برند شرکتی ماناتر می باشد.
•    مقصود و هدف برند شرکتی کلی و همه شرکت و افراد داخل و خارج از آن را در بر می گیرد در حالی که برند محصول مقصودش تنها مشتری می باشد.

 


کد مطلب: 226664

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/226664/تفاوت-برند-محصول-شرکتی-چیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir