به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۹ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۲۲۶۶۸۷

فرمان‌های ترامپ برای کمک به آسیب‌دیدگان کرونا

فرمان‌های ترامپ برای کمک به آسیب‌دیدگان کرونا
گروه بین الملل: در پی شکست مذاکرات دموکرات‌‌ها و جمهوریخواهان، ترامپ با بهره‌گیری از اختیاراتش بسته‌های کمک در رابطه با کرونا را امضا کرد. این بسته شامل تمدید پرداخت کمک بیکاری، حمایت از مستاجران و تمدید مهلت پرداخت‌وام دانشجویی می‌شود.
گفت‌وگوهای نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه  ناموفق به پایان رسید. دموکرات‌ها خواستار حمایت مالی بیشتری از مردم در امر مقابله با پیامدهای بحران کرونا در این کشور شده‌ بودند.
پس از بی‌فرجام ماندن مذکرات دو حزب در کنگره، دونالد ترامپ با بهره گرفتن  از اختیارات رئیس جمهور، طرح‌های ناظر بر این کمک‌های مالی را امضا کرده است. این در حالی است که مسائل مربوط به بودجه و مسائل مالیاتی در حوزه اختیارات کنگره آمریکا قرار دارد.دونالد ترامپ،  خبر از امضای چهار فرمان در ارتباط با کرونا را داد.از جمله موارد پیش‌‌بینی شده در این فرامین، یکی کاهش هزینه‌های جانبی مربوط به پرداخت دستمزدها است. افزون بر آن، قرار است پرداخت کمک بیکاری به میزان ۴۰۰ دلار برای هر هفته تا پایان سال جاری تمدید شود.دو فرمان دیگر امضا شده از سوی رئیس جمهوری آمریکا یکی در حمایت از مستاجران در آمریکا است و دیگری تمدید مهلت بازپرداخت وام‌های دانشجویی.لازم به یادآوری است که شمار کثیری از مردم آمریکا به علت دیرکرد در پرداخت اجاره با خطر از دست دادن خانه و کاشانه خود روبه‌رو بودند. این قانون عملا مانع از تخلیه اجباری خانه‌ها به علت عدم پرداخت به‌موقع اجاره خواهد شد.ترامپ حتی وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات روز سوم نوامبر، اقدام به کاهش مالیات‌ها کند.صدور فرمان‌های یاد شده  از سوی ترامپ از منظر حقوقی مناقشه‌برانگیز است. در واقعیت امر، ترامپ با صدور چنین فرمان‌هایی عملا اختیارات کنگره را نادیده گرفته است.بر اساس قانون اساسی آمریکا، کنگره این کشور مسئول تصمیم‌گیری در موارد مربوط به مالیات‌ها و امور مالی دولت است.
از این رو، بسیاری از ناظران بر این باورند که فرامین صادر شده از سوی ترامپ با قانون اساسی در این رابطه مغایرت دارد. حال آنکه ترامپ برای تصویب این فرامین نیاز به آرای نمایندگان دموکرات در کنگره دارد.اختلاف نظر بین دو حزب برخاسته از کارزار انتخابات نوامبر است. در جریان این انتخابات، همه کرسی‌های مجلس نمایندگان از نو انتخاب خواهند شد. افزون بر آن، سرنوشت یک سوم کرسی‌های مجلس سنا نیز در ماه نوامبر رقم خواهد خورد.جو بایدن، از فرامین صادر شده توسط ترامپ به عنوان "اقدامات نیمه خام" یاد کرده و از سیاست‌های ترامپ در مقابله با بحران کرونا انتقاد کرده است.باید یادآور شد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا از مرز پنج میلیون نفر عبور کرده است.


 
برچسب ها: کرونا ترامپ