کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تأیید آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان در لویه جرگه

19 مرداد 1399 ساعت 15:10

گروه بین الملل: لویه جرگه مشورتی در افغانستان آزادی زندانیان "خطرناک" طالبان را تایید کرد و خواستار آتش‌بس فوری شد. قرار است که پس از سه روز مذاکرات بین‌الافغانی صلح میان دولت و گروه طالبان آغاز شود.


هزاران چهره برجسته افغان در لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان آزادی ۴۰۰ زندانی "خطرناک" طالبان که آخرین مانع بر سر راه مذاکرات بین‌الافغانی بود را تأیید کردند.
 اشرف غنی، رئيس‌جمهور افغانستان حدود یک هفته پیش خواستار برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان که گردهمایی بزرگ ریش‌سفیدان و سران قبایل افغانستان است شده بود.
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و جرگه مشورتی صلح،  گفت: «اعضای جرگه، بعضا مشروط و بعضا غیرمشروط خواهان آزادی زندانیان هستند. اگر کمیته‌ها تصمیم را منظور کنند؛ ظرف یک روز عملی می‌شود.»عاطفه طیب، عضو دبیرخانه لویه جرگه گفت، این مذاکرات با هدف رفع موانع شروع مذاکرات صلح، توقف خونریزی و برای مصلحت عموم برگزار شد.
این تصمیم بعد از مذاکرات سه‌روزه لویه جرگه گرفته شد. زندانیانی که موافقت به آزادی آن‌ها شد جرائم سنگینی از قبیل شرکت در حملاتی که به کشته شدن افغان‌ها یا خارجی‌ها انجامیده بود انجام داده‌اند.آزادی این افراد مشروط خواهد بود و به گفته عبدالله عبدالله، رئیس لویه جرگه از زندانیان آزاد‌شده باید تضمین‌های بین‌المللی گرفته شود تا در صورت رهایی دوباره در جنگ شرکت نکنند.
برخی از اعضای شرکت کننده در لویه جرگه گفته‌اند که فهرست ۴۰۰ زندانی طالبان که متهم به انجام "جنایات جنگی و ضدبشری" هستند، به آن‌ها داده نشده و معلوم نیست این افراد دقیقا چه جرایمی را در چه سطحی انجام داده ‌ند؛ اما عبدالله گفت: «فهرست این افراد را طالبان منتشر کرده و خواهان آزادی آنان می‌باشند. همه طالبان افغان هستند و بین‌شان خارجی وجود ندارد. یکی از مسائل مطرح شده در جرگه این بود که اگر خارجی باشند، باید چه برخوردی صورت گیرد.»


 


کد مطلب: 226690

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/226690/تأیید-آزادی-۴۰۰-زندانی-طالبان-لویه-جرگه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir