کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاثیر مخرب كرونا بر بومی‌های جهان

19 مرداد 1399 ساعت 16:15


گروه بین الملل:  دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی مردم بومی اعلام کرد: کووید۱۹ تأثیر مخربی بر بیش از ۴۷۶ میلیون مردم بومی در سراسر جهان داشته است.
 آنتونیو گوترش با یادآوری اینکه در طول تاریخ، مردم بومی توسط بیماری‌هایی نشات گرفته از جاهای دیگر از بین رفته اند که هیچ مصونیتی در برابر آن ها نداشتند، اظهار داشت: برای کشورها بسیار مهم است که منابع را برای پاسخگویی به نیازهایشان، گرامیداشت مشارکت ها و احترام به حقوق مسلم خود، نظم ببخشند.وی در ادامه پیام خود، با بیان اینکه کووید۱۹ تأثیر مخربی بر بیش از ۴۷۶ میلیون مردم بومی در سراسر جهان داشته است، یادآور شد: پیش از همه گیری فعلی، مردم بومی از قبل با نابرابری‌های ریشه دار، ننگ و تبعیض روبرو شده بودند. دسترسی نامناسب به مراقبت‌های بهداشتی، آب تمیز و دفع بهداشتی فاضلاب آسیب پذیری آنان را افزایش می‌دهد.دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: مردم بومی در درجه نخست در مشاغل سنتی و اقتصادهای معیشتی یا در بخش غیر رسمی کار می کنند. همه این ها به شدت تحت تأثیر این همه گیری قرار گرفته اند.وی در مورد زنان هم نوشت: زنان بومی که غالباً تامین کننده اصلی غذا و تغذیه خانواده های خود هستند، با تعطیل شدن بازارهای صنایع دستی، تولید و کالاهای دیگر به ویژه تحت فشار قرار گرفته اند. گوترش در مورد کودکان هم یادآور شد: همچنین باید با فوریت به مشکلات کودکان بومی بپردازیم که دسترسی به فرصت‌های یادگیری مجازی ندارند. دبیرکل سازمان ملل متحد با اعلام اینکه در سرتاسر جهان، مردم بومی در صف نخست اقدامات دشوار زیست محیطی و اقلیمی بوده‌اند،‌خاطرنشان کرد: لغو اجرای اقدامات حفاظت از محیط زیست در طول این بحران، موجب افزایش دست درازی معدن چیان و چوب بران غیرقانونی به سرزمین‌های مردم بومی شده است. بسیاری از افراد بومی قربانی تهدیدها و خشونت‌ها شده‌اند و بسیاری نیز جان خود را از دست داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در رویارویی با چنین تهدیداتی، مردم بومی تاب آوری فوق العاده‌ای نشان داده‌اند، تصریح کرد: جوامع بومی با استقلال برای مدیریت زمین‌ها، قلمرو و منابع خود، امنیت غذا و مراقبت را از طریق محصولات و طب سنتی تضمین کرده‌اند. مردم «کارن» در تایلند آیین باستانی خود «Kroh Yee»  «کروه یی» یا بسته شدن روستا را برای مقابله با همه گیری، احیا کرده‌اند. چنین راهکارهایی در سایر کشورهای آسیا و آمریکای لاتین اعمال شده است که جوامع، مناطق خود را برای جلوگیری از ورود افراد می‌بندند. گوترش یادآور شد: تحقق حقوق افراد بومی به معنای اطمینان از مشارکت و سهیم شدن آنان در پاسخ و راهکارهای بهبودی از کووید۱۹ است. باید با مردم بومی در تلاش ها برای بازسازی مستحکم تر و بهبودی پس از بحران، مشورت شود. وی تاکید کرد: از ابتدای همه گیری جهانی، کارگزاری های تخصصی سازمان ملل متحد تلاش کرده اند تا از حقوق مردم بومی حمایت کنند. ما برای حفاظت ازسلامتی و ایمنی و تامین دسترسی به حمایت اجتماعی و فرصت های اقتصادی، کمک کرده‌ایم. نظام ملل متحد به تحقق اعلامیه ملل متحد درباره حقوق افراد بومی  و تقویت تاب آوری آنان، متعهد باقی می ماند.


کد مطلب: 226708

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/226708/تاثیر-مخرب-كرونا-بومی-های-جهان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir