به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۲۲۶۸۰

بازگشت صادرات نفت از سقوط 19 ماهه

گروه اقتصادي:​ براساس آمارهای جدید، صادرات نفت عراق در ماه اکتبر پس از 19ماه رکود به حالت اولیه‌ی خود بازگشت اما به دنبال خرابی‌های خطوط لوله‌های نفتی و تعمیر آنها، این مقدار بسیار کمتر از زمان اوج خود باقی ماند.
بازگشت صادرات نفت از سقوط 19 ماهه
طبق آمار وزارت نفت عراق، صادرات 69.8 میلیون بشکه نفت در ماه اکتبر، برابر با 2.25 میلیون بشکه در روز، در مجموع درآمدی معادل 7.16 میلیارد دلار را برای این کشور به همراه داشته است. آمارها، حاکی از افزایش صادرات نفت عراق نسبت به رقم 2.07 میلیون بشکه‌ای ماه سپتامبر است که پس از رسیدن به پایین ترین سطح در 19 ماه اخیر، به تدریج افزایش یافت؛ اما همچنان پایین‌تر از 2.62 میلیون بشکه نفت صادراتی در ماه آوریل باقی مانده است. وزارت نفت این کشور اعلام کرد: میزان تولیدات نفتی در مقایسه با ماه سپتامبر و با وجود تعمیرات موجود در پایگاه‌های نفتی جنوبی و توقف مکرر فعالیت‌های خطوط لوله‌ی کرکوک و جیهان به دنبال خراب‌کاریهای به وجود آمده، افزایش یافته است. عمده صادرات نفت خام عراق توسط پایگاه‌های این کشور در مجاورت شهر بندری بصره انجام می‌شود، اما مقادیر قابل توجهی هم از طریق خطوط لوله‌ی شمالی به بندر جیهان ترکیه، صادر می‌شود.

پایگاه‌های جنوبی این کشور طی هفته‌های اخیر تحت عملیات بازسازی بوده است، خط لوله جیهان نیز معمولا مورد حملات خرابکارانه قرار میگیرد، اینگونه حملات در ماه نوامبر و همزمان با بمب‌گزاری شورشیان در خطوط لوله و اختلال فعالیت آنها نیز رخ داده بود. اقتصاد عراق، به شدت وابسته به صادرات نفت است و دولت این کشور به دنبال افزایش فروش این تولیدات در سال‌های آینده به منظور سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی بازسازی زیرساخت‌های این کشور است. اهداف رسمی اعلام شده توسط این کشور افزایش ظرفیت تولید نفت به معادل 9 میلیون بشکه در روز تا سال 2017 است، هدفی که صندوق بین‌المللی پول و آژانس بین‌المللی انرژی آن را بسیار خوشبینانه اعلام کرده اند.

۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۰:۵۳
ما میگیم خدا رو شکرت
یه عده منفی میزنن !

خدایی اینا یا ایرانی نیستن یا قلب ندارن یا ... ! (178137)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۱:۰۴
شما چرا اینجوری تیتر می زنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ازعراق اسمی نبردید آدم با دیدن تیتر فکر می کنه صادرات ایران مد نظرشه!!! یک مقدار روشتون رو توی تیتر نوشتن عوض کنید. (178140)