به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۲۲۶۹۲۷

مقصر افزایش تعداد خودروهای ناقص کیست؟

مقصر افزایش تعداد خودروهای ناقص کیست؟
گروه اقتصادی: دبیر انجمن سازندگان قطعه عدم همکاری بانک مرکزی و تخصیص ارز قطعه‌سازان که ترخیص نشدن قطعات از گمرک و در نتیجه کمبود قطعات را موجب شده است، را عامل افزایش خودروهای ناقص در دو خودروسازی دانسته و معتقد است که بانک مرکزی نه‌تنها یاریگر صنایع در جهش تولید نبوده، بلکه مانع جهش تولید نیز می‌شودمازیار بیگلو  در رابطه با عدم همکاری و تخصیص ارز بانک مرکزی به قطعه‌سازان، با بیان اینکه بانک مرکزی کماکان روال سابق خود را ادامه می‌دهد و از تخصیص ارز به بهانه‌های مختلف سرباز می‌زند؛ اظهار کرد: این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و در حقیقت سرپرست آن، با اشراف کاملی که به موضوع دارند و با تدبیر و مدیریت خود، به خوبی پیگیر موضوع شده‌اند. در حقیقت وزارت صمت، تمام اقدامات لازم برای آنکه تولیدکنندگان ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند، انجام داده است؛ امامتاسفانه تمامی این اقدامات و زحمات در بانک مرکزی بی‌نتیجه مانده است.دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو کشور تصریح کرد: بانک مرکزی با بهانه‌جویی‌های مختلف ارز مورد نیاز تولیدکننده را تخصیص نمی‌دهند. در حال حاضر قریب به ۴۰۰ میلیون دلار مواداولیه قطعه‌سازان در گمرک باقی‌مانده است اما به دلیل نبود ارز، امکان ترخیص آن‌ها وجود ندارد. البته گمرک نیز بسیار تلاش کرد تا این مواداولیه و قطعات مورد نیاز قطعه‌سازان را تحویل دهند اما گویا در کشور همه قرار است به جهش تولید اهمیت دهند الا بانک مرکزی!وی با بیان اینکه گزارش‌های کامل در جلسه اخیر انجمن‌های قطعه‌سازی و مدیران عامل خودروسازی با سرپرست وزارت صمت، ارائه شد، گفت: هماهنگی‌های لازم با مدیران و معاونین وزارت صمت صورت گرفت تا تامین ارز مورد نیاز قطعه‌سازان با پیگیری بیشتری دنبال شود.

شاید نیاز است از سمت دفتر  ریاست جمهوری این موضوع پیگیری شود؛ چراکه ظاهرا بانک مرکزی نمی خواهد حمایتگر تولید باشد.این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: از اسفندماه سال گذشته تاکنون که بالغ بر شش ماه است، چهار بار قطعه‌سازان ناچار به ابطال ثبت‌سفارش‌های خود و ایجاد ثبت‌سفارش‌های جدید شده‌اند؛ چراکه هربار و هر روز موضوعی جدید مطرح شده است. ضمن اینکه چه هزینه‌هایی هم بر گردن قطعه‌سازان گذاشته است که باورنکردنی است؛ هر کانتینری که از اسفندماه تاکنون در گمرک باقی مانده است، بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دموراژ و انبارداری آن شده است. بیگلو ادامه داد: ابتدا گفتند نیمایی ثبت کنید، در ابتدای سال گفتند که نیمایی را ابطال و ارز صنایع ثبت کنید، یک ماه بعد مجدد دستور ابطال ارز صنایع و ثبت ارز اشخاص صادر شد، پس از آن هم گفتند ارز اشخاص را ابطال و ارز از محل بدون انتقال را جایگزین کنید. این سیکل چهار بار در صنعت قطعه‌سازی طی شده است. این در حالی است هربار ثبت سفارش صورت می‌گیرد و در صف تخصیص قرار می‌گیریم، با بهانه‌های قطعی سامانه، نبود کارشناس مربوطه، مشکل ارتباطی با گمرگ و... روبرو می‌شویم.دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد:بنابراین نتیجه این شده که شش ماه است، قطعه‌سازان ارز خود را دریافت نکرده و حجم عظیمی از کالاها در گمرک باقی مانده است. قرار نبود که جهش تولید تنها توسط وزارت صمت، خودروسازان و تولیدکنندگان مس و آلومینیوم و... انجام شود. قرار بود که بانک مرکزی نیز در این راه کمک کند اما هیچ همکاری در راستای جهش تولید نداشته است. چراکه کاملا مانع جهش تولید شده و با بهانه‌جویی‌ها و کارشکنی‌ها، از تخصیص ارز طفره می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر متاسفانه تیراژ تولید روزانه خودروسازان از ۲۰۰۰ دستگاه پایین‌تر آمده است، اظهار کرد: این موضوع فقط و فقط به دلیل عدم تخصیص ارزی است که باید به قطعه‌سازان و خودروسازان می‌داد. ضمن اینکه در دو خودروساز اصلی تعداد خودروهای ناقص بسیار بالا رفته است. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار خودرو ناقص در دو خودروساز وجود دارد. این خودروها پول‌ها و سرمایه مردم است که باید تجاری‌سازی و تحویل مشتریان می‌شده است.این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه تاکید کرد: مردم عدم تحویل خودروها در زمان تعیین شده را از چشم خودروسازان می‌بینند، در حالی که حقیقتا خودروسازی و قطعه‌سازی از ابتدای سال ۱۳۹۹ عزم خود را جزم کرده بود که تیراژ تولید بالای ۲۰۰۰ دستگاه در روز را در هریک از دو خودروساز حفظ کند؛ اما صرفا با کارشکنی بانک مرکزی و عدم تخصیص ارز، علاوه براینکه تولید خودرو کاهش یافته، بر شمار خودروهای ناقص نیز افزوده شده است.
برچسب ها: خودرو