کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحصیل در فرانسه

22 مرداد 1399 ساعت 10:37

گروه دانش:


فرانسه دومین کشور محبوب دانشجویان بین‌المللی بعد از انگلستان است. با توجه به هزینه‌‌های بالای انگلستان، تحصیل در فرانسه گزینه‌ مناسبی محسوب می‌شود. برای تحصیل در فرانسه باید از دانشگاه یا کالج‌های فرانسه پذیرش دریافت کنید. در این مقاله به مزایای تحصیل در فرانسه، آموزش عالی و دانشگاه‌های فرانسه و همچنین بورسیه‌های تحصیلی پرداخته می‌شود.

مزایای تحصیل در فرانسه
فرانسه با داشتن یکی از بهترین نظام‌های آموزش عالی دنیا، در هر مقطع و رشته‌ای کالج‌ها و دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی دارد. با وجود 3500 مؤسسه‌ دولتی و خصوصی، دوره‌های متنوعی مطابق نیازهای دانشجویان در تمامی مقاطع و رشته‌ها ارائه می‌شود که در این میان بیش از 1300 دوره‌ دانشگاهی امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد. وجود 343000 دانشجوی بین‌المللی، فرانسه را در رتبه‌ ششم جهان از نظر جذب دانشجو از تمام نقاط جهان قرار داده است که حدود 80% دانشجویان بین‌المللی در مقطع تحصیلات تکمیلی از کیفیت آموزش راضی هستند، همچنین بیش از 90% آنها نگاهی مثبت و امیدوارانه به دوران تحصیل خود در فرانسه دارند.

سطح بالای آموزش عالی در فرانسه
به دلیل اهمیت بالای آموزش عالی در فرانسه برای مردم و دولت، سالانه بودجه‌ بالایی به این بخش اختصاص داده می‌شود. مؤسسه‌ QS در رتبه‌بندی نظام‌های آموزش عالی، فرانسه را در رتبه ششم قرار داده است.

سطح بالای پژوهش در دانشگاه‌های فرانسه
رتبه ششم جهان از نظر بودجه و بخش تحقیقات و توسعه در اختیار فرانسه است. بخش تحقیقات علمی فرانسه یکی از سازمان‌های پژوهشی پیشتاز در سطح جهان به حساب می‌آید. دانشجویان غیرفرانسوی مقطع دکتری در این کشور حدود 42% دانشجویان را تشکیل می‌دهند. آماری که نشان می‌دهد دانشجویان بین‌المللی برای تکمیل تحصیلات خود فرانسه را به عنوان انتخاب اوّل در نظر می‌گیرند. تاکنون ریاضی‌دانان فرانسوی توانسته‌اند 12 مدال از 72 مدال فیلدز (برترین جایزه ریاضی جهان) را به خودشان اختصاص دهند.

آموزش عالی در فرانسه
دولت فرانسه هزینه زیادی را صرف رسیدن به سطحی استاندارد در دانشگاه‌ها و زمینه‌ آموزش می‌کند. اساتید زمان زیادی را صرف حجم پایین مطالب درسی می‌کنند که در نتیجه موجب می‌شود دانشجویان مطالب را به طور کامل آموزش ببینند. همچنین به دلیل تعداد پایین دانشجویان، اساتید فرصت کافی جهت رسیدگی به امور تمامی آنها را خواهند داشت. آموزش عالی در فرانسه، به مانند دیگر کشورهای اروپایی در سه سطح ارائه می‌شود: کارشناسی (Licence و Licence Professionnelle)، کارشناسی ارشد و دکتری. دوره کارشناسی در فرانسه معمولاً ۳ سال، دوره کارشناسی ارشد ۲ سال و دوره دکتری معمولاً ۳ سال زمان می‌برد. البته دوره دکتری ممکن است تا ۵ سال طول بکشد.



دانشگاه‌های فرانسه
فرانسه دارای دانشگاه‌های معتبر زیادی است. معروف‌ترین و برجسته‌ترین آن‌ها در شهر پاریس قرار دارند؛ کالج‌ها و دانشگاه‌هایی با رشته‌های مختلف که دست دانشجویان را برای انتخاب رشته مورد علاقه خود باز می‌گذارد.
در لیست زیر ده دانشگاه برتر فرانسه براساس رتبه جهانی آن‌ها طبق رتبه‌بندی QS فهرست شده‌اند:
1.    Université PSL (53)
2.    École Polytechnique (60)
3.    Sorbonne University (77)
4.    CentraleSupélec (139)
5.    École Normale Supérieure de Lyon (160)
6.    TELECOM ParisTech (224)
7.    Sciences Po (242)
8.    Ecole des Ponts ParisTech (250)
9.    University of Paris (253)
10.  Université Paris-Sud (262)

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه
تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه‌های فرانسه بعد از درخواست پذیرش از دانشگاه مورد نظر و تشکیل پرونده در سایت کامپوس فرانس امکان‌پذیر خواهد بود.
مدارک عمومی برای تشکیل پرونده شامل موارد زیر است:
•    یک قطعه عکس
•    رزومه تحصیلی
•    انگیزه‌نامه تحصیلی
•    مدارک دانشگاهی به همراه ریز نمرات
•    مدرک زبان فرانسه (برای دوره‌های فرانسوی‌زبان) یا مدرک زبان انگلیسی (برای دوره‌های انگلیسی‌زبان)
•    توصیه‌نامه تحصیلی (در صورت وجود)
•    گواهی اشتغال به کار (در صورت وجود)

متقاضیان مدرک دکتری برای درخواست پذیرش باید ابتدا مکاتباتی با استاد مربوطه در دانشگاه‌ مورد نظرشان انجام دهند و در صورت دریافت پذیرش می‌بایست جهت تشکیل پرونده به سایت کامپوس فرانس مراجعه کنند. همچنین اگر موفق به دریافت قرارداد کاری از استاد شوید، با اخذ ویزای علمی نیازی به تشکیل پرونده در سایت نخواهید داشت.



بورسیه‌های تحصیلی در فرانسه
دولت فرانسه در پی افزایش شهریه‌ دانشگاه‌های دولتی در فرانسه، مبلغ بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی را تا سه برابر مبلغ فعلی افزایش خواهد داد. 25% بورسیه‌های تحصیلی توسط وزارت امور خارجه فرانسه به دانشجویان بین‌المللی داده می‌شود. همچنین دانشگاه‌ها نیز بورسیه‌هایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

بورسیه‌های تحصیلی فرانسه به سه دسته تقسیم می‌شوند:
•    پوشش‌دهنده کل هزینه‌ها (Fully Funded) که شهریه دانشگاه و کل هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهند.
•    پوشش‌دهنده بخشی از هزینه‌ها (Partially Funded) که شهریه دانشگاه و بخشی از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهند.
•    تنها پوشش‌دهنده شهریه دانشگاه

بورسیه ایفل، معروف‌ترین بورسیه فرانسه است که دولت فرانسه آن را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد. این بورسیه به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های زیر تعلق می‌گیرد:
•    مهندسی
•    علوم پایه (مقطع دکتری)
•    حقوق
•    اقتصاد و مدیریت
•    علوم سیاسی
بعد از ارسال درخواست برای دانشگاه مورد نظر جهت دریافت بورسیه ایفل، دانشگاه با انتخاب تعدادی از متقاضیان، برای آن‌ها فرم درخواست بورسیه ارسال می‌کند. سپس از طریق سایت کامپوس فرانس و ارسال فرم‌های مربوطه مراحل اخذ بورسیه تکمیل می‌شود. تمام مؤسسات آموزش عالی فرانسه برای دریافت بورسیه ایفل اقدام می‌کنند. در مقطع کارشناسی ارشد 1181 یورو و در مقطع دکتری 1400 یورو در ماه به عنوان مبلغ بورسیه ایفل در نظر گرفته شده است. همچنین این بورسیه هزینه‌های بلیت رفت و برگشت (کشور مبدأ – محل تحصیل)، بیمه و باقی هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

اعزام دانشجو به فرانسه
دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم‌های آموزشی متفاوت ادامه‌ دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبرو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط‌های گوناگونی که با دانشگاه‌های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن‌ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین باتجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب‌ترین این مراکز مشاوره در زمینه تحصیل در خارج از کشور به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال ٨٢ با آموزش کنکور هنر شروع کرده است. فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» متصل شده است تا راه مطمئنی برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند فراهم کند.
 


کد مطلب: 227019

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/227019/تحصیل-فرانسه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir