به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۲۲۷۱۱

واردات نفت ترکیه از ایران افزایش می‌یابد

گروه اقتصادي: وزیر انرژی ترکیه گفت واردات نفت این کشور از ایران در صورت لغو تحریم‌ها افزایش خواهد یافت.
واردات نفت ترکیه از ایران افزایش می‌یابد
تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه گفت: واردات نفت این کشور از ایران در صورت لغو تحریم‌ها از 105 هزار بشکه در روز به‌ طور تدریجی به 130 تا 140 هزار بشکه خواهد رسید. تانر ییلدیز در مصاحبه با شبکه سی.ان.بی.سی گفت: ما واردات نفت از ایران را به دلیل تحریم‌ها به 105 هزار بشکه در روز تنزل داده‌ایم. زمانی که این تحریم‌ها لغو شوند معتقدم واردات ما از ایران افزایش خواهد یافت. وی افزود: ترکیه نمی‌تواند ایران را نادیده بگیرد، زیرا ایران یکی از سه دارنده‌ بزرگ ذخایر نفتی در جهان است و دومین تامین‌ کننده‌ نفت ترکیه پس از روسیه به حساب می‌آید.

ترکیه واردات نفت از ایران را سال گذشته و پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا از 180 هزار بشکه در روز به میزان قابل توجهی کاهش داد و به 105 هزار بشکه در روز رساند. ییلدیز گفت: اگرچه بازگشت به سطوح قبلی واردات غیرممکن نیست اما معتقدم میزان خرید ما از ایران به 130 تا 140 هزار بشکه در روز خواهد رسید و ترکیه در حال حاضر از پنج کشور گاز طبیعی و از 12 کشور نفت خریداری می‌کند. ایران و 5+1 در آخرین دور مذاکرات خود در ژنو در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌ها به توافق رسیدند.

اولیور جاکوب تحلیلگر نفتی از موسسه مشاوره انرژی پتروماتریکس به رویترز گفت: لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بیمه نفت‌کش‌های ایران یک توافق بزرگ است و شرایطی را برای آسان‌تر شدن دسترسی ایران به سطوح تعیین شده صادرات براساس تحریم‌ها بوجود می‌آورد. بهای نفت برنت بلافاصله پس از توافق هسته‌ای ایران 1.6 درصد کاهش یافت اما ییلدز خواستار صبر در این زمینه شد و گفت: بسیار مهم است که صبور و در خصوص هرگونه اظهارنظر درباره‌ تاثیر توافق هسته‌ای ایران روی قیمت نفت هوشیار باشیم. ییلدز در ماه اکتبر گفته بود: ترکیه هم‌چنین سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد می‌کند اما در صورت امکان این مقدار را افزایش خواهد داد. وی افزود: تقاضای انرژی ترکیه در 10 سال گذشته دو برابر شده و در دهه آتی مجددا دو برابر خواهد شد. واردات انرژی اصلی‌ترین عامل کسری بودجه 50 میلیارد دلاری این کشور است.

۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۵:۵۷
حالا که همه چیز دارد ختم بخیر میشود به این کشورهای دوست وبرادر باید گفت که پول نفت یادشان نرود یا اینکه به سرشان نزند که بنجل های خود را بجای پول نفت بمابدهند یا که مثل چین وهند هوس بالاکشیدن پول نفت را داشته باشند و . . . . (178403)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۷:۱۵
يالا پولشو بدين. زودباشين ببينم (178496)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۷:۱۴
ديگه دوران نفت گرفتن و پول ندادن تموم شد داداش؛ ديگه عزت به ايران و ايراني برگشت (178492)