کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتخابات بلاروس نه آزاد بود و نه منصفانه

22 مرداد 1399 ساعت 15:39


گروه بین الملل: پس از سه شب اعتراضات خونین در بلاروس نیروهای امنیتی تنی چند را دستگیر کرده و آنها را "سازمان‌دهندگان تظاهرات" مخالفان دولت خوانده‌اند. اتحادیه اروپا روند "تقلب‌آمیز" انتخابات بلاروس را محکوم کرده است. مأموران امنیتی "یکی از رهبران معترضان" را در هتلی بازداشت کرده‌اند. در همین راستا دو خبرنگار روس نیز بازداشت شده‌اند.
به دنبال انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه و اعلام پیروزی الکساندر لوکاشنکو، رهبر مستبد کشور، هزاران نفر در اعتراض به روند "تقلب‌آمیز" انتخابات به خیابان رفته‌اند.
گفته می‌شود بیش از پنج هزار نفر از معترضان دستگیر شده‌اند.مأموران پلیس در برخورد با معترضان بیش از پیش به خشونت دست می‌زنند. در اینترنت تصاویری از مأموران در حال مضروب کردن تظاهرکنندگان منتشر شده است.در جریان سرکوب اعتراضات یک نفر کشته و چند نفر زخمی شده‌اند.افزون بر این مقام‌های امنیتی برای قطع جریان اطلاع‌رسانی و تماس مخالفان چندین بار شبکه ارتباطات اینترنتی را در سطح کشور قطع کرده‌اند.تظاهرات اعتراضی عمدتا به شکل مسالمت‌آمیز جریان دارد. تظاهرکنندگان با افراشتن پرچم سفید و پوشیدن بازوبند سفید حمایت خود را از سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری، نشان می‌دهند. خانم تیخانوفسکایا به لیتوانی گریخته است.نامزد ۳۷ ساله انتخابات ریاست جمهوری در مدتی اندک توانست حمایت هواداران بی‌شماری را کسب کند. او پس از آن که همسرش سرگئی تیخانوفسکی، وبلاگ‌نویس سرشناس، دستگیر و از حضور در انتخابات منع شد، نامزدی خود را اعلام کرد.در مینسک پایتخت و شهرهای دیگر تظاهرکنندگان با سنگربندی در خیابان‌ها عبور و مرور را سد کردند. پلیس برای پراکنده کردن آنها از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده است.به گفته خبرگزاری فرانسه، مأموران از کار خبرنگاران و عکاسان جلوگیری می‌کنند.بنا به گزارش رسانه‌های دولتی بلاروس، لوکاشنکو بیش از ۸۰ درصد آرا را کسب کرده است. او از ۲۶ سال پیش به شیوه‌های استبدادی و تکروانه در بلاروس حکومت می‌کند.خانم تیخانوفسکایا، که از نظر معترضان برنده واقعی انتخابات است، طبق آمار رسمی تنها حدود ۱۰ درصد از آرا را کسب کرده است.
جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  انتقاد کرد که انتخابات بلاروس "نه آزاد بوده است و نه منصفانه".



 


کد مطلب: 227195

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/227195/انتخابات-بلاروس-نه-آزاد-منصفانه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir