به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۲۲۷۱۹۸
برایان هوک:

ترامپ مقابله با ایران را در دور دوم هم ادامه می‌دهد

گروه بین‌الملل: نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران گفت رئیس‌جمهور این کشور دنبال توافق جدید با ایران است.  
ترامپ مقابله با ایران را در دور دوم هم ادامه می‌دهد
«برایان هوک» در گفت‌وگو با شبکه خبری «نیوزمکس» گفت: «مردم ایران و آمریکا مشترکات بسیاری دارند. ملت ایران شعار مرگ بر آمریکا سرنمی‌دهند، بلکه این رژیم ایران است. من بی‌صبرانه مشتاق روزی هستم که مردم ایران دولتی داشته باشد که بیشتر نماینده آنها باشد. پرزیدنت ترامپ در مواجهه با ایران کار خارق العاده‌ای انجام داده است. آن‌ها اینک بدترین بحران‌های اقتصادی 41 ساله خود را سپری می‌کنند. این رژیم می‌داند که دولت ترامپ راهبردی را به کار گرفته که به تضعیف حکومت منجر شده و ترامپ کارنامه بسیار چشمگیری در ایستادگی برابر این رژیم دارد.» برایان هوک ادامه داد که دولت ترامپ سیاست‌های درستی به کار گرفته و دولت ترامپ این سیاست را در دور دوم ریاست‌جمهوری خود هم ادامه خواهد داد. وی در خاتمه گفت: «رئیس جمهور آمریکا مایل به توافق جدید و جایگزین شدن آن با توافق هسته‌ای شکست خورده است اما سیاست فشار ما کارساز بوده است.»

ظریف: آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از مکانیسم ماشه ندارد
در همین حال، وزیر امور خارجه ایران امروز با بیان اینکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رای نخواهد آورد، ‌تاکید کرد: از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از اسنپ بک (مکانسیم ماشه) ندارد. سه متحد اروپایی آمریکا هم در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل صریحا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند. «محمدجواد ظریف» پیش از ظهر امروز در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، درباره تلاش‌های آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: آمریکایی‌ها حدود سه ماه روی یک قطعنامه بسیار طولانی، تند و با مفاد غیرقابل باور در برخی مسائل مشغول رایزنی با همه دنیا بودند.  آنها از تمام توان خود استفاده کردند و در دوران شیوع کرونا، در عالی‌ترین سطوح وزارت امور خارجه از جمله شخص وزیر سفرهایی به کشورهای مختلف انجام دادند.
قطعنامه آمریکا کمتر از پنج رای داشت
ظریف با اشاره به ناکامی‌ آمریکا در ایجاد اجماع علیه ایران اظهار داشت: آمریکایی‌ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که قطعنامه آنها کمتر از پنج رای می‌آورد. در برخی از پیش‌بینی‌ها در نیویورک گفته شد، این قطعنامه تنها یکی، دو رای خواهد آورد. این کار باعث می‌شد انزوای آمریکا در دنیا کاملا بسیار واضح و مشخص نشان داده شود. ظریف افزود: هفته گذشته آمریکایی‌ها سند قبلی را پخش کرده بودند. اعلام هم کرده بودند که روز دوشنبه این سند را به شکل رسمی پخش می‌کنند و روز سه‌شنبه در مورد آن رای‌گیری می‌کنند. وی با بیان اینکه دیروز بعد از ظهر شنیدیم اعلام کرده‌اند جلسه رای‌گیری را به عقب انداخته‌اند، تصریح کرد: دیروز یک قطعنامه کوتاه در چند بند ولی با همان هدف و به صورت موذیانه تلاش کردند همان هدف را در قالب چند بند به نتیجه برسانند که برای شعور اعضای شورای امنیت احترامی قائل نیستند و فکر می‌کنند یک مطلب را اگر از پنج صفحه به پنج خط تبدیل کنند، اعضای شورای امنیت فکر می‌کنند این مطلب تغییر محتوایی کرده است. رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه قطعنامه بسیار غیرقانونی است، خاطرنشان کرد: می‌خواهند از مکانیزم شورای امنیت برای نابود کردن شورای امنیت استفاده کنند. این قطعنامه هم رای نخواهد آورد و حتی تعداد آرای آن، بسیار اندک خواهد بود. به احتمال تقریبا قریب به یقین ما با یک قطعنامه جدید روبه‌رو نخواهیم بود.
آمریکا هیچ جایگاهی برای اسنپ بک ندارد
ظریف با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند که قطعنامه‌شان رای نمی‌آورد، ابراز داشت: آنها ادعا کردند بعد از آنکه قطعنامه‌شان شکست می‌خورد، از روش اسنپ بک استفاده می‌کنند. روش اسنپ بک کاملا مشخص است. از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای اسنپ بک ندارد.
وی با بیان اینکه سه متحد اروپایی آمریکا هم در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل صریحا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند اسنپ بک را انجام دهد، عنوان کرد: نماینده اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده برجام است، به صراحت اعلام کرد آمریکا حق اسنپ بک ندارد. روسیه و چین هم مواضع‌شان کاملا مشخص است. وزیر امور خارجه اضافه کرد: از نظر حقوقی، این مسئله آنقدر معلوم است که همان روزهای خروج آمریکا از برجام، بولتون که طراح و مهندس خروج ایالات متحده از برجام بود، در پاسخ به سوالی در مورد استفاده آمریکا از اسنپ بک، صریحا پاسخ داد ما از این توافق خارج شدیم و این حق را نخواهیم داشت. ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند خروج از برجام و فشار حداکثری، می‌تواند جمهوری اسلامی را ظرف چند ماه از پا دربیاورد، یادآور شد:‌ امروز که در آن سیاست‌شان شکست خوردند، فکر می‌کنند حقوق بین‌الملل با شکست و بالا و پایین شدن آمریکا تغییر می‌کند و معتقدند می‌توانند اسنپ را انجام دهند. وی تصریح کرد: آمریکا اگر اسنپ بک را انجام دهد، این کارش هیچ ارزش قانونی ندارد و هر نتیجه‌ای که از این اسنپ بک حاصل شود، به اذعان همگان بی‌ارزش خواهد بود و هیچ اثری هم نخواهد داشت. چین و روسیه موضع‌شان را اعلام کردند و حتی کشورهای دیگر عضو برجام که متحد آمریکا هستند، علیرغم برخی مواضع غیرقابل قبول‌شان این واضعیت را قبول دارند.  
ترامپ سه سال و نیم برای توافق با ایران وقت داشت
وی درباره طرح این ادعا که طی روزهای آینده بخشی از تحریم‌های آمریکا به پیشنهاد آلمان و انگلیس لغو می‌شود، گفت: اگر آنها چنین طرحی را به آمریکا دادند، آن را به ما ندادند. ما هیچ طرحی که موجب تغییر در برجام داده شود را نمی‌پذیریم. ظریف درخصوص ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ظرف چهار هفته می‌تواند با ایران به توافق برسد، اظهار داشت: ایشان سه سال و نیم وقت داشته است. کسی که در سه سال و نیم نتوانسته چنین کاری را بکند در چند هفته هم نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. واضح است که به ترامپ مشاوره غلط داده شده است.  
 اتفاقی بعد از انتخابات‌آمریکا نمی‌افتد
وی با اشاره به صحبت‌های جان بولتون تصریح کرد: همین بحث اسنپ‌بک نشان می‌دهد وقتی بولتون با غرور و تبختر اعلام کرد ما از قطعنامه شورای امنیت خارج شدیم و نمی‌توانیم از اسنپ بک استفاده کنیم، خیال می‌کرد به آن نیازی ندارند و می‌توانند با فشار حداکثری ملت ایران را به زانو درآورند.  رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: آمریکایی‌ها بعد از دو سال و نیم امتحان آن سیاست و سه سال و هفت ماه دولت ترامپ، به این نتیجه رسیده‌اند که آن سیاست و راهشان غلط بوده است. باید به تعهدات‌شان برگردند، خسارت‌ مردم ایران را بدهند و شرارت‌هایشان در منطقه را متوقف کنند. آن وقت شرایط فرق خواهد کرد ولی اینکه فکر کنند بعد از انتخابات اتفاقی می‌افتد، حتما اتفاق بعد از انتخابات نخواهد بود و به سیاست‌های آمریکا همیشه ربط داشته است.
تمام توجهات بر مسائل فوری انسانی و بازسازی لبنان متمرکز شود 
ظریف درباره تحولات لبنان بعد از انفجار در بندر بیروت ابراز داشت: فاجعه‌ای که در بیروت اتفاق افتاد، تمام دنیا را متاثر کرد و تمام دنیا را در یک شوک روانی برد. همه مردم دنیا با مردم لبنان ابراز همدردی کردند. متاسفانه ایالات متحده علیرغم شیوع کرونا و این فاجعه، هنوز تحریم‌های غیرقانونی علیه لبنان را ادامه می‌دهد. بعضی از کشورهای منطقه هم هنوز ادعاهای سیاسی بی‌موردی را در این زمینه مطرح می‌کنند.  
وی با بیان اینکه دولت و مردم لبنان باید با جدیت تحقیق کنند چه اتفاقی در این فاجعه رخ داده و چه کسانی مسئول آن بوده‌اند، عنوان کرد: همه مردم لبنان خواهان این هستند و ما هم از خواست مردم لبنان حمایت می‌کنیم. لازم است تمام توجهات مسائل فوری انسانی و بازسازی لبنان متمرکز شود. وزیر امور خارجه با بیان اینکه هر گروهی می‌تواند از این شرایط بهره‌برداری سیاسی کند، یادآور شد: آنهایی که تلاش کردند از این موضوع بهره‌برداری سیاسی بکنند، تاکنون موفق نبوده‌اند چرا که مردم در برابر بهره‌برداری سیاسی از یک فاجعه انسانی واکنش نشان می‌دهند. ما هم اعتقاد داریم انسجام مردم لبنان بیش از هر چیزی لازم است.
 
برچسب ها: برایان هوک