به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۲۲۷۲۰۰

اتصالات مانیسمان

گروه کسب و کار:
در سیستم های لوله کشی،ارتباط بین لوله ها توسط اتصالات انجام می شود. استفاده از اتصالات در این سیستم ها موجب می شود خطوط لوله در برابر فشار پایداری بالاتری از خود نشان دهند. در دسته بندی اتصالات جوشی دو گروه اتصالات درزدار و اتصالات مانیسمان یا بدون درز وجود دارند.
در اصطلاح علمی به اتصالات بدون درز و یا مانیسمان seamless   گفته می شود. در ساخت اتصالات مانیسمان بر خلاف اتصالات درزدار که فرایند تولید آنها از برش ورق های فلزی، شکل دادن به آنها، سپس جوش دادن و در انتها استفاده از غلطک انجام می شود، با استفاده از مقاطع فولادی که در ابتدا به شکل شمش هستند ساخته می شوند.

این شمش ها به وسیله حرارت و نیروهای وارده مانند کشش،نیروی گریز از مرکز،غلطک،عبور از زره و... تولید اتصالات مانیسمان می کنند. تفاوت دیگر اتصالات مانیسمان با نوع درزدار در متریال استفاده شده در تولید آن‌هاست.
در واقع می توان گفت  نوعی از اتصالات جوشی که بدون هیچ گونه درز و کاملا به صورت یک تکه هستند  را اتصالات مانیسمان می گویند؛ این اتصالات از ضخامت های متفاوتی برخوردار هستند، همچنین این نوع از اتصالات در انواع مختلفی مانند زانوی ۴۵ و ۹۰ درجه ،انواع سه راه شامل سه راه مساوی و تبدیل، تبدیل های غیر هم مرکز و هم مرکز، چهار راه و کپ یا درپوش، تولید و در بازار عرضه می شوند.
در ادامه به توضیح جامعی در مورد هر یک از این اتصالات می پردازیم. اتصالات مانیسمانکاربرهای اتصالات مانیسمان:
اتصالات مانیسمان از جمله اجزای لوله کشی به شمار می روند و در این زمینه کاربردهای مختلفی دارند؛ از جمله این کاربری ها می توان به تغییر در اندازه لوله، تغییر در جریان لوله، اتصال چند لوله به یکدیگر، کاهش و یا افزایش سایز لوله و در نهایت قطع جریان در لوله ها اشاره کرد.
این اتصالات فولادی در زمینه لوله کشی بسیار پر کاربرد هستند به طوری که با قاطعیت می توان گفت بدون استفاده از این اتصالات، هدایت لوله کشی به مسیر مورد نظر امکان پذیر نیست.
در صورتی که قسمتی از لوله های به کار رفته در سیستم لوله کشی با خرابی مواجه شود، با استفاده از این اتصالات می توان تنها با تعویض قسمت معیوب، مشکل ایجاد شده را برطرف کرد؛ این امر علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها باعث بالا رفتن سرعت تعمیر و آسان تر شدن فرایند تعمیر و نگهداری لوله کشی می شود.

از این گروه از اتصالات فولادی در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، سیستم های اطفا حریق ساختمان ها، تاسیسات مرکزی در برج ها، سیستم های حرارتی ساختمان ها مانند سیستم های آبرسانی داخل موتور خانه و...کاربرد فراوانی دارند. همچنین در سیستم هایی که قرار است سیالات بخاری را از خود عبور دهند نیز استفاده از اتصالات مانیسمان ضروری است.
همانطور که پیش تر گفته شد متریال های به کار رفته در در تولید اتصالات بدون درز متفاوت است البته باید به این نکته توجه داشت که فولاد عنصر اصلی به کار گرفته شده  در تولید این اتصالات به شمار می رود؛ ولی گرید این اتصالات با یکدیگر متفاوت هستند، این تفاوت بر حسب میزان مقاومت مورد نیاز قطعه در برابر سایش، خوردگی و دما متفاوت است.

قیمت اتصالات مانیسمان
قیمت اتصالات مانیسمان تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر مواد مورد استفاده در ساخت این اتصالات،ابعاد،نوع کاربری مد نظر برای اتصالات بدون درز،وزن اتصال،کیفیت نهایی محصول و...متفاوت است.همچنین میزان موجودی اتصالات بدون درز در بازار با قیمت این اتصالات رابطه ای معکوس دارند.
اتصالات مانیسمان در رده های مختلف ۲۰،۳۰،۴۰،۶۰،۸۰و... تولید می شوند؛همچنین طبق سفارش مشتری این اتصالات در اندازه های بین ۲/۱ تا ۵۶ اینچ تولید می شوند.
همانطور که گفته شد این اتصالات در انواع مختلف و به منظور کاربری های متفاوتی تولید و عرضه می شوند،با توجه به نوسانات قیمت ارز و مواد اولیه این تولیدات، نمی توان قیمت ثابتی را به عنوان قیمت اتصالات بدون درز در نظر گرفت،شرکت آهن سنتر با کارشناسان زبده خود آماده ارائه مشاوره در مورد قیمت اتصالات مانیسمان به مشتریان خود است. این شرکت با سابقه درخشانی که در زمینه خرید و فروش اتصالات مانیسمان دارد، بهترین گزینه برای تامین اتصالات بدون درز مورد نیاز در پروژه های بزرگ به شمار می رود. برای خرید اتصالات مانیسمان با بهترین قیمت با شماره 02148417 تماس حاصل فرمایید.
همچنین آهن سنتر خدمات کم نظیری مانند پشتیبانی ۲۴ ساعته،حمل و نقل کشوری کالا،ارائه گواهی اصالت کالا،ارائه فاکتور رسمی و قانونی کالا،صادرات کالاو... را به مشتریان خود ارائه می دهد.

انواع اتصالات مانیسمان:
چهار راهی:این اتصال برای اتصال چهار لوله به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد،با استفاده از این اتصال لوله ها به شکل صلیب در می آیند.
مغزی:از این قطعه برای کوتاه کردن یا گسترش خطوط لوله استفاده می شود،همچنین اتصال دو اتصالات کوچک نیز به وسیله این قطعه امکان پذیر است.
زانویی:از زانویی برای اتصال دو لوله و ایجاد تغییر جهت در مایع عبوری از لوله ها استفاده می شود.زانویی ها انواع مختلفی شامل زانویی کوتاه شعاع(LR)،زانویی طولانی رادیوس(LR)،زانویی ۹۰درجه و ۴۵درجه می شوند.استفاده از زانویی های ۴۵و ۹۰درجه متداول ار است.
تبدیل:اتصال لوله ها با قطرهای مختلف را ممکن می سازد.
واشر:وظیفه آب بندی اتصالات را به عهده دارند.
بوشن: اتصال دو لوله یکسان توسط بوشن انجام می شود،این قطعه در انتهای لوله به کار گرفته می شود.
مهره ماسوره:قطعه ای که زمانی که دو انتهای لوله به هم متصل می شود مورد استفاده قرار می گیرد را مهره ماسوره می گویند.کار این اتصال، بالا بردن مقاومت در برابر فشار های وارده می باشد.