به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۳ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۲۲۷۲۶۰

لبنان نیازمند تغییرات اساسی است

لبنان نیازمند تغییرات اساسی است
گروه بین الملل: وزیر خارجه آلمان  در جریان دیدار از محل انفجار در بندر بیروت گفت لبنان به دولتی نیاز دارد که بتواند با فساد مبارزه کند و اصلاحات لازم برای کشور را اجرا کند.
 هایکو ماس گفت:«ادامه وضعیت به روال سابق ناممکن است. جامعه بین المللی آماده سرمایه گذاری است ولی برای سرمایه گذاری به امنیت نیاز دارد. حکومتی که قادر باشد با فساد مبارزه کند بسیار مهم است.بسیاری در اروپا به لبنان توجه ویژه‌ای دارند. آنها می خواهند مطمئن شوند که اصلاحات اقتصادی اجرا شده و این کشور حکومتگری خوبی داشته باشد.»
میشل عون، رییس جمهور لبنان وعده داده که در مورد دلایل انفجار در بندرگاه بیروت تحقیقات دقیق و شفافی انجام خواهد شد. او گفته است که تحقیقات مشخص خواهد کرد که دلیل این حادثه یک تصادف و اهمال بوده و یا عامل خارجی در آن دخالت داشته است.در حال حاضر تصور می شود که آتش سوزی در نزدیکی یکی از انبارهای بندرگاه حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم عامل انفجار بوده است.رویترز در روزهای گذشته گزارش داد که میشل عون، رييس جمهور و حسن دیاب، نخست وزیر لبنان از سوی مقامات و نهادهای امنیتی هشدارهایی در مورد خطر وجود این موارد قابل انفجار در بندرگاه بیروت دریافت کرده بودند.دفتر ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای گفت به محض دریافت این گزارش‌ها در تاریخ ۲۰ ژوئیه مشاور نظامی رییس جمهور به دبیرکل شورای عالی دفاع دستور داد که اقدامات لازم را انجام دهند.معترضان در روزهای اخیر باری دیگر به خیابانها آمده و خواستار برکناری تمامی نخبگان سیاسی هستند که آنها را فاسد و عامل اصلی مصائب کشور می دانند. لبنان علاوه بر پیامدهای این انفجار فاجعه بار و بحران کرونا با یک بحران مالی شدید، کاهش ارزش پول کشور و گرانی سرسام آور کالاها روبرو است.
کمک‌های پزشکی و بشردوستانه خارجی در روزهای اخیر به لبنان رسیده است ولی کشورهای خارجی با صراحت اعلام کرده اند که به دولتی که از نظر مردم کشور فاسد و نالایق تلقی می شود کمک مالی نخواهند کرد. اهدا کنندگان کمک‌های مالی خواهان تضمین‌های جدی در مورد اجرای اصلاحات اقتصادی برای خروج لبنان از بحران هستند.
کنفرانس بین المللی برای کمک مالی به لبنان تاکنون حدود ۲۵۰ میلیون یورو برای کمک‌های بشردوستانه را تصویب کرده است.دولت آلمان ۲۰ میلیون یورو تقبل کرده و وزیر خارجه این کشور هنگام دیدار از بیروت یک چک یک میلیون یورویی به صلیب سرخ لبنان اهدا کرد.استعفای دولت حسن دیاب بحران سیاسی کشور را تشدید کرده و مذاکرات با صندوق بین المللی پول برای دریافت وام به دلیل اختلاف نظر بین دولت، سایر سیاستمداران و بانک‌ها به بن بست رسیده است.دولت در ارزیابی‌های اولیه میزان خسارت ناشی از انفجار بیروت را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار برآورد کرده است.
در همین حال روزنامه وال استریب جورنال گزارش داده است دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای تحریم‌هایی در رابطه با فساد مالی علیه سیاستمداران و تاجران مطرح لبنان برای تضعیف نفوذ حزب‌الله لبنان آماده می‌شود.
فساد دولتی طی سال‌های گذشته باعث شده که بدهی دولت لبنان به ۸۵ میلیارد دلار برسد که ۵۰ درصد بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور است و نرخ بیکاری نیز از ۲۳ درصد فراتر رود.

 
برچسب ها: لبنان بیروت