به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۳ ساعت ۲۱:۴۶
کد مطلب : ۲۲۷۲۸۲
پمپئو: معنایی ندارد که اروپا از تسلیح ایران حمایت کند

ارائه یک متن حقوقی درباره تمدید تحریم ایران

ارائه یک متن حقوقی درباره تمدید تحریم  ایران
گروه سیاسی: وزیر خارجه آمریکا  درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران  صحبت کرد.
مایک پمپئو  درباره مخالفت متحدان اروپایی ایالات متحده با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: «برای هیچ کشور اروپایی معنایی ندارد که بخواهد از تسلیح ایران حمایت کند. من فکر می‌کنم اروپایی‌ها دقیقا تشخیص می‌دهند که  قطعنامه امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران چیست و امیدوارم که در سازمان ملل به آن رأی دهند. امیدوارم که این کار را بکنند.»وی در ادامه گفت: «قطعنامه‌ای که ما به شورای امنیت داده‌ایم خیلی ساده تنها به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است. این خیلی ساده است.»
پمپئو در پاسخ به این پرسش که اگر روسیه و چین دو متحد ایران این قطعنامه را وتو کنند قدم بعدی ایالات متحده چه خواهد بود، گفت: «ما کاری می‌کنیم که همه تحریم‌ها بازگردد. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ ما این حق را داریم و آن را انجام خواهیم داد.»قطعنامه ۲۲۳۱ پس از توافق برجام از سوی سازمان ملل صادر شد و در حقیقت سندی است برای پشتیبانی از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک).ایران و متحدانش روسیه و چین معتقدند از آنجایی که آمریکا از برجام خارج شده حقی برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های ایران ندارد.
همچنین وزیر خارجه ایالات متحده نسبت به حمایت اروپایی‌ها از پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل ابراز اطمینان کرد و گفت که دلیلی برای عدم حمایت آنها نمی‌بیند.وی اظهار داشت: «ما کاری می‌کنیم که همه تحریم‌ها  بازگردد. ما طبق قطعنامه ۲۲۳۱ از این حق برخورداریم و چنین خواهیم کرد.»
 متن حقوقی درباره تمدید تحریم  ایران
 نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران که به زودی این سمت را ترک می‌کند،  از ارائه یک متن حقوقی درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خبر داده است.برایان هوک اظهار داشت:  ما یک متن حقوقی شش صفحه‌ای را به اعضای شورای امنیت ارائه می‌کنیم که درباره موضوع عضویت در قطعنامه توضیح می‌دهد. این متن توسط دفتر مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا تهیه شده است. این متن به چند مورد می‌پردازد.نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران تاکید کرده است، قطعنامه ۲۲۳۱ به یک اصطلاح مشخص عضو ( مشارکت کننده) در برجام اشاره می کند که این به ایالات متحده هم اشاره دارد و شرط دیگری را برای عضو برجام در نظر نگرفته است.
شورای امنیت سازمان ملل از ۱۳ سال پیش در چندین قطعنامه تحریم‌هایی تسلیحاتی علیه ایران وضع کرد؛ با این حال پس از تصویب برجام، شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کرد که این تحریم‌ها در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰، [۲۷ مهر امسال] پایان ‌یابد.آمریکا بشدت با برداشته شدن این تحریم مخالفت کرده و پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده است که خواستار تمدید تحریم می‌شود.برایان هوک تاکید کرد که تحولات دیگر خارج از چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ ، حق آمریکا را برای استفاده از مکانیزم ماشه از «بین نبرده و نمی‌تواند ببرد.»
این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که «برجام یک سازوکار سیاسی غیرالزام آور است» و قطعنامه ۲۲۳۱ هم این توافق سیاسی را الزام آور نکرده است.
نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران همچنین گفت: این را باید روشن بگوییم که اعضای برجام در یک توافق سیاسی ،‌آزادند که هر وقت خواستند دیگر به تعهداتشان عمل نکنند اما همچنان باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند که شامل قطعنامه ۲۲۳۱ هم می‌شود. آمریکا به همه تعهدات خود در قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند است.برایان هوک در ادامه خواستار توجه اعضای شورای امنیت به درخواست کشورهای منطقه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده است.او گفت: «رای ممتنع ممکن است برای آن‌ها که می‌خواهند همه چیز را در آن واحد داشته باشند جذاب باشد . که نگرانی را بیان کنند بدون آنکه چاره‌ای برای آن بیندیشند. اما کشورهای منطقه فراموش نخواهند کرد که کشورهایی که منتظر رای مثبت‌ آن‌ها هستند چه رایی خواهند داد.»
برایان هوک می‌گوید از زمانی که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۸ خصوص لزوم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران صحبت کرد، واشینگتن تاکنون به دیدگاهها و نظرات سایر کشورها توجه کرده است و متن پیشنهادی ایالات متحده بیانگر این موضوع است.این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفته است: برخی می گویند ما عجله داریم. ما ۱۹ ماه در حال مذاکره در این زمینه بودیم. در ۶۶ روز منقضی می شود. ما زمان لازم صرف کردیم و حال زمان بسیار کوتاه است. در طول این مدت تنها آمریکا پیش نویس تهیه کرده و هیچ کشور دیگری متن پیشنهادی‌ای ارائه نکرده است.