به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۳ ساعت ۲۳:۰۳
کد مطلب : ۲۲۷۲۸۶

میلیون‌ها کودک به آب دسترسی ندارند

میلیون‌ها کودک به آب دسترسی ندارند
گروه جامعه: در مبارزه با شیوع کرونا در کشورهای گوناگون جهان رعایت بهداشت عمومی از جمله شست و شوی کامل دست‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. سازمان یونیسف می‌گوید که صدها میلیون کودک در جهان امکانی برای اجرای این توصیه بهداشتی در اختیار ندارد.
سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف،در ژنو اعلام کردند که برای مقابله با گسترش ویروس کرونا حدود ۸۱۸ میلیون کودک در کشورهای گوناگون جهان تجهیزات لازم و آب کافی برای شست و شوی دست‌ها‌ در مدارس را در اختیار ندارند. 
حدود ۲۹۵ میلیون از این کودکان در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند. در بیانیه مشترک یونیسف و سازمان جهانی بهداشت آمده که حدود ۳۵۵ میلیون کودک در مدرسه شیر آب دارند، اما در این مدارس امکانی برای تهیه صابون و شست‌ و شوی کامل دست‌ها وجود ندارد. حدود ۴۶۲ میلیون دانش‌آموز دختر و پسر به مدارسی می‌روند که در آن‌ها از آب و شیر آب خبری نیست. 
این دو سازمان بین‌المللی همچنین در بیانیه خود نوشته‌اند که حدود سی درصد از مدارس نمی‌توانند آب آشامیدنی در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. 
بهداشت به عنوان راهکار اصلی
به گفته تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، دسترسی به آب و فاضلاب باید یکی از  راهبردهای اصلی همه کشورهایی باشد که در شرایط بحران کرونا دو باره مدارس را بازگشایی می‌کنند. او تاکید کرد که شستن منظم و کامل دست‌ها یک اقدام ساده و بسیار موثر برای مقابله با گسترش بیماری کووید۱۹ است. 
یونیسف و سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود بر لزوم اجرای اقدامات بهداشتی برای بازگشایی مدارس تاکید کرده‌اند. این دو سازمان جهانی نسبت به پیامدهای منفی تعطیلی مدارس نیز هشدار داده‌ و گوشزد کرده‌اند که "بسته شدن مدارس اثرات منفی خود در ایمنی، توانایی یادگیری، و بهزیستی کودکان به خوبی نشان داده است".