به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۴ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۲۲۷۳۱۶
"احمد" صدای زجر تمام کولبران است

کولبران نماد محرومیت‌اند

کولبران نماد محرومیت‌اند
گروه جامعه: نماینده کردستان در شورای‌عالی استان‌ها با بیان اینکه کولبران نماد محرومیت‌اند، گفت: به عنوان نماینده مردم موظفم صدای رسای کولبران مظلوم باشم و رنج‌هایی را که در این مسیر پرخطر متحمل می‌شوند را به سمع و نظر مسئولان کشوری برسانم.به گزارش  ایلنا، هلاله امینی در سی و چهارمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که اظهار داشت: تصمیم دولت برای بهبودی وضعیت معیشت کولبران دست از جان شسته چیست؟ داستان غم انگیز کولبرانی که هر روز برای لقمه‌ای نان باید بجنگند و مدام این قصه تلخ در حال تکرار شدن است.امینی: استان کردستان جزو استان‌های محروم‌کشور است و کولبران نماد این محرومیت‌اند. کولبری دیگر شغل مردانه نیست در این مناطق برخی از زنان مجبورند 30 کیلو بار را 4 یا 5 ساعت در کوهستان ها حمل کنند و اگر به دستانشان نگاه کنیم هیچگونه نشانه از ظرافت زنانه را در آنها نمی‌بینیم. این زنان بیشترشان سرپرست خانواده اند و ناگزیرند برای تامین مایحتاج زندگی شان تلاش کنند و خطرات شغل کولبری را به جان بخرند.وی افزود: مردمان دردمندی که برای به دست آوردن روزی حلال از صخره ها و ارتفاعات صعب العبور میان گرمای طاقت فرسا و برف و سرمای استخوان سوز از جان خود مایه می گذارند. اینها قهرمانان صخره نوردی نیستند بلکه جوانان، زنان، کهنسالان، دانش آموزان و دانشجویان، ورزشکاران و تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی‌اند. دردمندانی که هم صحبت کوهستان های بی رحم اند و نان خود را از این مسیرهای پر خطر تمنا می کنند.

فرهاد هم می توانست ریاضیدانی متفکر شود
عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: چندی پیش در شبکه های اجتماعی پیام همدردی زیادی در رابطه با مرگ دلخراش 2 برادر نوجوان به نام‌های آزاد و فرهاد خسروی منتشر شد. پیکر یخ زده فرهاد خسروی، کولبر 14 ساله ای که برای پیدا کردن برادرش گرفتار برف و بوران و بهمن سنگین شده بود پس از 4 روز با تلاش نیروهای امدادی و مردمی پیدا شد. تصویر دردناکی از پیکر یخ زده فرهاد با مشتی گره کرده منتشر شد و فرهاد کولبر را در کنار برادرش آزاد به خواب ابدی فرو برد. اگر نیم نگاهی متوجه فرهاد می‌شد او نیز می‌توانست معتبرترین جایزه ریاضی جهان را در دستانش بگیرد اما افسوس که به جای جایزه با مشت گرده کرده و یخ زده او مواجه شدیم.

مردم کردستان دیگر از واژه تسلیت خسته شده اند
امینی ادامه تصریح کرد: مردم رنج کشیده کردستان دیگر از واژه تسلیت کردستان و ابراز تاسف به ستوه آمده‌اند زیرا این واژه‌ها نوش داروی بعد از مرگ فرهادها، آزادها و هزاران کولبر رنج دیده دیگر است. استان کردستان نیازمند توجه بیشتر مسئولان کشوری است چرا که این استان صنعتی نیست و از نظر برخورداری از جادهای کشور رتبه آخر را دارد. مردمانی که به خونگرمی، مهمان نوازی، صفا و یکرنگی مشهورند شایسته کم‌توجهی و بی مهری نیستند.وی گفت: سهم استان کردستان و به ویژه شهرستان مریوان از مرز بین المللی باشماق فقط تخریب زیرساخت‌های عمرانی، ازدیاد ترافیک، افزایش آلاینده های زیست محیطی و مهمتر از همه تصادفات جاده ای هر روزه ای که در این جاده های نامناسب و غیر استاندارد به سبب تردد نفتکش ها و تانکرهایی که به ارابه‌های مرگ از آنها یاد می شود بلای جان هموطنان و هم استانی های‌مان شده است.

اینجا زنان هم کولبراند
امینی ادامه داد: جاده مریوان-سنندج اهمیت اقتصادی بسیار بالایی برای کشور دارد پس جا دارد در کنار این اهمیت جان مردم نیز در اولویت باشد. استان کردستان جزو استان های محروم کشور است و کولبران نماد این محرومیت اند. کولبری دیگر شغل مردانه نیست در این مناطق برخی از زنان مجبوراند 30 کیلو بار را 4 یا 5 ساعت در کوهستان‌ها حمل کنند و اگر به دستان شان نگاه کنیم هیچگونه نشانه‌ای از ظرافت زنانه در آنها نمی‌بینیم. این زنان بیشترشان سرپرست خانواده اند و مجبوراند برای تامین مایحتاج زندگی شان تلاش کنند و خطرات شغل کولبری را به جان بخرند.امینی: سهم استان کردستان و به ویژه شهرستان مریوان از مرز بین المللی باشماق فقط تخریب زیرساخت های عمرانی، ازدیاد ترافیک، افزایش آلاینده های زیست محیطی و مهمتر از همه تصادفات جاده ای هر روزه ای که در این جاده های نامناسب و غیر استاندارد به سبب تردد نفتکش ها و تانکرهایی که به ارابه های مرگ از آنها یاد می شود بلای جان هموطنان و هم استانی های‌مان شده است.نماینده کردستان در شورای عالی استان ها اضافه کرد: شغل کولبری در استان های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام و سیستان و بلوچستان به عنوان راهی برای کسب درآمد رواج دارد. به عنوان نماینده مردم در شورای عالی استان ها موظفم صدای رسای کولبران مظلوم باشم و رنج‌هایی را که در این مسیر پر خطر متحمل می شوند را به سمع و نظر مسئولان کشوری برسانم.

این بار از نمایندگان کولبر دعوت کردم
وی گفت: در هر اجلاس شورای عالی استان‌ها بنابر این بوده که یکی از مسئولان کشوری را به جلسه دعوت کنند اما این بار بنده سنت‌شکنی کرده و از کسی دعوت کردم که به نمایندگی از تمام کولبران در این جلسه حضور پیدا کند تا صدای همه کولبران دیگری باشد که یا جان شان را از دست داده اند و یا قطع عضو و نخاعی شده اند.
امینی افزود: این مرد کاک"احمد راضی" است که سال گذشته به همراه یکی از دوستانش برای کسب روزی حلال راهی کوهستان های سخت گذر "تته" می شوند. اما در میان راه به علت بارش سنگین برف و تاریکی هوا مسیر را گم می‌کنند و به مدت 4 ساعت زیر برف می‌مانند. انگشتان دستش به علت سرمازدگی قطع می شوند. زندگی کاک احمد آیینه اسفناک و زجر کولبرانی است که پرسش‌های زیادی درباره شرایط زندگی آنها وجود دارد و تنها دلیل دعوتم از ایشان برای حضور در این اجلاس این بود که همه شما عمق فاجعه را از نزدیک ببینید.
برچسب ها: کولبران