به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۴ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۲۲۷۳۲۷

چرا شدت کرونا در برخی افراد بیشتر است؟

چرا شدت کرونا در برخی افراد بیشتر است؟
گروه علمی: بیش از ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و تاکنون بیش از ۲۰ میلیون نفر در جهان به این ویروس آلوده شده اند و ۷۵۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند. یکی از سوالات رایج درباره شیوع کووید ۱۹ این است که چرا شدت بیماری در برخی افراد زیاد است و در برخی دیگر هیچ علائمی مشاهده نمی‌شود. محققان به تازگی موفق شدند به این سوال پاسخ دهند.محققان دانشگاه علوم پزشکی استنفورد آمریکا در پاسخ به این پرسش، به تفاوت‌های سیستم ایمنی بدن در میان این افراد پی بردند. این تفاوت‌ها ریشه در تحول طبیعی سیستم ایمنی بدن باز می‌گردد که منجر به تفاوت در پاسخ به ویروس کرونا می‌شود. از کرم میوه تا انسان، سیستم ایمنی موجودات زنده به سرعت می‌تواند ویروس و عوامل خارجی را تشخیص دهد. همزمان با شناسایی عوامل خارجی، سیستم ایمنی بدن به این عوامل حمله و آن‌ها را نابود می‌کند. همچنین سلول‌های قاتل بدن که در هر اندام انسان وجود دارند می‌توانند با عوامل خارجی مبارزه کنند.در این تحقیق، دانشمندان نوع پاسخ ایمنی بدن در ۷۶ انسان مبتلا به کرونا و ۶۹ انسان سالم را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. آن‌ها مشاهده کردند سطح مولکول‌هایی که باعث شدت التهاب در خون می‌شود در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ افزایش یافته است. سه نوع از این مولکول‌ها با التهاب ریه در بیماران کرونایی ارتباط داشتند.یکی از محققان در این رابطه گفت: این سه مولکول و گیرنده‌های آن (شش ها) باعث افزایش سطح مبارزه با ویروس کرونا می‌شوند.دانشمندان همچنین شاهد افزایش سطح بقایای باکتری در خون مبتلایانی که حال وخیمی داشتند، شدند.

این یافته‌های نشان دهنده آن است که در موارد کرونای شدید، باکتری‌ها تنها در مکان‌هایی مانند روده، ریه‌ها و گلو وجود دارند و راه خود را به سمت جریان خون پیدا می‌کنند و با چرخش خون در بدن، باعث ایجاد التهاب در فرد شوند.
مچنین این تحقیق نشان داد مبتلایانی که حال وخیمی دارند، سلول‌های سیستم ایمنی بدن که وظیفه مبارزه با عوامل خارجی را در گام نخست دارند در آن‌ها بصورت کم اثر با ویروس مقابله کرده است.محققان می‌گویند تفاوت اصلی میان مبتلایان به ویروس کرونا که حال وخیم یا مساعد دارند در سطح بالای مولکول‌هایی که باعث ایجاد التهاب می‌شوند. این مولکول‌های التهاب آور توسط سلول‌های خونی تولید نمی‌شوند، در این صورت این مولکول‌ها از کجا وارد سلول‌های خونی می‌شوند؟ دانشمندان می‌گویند این مولکول‌ها از جایی در بافت‌های بدن تولید می‌شوند و احتمالا ریه‌ها آن را تولید می‌کنند. این انحرافات در سیستم ایمنی بدن ریشه اصلی تفاوت میان بیماران مبتلا به کرونا با حال نامساعد و مساعد است.همین مولکول‌ها می‌تواند باعث التهاب در بدن و به ویژه در ریه‌ها شود. در این حالت، فرد دیگر نمی‌تواند به طور طبیعی تنفس کند و به ناچار باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شود و از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کند.
برچسب ها: ویروس کرونا