به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۴ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۲۲۷۴۱۷

آزادی ۸۰ عضو خطرناک طالبان از زندان

آزادی ۸۰ عضو خطرناک طالبان از زندان
گروه بین الملل:۸۰ تن از اعضای خطرناک و ارشد طالبان از زندان‌های دولت افغانستان آزاد شدند. آزادی این افراد شرط گروه طالبان برای شرکت در مذاکرات صلح بین‌الافغانی بوده است. ۱۵۶ تن از ۴۰۰ زندانی طالبان جزو زندانیان اعدامی هستند.شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد  تمامی زندانیان آزاد شده طالبان سوگند یاد کردند که بعد از آزادی، زندگی صلح‌آمیز را آغاز کنند و در برابر مردم‌ افغانستان دوباره نجنگند.اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان آزادی این افراد را روز دوشنبه پس از مشورت و رایزنی با لویه جرگه افغانستان امضا کرده بود. در فهرست اعدامی‌ها نام‌ عامل حمله به سفارت آلمان در کابل که حدود سه سال پیش اتفاق افتاده نیز مشاهده می‌شود.آزادی اعضای طالبان شرط اصلی این گروه برای حضور در مذاکرات بین‌الافغانی بوده است.
در ماه‌های گذشته حدود پنج هزار عضو زندانی گروه طالبان از زندان‌های دولت افغانستان آزاد شدند و در مقابل گروه طالبان نیز حدود هزار نفر از زندانیان دولتی از جمله باقی نیروهای امنیتی را آزاد کرد.آزادی این زندانیان پس از امضای توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان امکان‌پذیر شده است.ایالات متحده آمریکا با طالبان در دوحه، پایتخت قطر توافقنامه صلح را امضا کرد که اجرای آن زمینه خروج سربازان بین‌المللی از افغانستان را فراهم می‌کند. در برابر طالبان نیز اطمینان داده‌اند که افغانستان را هیچ خطر تروریستی تهدید نخواهد کرد.
این توافقنامه باید راه را برای مذاکرات صلح بین‌الافغانی نیز هموار کند. آزادی زندانیان طالبان به عنوان اقدامی برای اعتماد‌سازی و پیش‌شرطی برای مذاکرات بین‌الافغانی میان افغانان عنوان شده است.


 
برچسب ها: طالبان افغانستان