به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۵ ساعت ۰۰:۳۹
کد مطلب : ۲۲۷۴۳۵

چرا از سمت چپ سوار هواپیما می‌شویم؟

گروه علم و فناوری: آیا تابحال این پرسش را از خودتان کرده‌اید که چرا مسافران همیشه از سمت چپ سوار هواپیما می‌شوند. دلایل آن چه می‌تواند باشد و آیا این سنت است یا قانون؟
چرا از سمت چپ سوار هواپیما می‌شویم؟
میلیون‌ها نفر هر سال سوار هواپیما می‌شوند و فرقی نمی‌کند که این مسافر گردش‌‌گر، تاجر و یا رئیس جمهور آمریکا است که می‌خواهد سوار هواپیمای مشهور "ایرفورس وان" شود، تقریباً همه آنها باید همیشه از سمت چپ وارد هواپیما شوند. حال فرقی نمی‌کند که هواپیمایی که سوار می‌شوند، بوئینگ است یا ایرباس و یا "رایان‌ایر" Ryanair است یا "ایرفرانس" یا  "ایران ایر".
اما دلیل این که از سمت چپ سوارهواپیما می‌شویم چیست؟
در پاسخ به این پرسش که دلایل مختلفی عنوان می‌شود.
اول از همه حفظ ایمنی. تقریبا همه کارها از قیبل تعمیر، بارگیری و قسمت چمدان مسافران در سمت راست هواپیما قرار گرفته‌اند و تصور کنید اگر ورودی هواپیما هم در این سمت باشد چه اتفاقی می‌افتد؟
اداره هواپیمایی بریتانیا در پاسخ به پرسشی از سوی  روزنامه "دیلی میل" گفته است، وسایل نقلیه زیادی برای بارگیری در سمت راست هواپیما در حال حرکت و تردد هستند و می‌تواند در کارها تداخل ایجاد کند.
برای سوار شدن از سمت چپ هواپیما می‌توان یک دلیل تاریخی را هم بیان کرد. این موضوع برمی‌گردد به زمانی که بیشترین سفرها با کشتی‌ها انجام می‌گرفته است. در آن زمان کشتی‌ها به دلیل محدودیت‌های فنی، همیشه قاعده بود که از سمت چپ پهلو بگیرند. این سنت از آن زمان باقی مانده و به هواپیما میراث رسیده است و مسافران از سمت چپ وارد هواپیما می‌شوند.
البته سوار شدن مسافران از سمت چپ برای خلبان هواپیما هم مزیت‌هایی دارد. از آنجا که صندلی خلبان هم در سمت چپ کابین واقع شده به هنگام نزدیک شدن به موقعیت پارکینگ او می‌تواند موانع احتمالی را تحت کنترل داشته باشد و هواپیما را بهتر به سمت ترمینال هدایت کند.
اما ورود و خروج از سمت چپ هواپیما یک سنت است و نه قانون ثابت.
امروزه ورودی برخی هواپیمای کوچک‌تر مانند Mooney M20 به طور استثنا در سمت راست قرار گرفته است.
احتمالاً برای بیشتر مسافران این موضوع اهمیتی ندارد که از کدام سمت سوار هواپیما شوند. نکته اصلی و مهم این است که هواپیما شما را راحت، سریع و صحیح و سالم به مقصد برساند چون به هر حال می‌توان از چپ و یا راست پیاده شد.
برچسب ها: هواپیما مسافر