به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۵ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۲۲۷۴۵۹

دراگان اسکوچیچ خوش‌شانس است یا بدشانس؟

دراگان اسکوچیچ خوش‌شانس است یا بدشانس؟
گروه ورزشی: موافقان و مخالفان حضور اسکوچیچ روی نیمکت مربیگری تیم‌ملی نظرات متفاوتی درباره شرایط او در دوران شیوع کرونا و تعویق رقابت‌های ملی دارند.به گزارش ایسنا، لغو رقابت‌های ملی در فوتبال آسیا و به تعویق افتادن انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ شوک بزرگی به تیم‌ها و مربیان ملی بود. این اتفاق یک خبر ناامیدکننده برای مربیانی است که بعد از ماه‌ها وقفه در تدارک برگزاری اردو تیم‌ها و دعوت از بازیکنان مدنظر خود بودند اما از این پس باید شاهد لغو یکی پس از دیگری اردوهای تدارکاتی باشیم.ناامیدکننده‌تر این که هنوز مشخص نیست رقابت‌های ملی چه زمانی برگزار می‌شود ولی مطمئنا این تعویق بیش از ۶ ماه خواهد بود که در این صورت دوران بیکاری مربیان ملی از یک سال فراتر می‌رود و فدراسیون‌ها موظفند حقوق مربیان خود را در صورتی که کاری انجام نداده‌اند پرداخت کنند.بی‌گمان هر چقدر کرونا باعث ضرر و زیان مشاغل مختلف در جهان شده است اما مربیان ملی در ماه‌های اخیر جزو پردرآمدترین شاغلان بودند که در ازای استراحت در منزل و تماشای بازی‌ها، حقوق و دستمزد خود را دریافت کرده‌اند.
 
* دستمزد مربیان ملی چطور پرداخت می‌شود؟
حال این سوال مطرح می‌شود که دستمزد مربیان ملی در دوران کرونا چطور پرداخت می شود. در همان روزهای نخست شیوع کرونا در جهان، اسکار تابارس، سرمربی کهنه کار تیم ملی اروگوئه بعد از ۱۲ سال به کار خود در این تیم پایان داد. هم‌چنین اماراتی‌ها که به واسطه منابع هنگفت دولتی و پول فروش نفت مشکلی از بابت پرداخت دستمزد مربیان ندارند، سرمربی تیم ملی کشورشان را کنار گذاشتند. در ایرلند شمالی نیز، ماکیل اونیل، بعد از ۹ سال مربیگری به دلیل تعویق مسابقات بین‌المللی به خاطر کرونا از سمتش استعفا کرد. در سایر کشورها مانند انگلیس نیز، گرت ساوت گیت ۳۰ درصد از دستمزد خود را کاهش داده است.کارلوس کی‌روش، مربی پیشین تیم ملی ایران و کنونی کلمبیا و همین‌طور برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم ملی عمان از جمله مربیانی بودند که در نخستین روزهای شیوع کرونا، درخواست کاهش دستمزدشان را برای کمک به فدراسیون‌های طرف قرارداد خود ارائه کردند.

* اسکوچیچ در وضعیت مشابه با مربیان ملی
سرمربی کروات تیم ملی را باید یکی از خوش‌شانس‌ترین‌ها و در عین حال از بدشانس‌ترین مربیان نامید. خوش شانس به واسطه این که فرصت زیادی برای شناخت تیم ملی ایران به دست آورده و از طرفی بدشانس به واسطه این که ممکن است بدون انجام حتی یک بازی ملی در طول یک سال، از کار برکنار شود.در هر حال آن چه مسلم است این است که اسکوچیچ پولی از فدراسیون فوتبال نگرفته و قراردادش هم از نظر زمانی به پایان رسیده است. در ماه‌های گذشته هم خبرهایی مبنی بر برکناری وی وجود داشت که فدراسیون فوتبال قویا تکذیب کرد اما برای ماه‌های پیش‌رو و تعویق بیش از پیش این مسابقات چطور؟

*کرونا به نفع یا به ضرر اسکوچیچ است؟
حشمت مهاجرانی، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید لغو نشدن قرارداد دوطرفه ایران و اسکوچیچ و یا کاهش نیافتن دستمزد این سرمربی کروات با توجه به وضعیت نامشخص برگزاری بازی‌های ملی به سود اسکوچیچ است.او معتقد است فدراسیون فوتبال باید مذاکراتی را با اسکوچیچ در راستای کاهش دستمزد، تعلیق یا فسخ قرارداد با اسکوچیچ انجام دهد: «در صورتی که قرارداد همانند دوران قبل از کرونا جریان داشته باشد، به طور صد درصد به نفع اسکوچیچ است. کشورهای صاحب پول و بودجه قرارداد مربیان خود را لغو یا کاهش داده‌اند اما ما که پولی نداریم برعکس عمل کرده‌ایم و یا عکس‌العملی نداریم.»مهاجرانی با بیان این که فدراسیون فوتبال همواره به مربیان ملی محبت ویژه‌ای دارد، افزود: هنوز هم معلوم نیست چه کسی اسکوچیچ را استخدام کرده است. البته اگر بتوانیم به جواب این سوال دست پیدا کنیم، می توانیم علت سکوت فدراسیون درباره ادامه همکاری با اسکوچیچ در دوران کرونا را بفهمیم.وی معتقد است فدراسیون فوتبال باید چگونگی همکاری با این سرمربی کروات در دوران پسا کرونا را اعلام کند و بگوید قرارداد دستخوش تغییراتی شده یا خیر.به گزارش ایسنا، البته فدراسیون فوتبال به علت مشکلات مالی متعدد هنوز مبلغی را به اسکوچیچ پرداخت نکرده ولی بعد از گذشت چندین ماه از فعالیت این مربی و به خصوص در آستانه فصل جدید فوتبال که مربیان در تدارک انتخاب تیم‌های جدید خود هستند، باید نحوه همکاری دو طرف مشخص و برای اهالی فوتبال اطلاع‌رسانی شود.
برچسب ها: دراگان اسکوچیچ