به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۵ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۲۲۷۴۶۳

دلار در مقابل یورو و پوند کم آورد

دلار در مقابل یورو و پوند کم آورد
گروه اقتصادی: ارزش جهانی دلار برای پنجمین روز متوالی با کاهش در برابر همتایان اروپایی مواجه شد.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، با اصرار دموکرات ها روی موضع قبلی خود و موافقت نکردن کنگره با اجرایی شدن یک بسته حمایتی دیگر، نگرانی ها از باقی ماندن رشد اقتصادی در سطوح پایین و آسیب بیشتر به اقشار کم درآمد را تشدید کرده است. استیون منوچین- وزیر خزانه داری آمریکا پس از رایزنی با سران دمواکرات از احتمال نرسیدن به توافق با آن ها خبر داده و نانسی پلوسی- رهبر کنگره نیز گفته است دو طرف مایل ها از رسیدن به اشتراک نظر با یکدیگر فاصله دارند. میزان کمک هزینه پرداختی به بیکاران، میزان کمک دولتی فدرال به دولت های محلی و تخصیص بودجه بیشتر به مراکز آموزشی و درمانی از مهم ترین موارد اختلافی بین دو طرف به شمار می رود. رهبر مجلس سنا که موافق اجرایی شدن این بسته است، دموکرات ها را مقصر این کارشکنی معرفی کرده است.  پس از  آن که رایزنی مقامات دولت ترامپ با رهبران کنگره در خصوص تسریع در اجرای بسته حمایتی جدید به نتیجه ای نرسید، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی غیرمنتظره با امضای فرمانی اجرایی دستور داد بیمه بیکاری برای افرادی که شغل خود را از دست داده اند برقرار و به آن ها مبلغ ۴۰۰ دلار پرداخت شود.ترامپ با دفاع از این تصمیم خود وعده داده است در صورت انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور، مالیات بر درآمدهای سرمایه ای را برای خانوارهای طبقه متوسط کاهش دهد. وی افزود: دلیلی وجود ندارد که اقتصادمان در سه ماهه سوم امسال ۲۰ درصد رشد نکند. به گفته ترامپ، کاهش مالیات ها می تواند باعث افزایش اشتغال زایی شود.لایحه کاهش مالیاتی که تقریبا دوسال پس از انتخاب ترامپ اجرایی شد از سوی وی و جمهوری خواهان به عنوان یکی از عوامل اصلی تقویت رشد اقتصادی آمریکا نام برده می شود از سوی دیگر اما مخالفان این طرح به ویژه دموکرات ها آن را به نفع عده ای خاص و موجب افزایش کسری بودجه دولت دانسته اند.

همان طور که پیشتر نیز انتظار می رفت، با بازگشایی مجدد کسب و کارها و افزایش تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی به بازارهای مالی، تورم آمریکا صعودی محسوس را تجربه کرد تا جایی که متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به ژوییه با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح یک درصد رسید.این نرخ تورم که بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در هفت ماهه اخیر بوده، همچنین بزرگ ترین افزایش ماهانه تورم آمریکا از ژانویه ۱۹۹۱ بدین سو نیز محسوب می شود. برخی از کارشناسان هشدار داده اند در صورت کاهش بیشتر نرخ بهره و تداوم روند تزریق نقدینگی، باز هم شاهد افزایش تورم باشیم البته با توجه به هدف گذاری سطح دو درصدی نرخ تورم، به نظر می رسد فدرال رزرو بیشتر نگران افزایش بدهی ها است تا نرخ توم. 
کسری بودجه دولت در ۱۰ ماه ابتدایی سال مالی جاری به ۲.۸۱ تریلیون دلار رسیده است که این رقم، بالاترین رکورد کسری بودجه ثبت شده دولتی در آمریکا محسوب می شود. پیش از این وزارت کار آمریکا اعلام کرده بود نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه ژوئیه باز هم کاهشی شده و رقم ۱۰.۲ درصد را ثبت کرده است. این نرخ بیکاری که ۰.۹ درصد کمتر از ماه قبل است باعث افزایش امیدها به تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ماه جاری شده است.

ترامپ در واکنش به این روند گفته است: نرخ بیکاری خیلی سریع تر از چیزی که خیلی ها فکر می کردند در حال کاهش است. به نظر می رسد با بازگشایی کسب و کارها و برگشت شاغلین به کارهای خود، رفته رفته حس اطمینان مصرف کنندگان حتی با وجود ادامه پیشتازی های کرونا رو به بهبود است؛ تا جایی که شاخص مدیران تولید آمریکا در ماه ژوئیه به ۵۴.۲ درصد رسید که این رقم ۱.۶ درصد بیشتر از ماه قبل و ۰.۶ درصد بیشتر از پیش بینی های قبلی بوده است. بررسی ها نشان می دهد در این ماه هم میزان سفارشات داخلی و هم میزان صادرات خارجی نسبت به ماه قبل با افزایش محسوسی مواجه بوده است.  شاون اوزبورن- تحلیل گر بازار ارز اسکوشیا بانک گفت:  معتقدم در میان مدت دلار در موضع ضعف باقی خواهد ماند اما سقوط نخواهد کرد. این امکان وجود دارد که اگر رقبای دلار ضعیف ظاهر شوند، وضعیت به نفع دلار تغییر کند و از نظر بنیادین نیز در ماه های پیش رو دلیلی برای یک ریزش بسیار گسترده وجود ندارد.با وجود انتشار اخبار مربوط به پیشرفت دارویی مقابله با کرونا، این ویروس کماکان در حال گرفتن جان شمار زیادی از مردم جهان است و بیم آن می رود که وضعیت با فرا رسیدن فصل پاییز از این هم بدتر شود. تاکنون بیش از ۲۱ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۸۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۷۵۹ هزار و ۳۵۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۷۰ هزار و ۷۷۵ نفر، برزیل با ۱۰۵ هزار و ۵۶۴ نفر، مکزیک با ۵۵ هزار و ۲۹۳ نفر، هند با ۴۸ هزار و ۸۸۸ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۳۵۸ نفر بوده است.رونالد سیمپسون،  استراتژیست مسائل ارزی در موسسه اکشن اکونومیکسگفت: به صورت کلی می توان گفت اگر خبری از یک بسته حمایتی دیگر نباشد برای دلار خوب می شود چون چاپ نشدن ۳.۵ تریلیون دلار دیگر پول به بانک مرکزی در مدیریت بازارها بیشتر کمک می کند. در کوتاه مدت اما بازارها از بسته حمایتی استقبال می کنند و از به سرانجام نرسیدن آن نگران هستند.  

شاخص دلار
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد کاهش نسبت به روز چهارشنبه در سطح ۹۳.۱۰۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۹ دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی
با وجود بهبود نسبی در وضعیت بازار کار، رشد اقتصادی کشورهای  اروپایی در سطح ناامیدکننده ای قرار دارد هر چند انتظار می رود این روند در ماه های پیش رو تغییر کند. مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در سه ماه دوم امسال برای نخستین بار از زمان ثبت آمارهای رشد در سال ۱۹۵۵ به منفی ۲۰.۴ درصد رسیده است که کمترین رشد فصلی ثبت شده محسوب می شود. طبق پیش بینی موسسه رتبه بندی مودیز، اقتصاد انگلیس امسال ۱۰.۱ درصد کوچک خواهد شد اما سال بعد رشد نسبتا خوبی خواهد داشت و ۷.۱ درصد بزرگ می شود.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۶ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸  به ۱.۱۸۳ دلار رسید.رانکو بریچ- استراتژیست ارشد ارزی در موسسه مونکس یوروپ گفت: کشورهای اروپایی در ابتدای بحران کرونا خیلی بیشتر از آمریکا با این ویروس درگیر شدند اما رفته رفته توانستند سرعت شیوع آن را تقریبا کنترل کنند. در آن طرف اقتصاد آمریکا هنوز به میزان قابل توجهی با پیامدهای اقتصادی این ویروس درگیر است و مقامات دولت این کشور نتوانسته اند به معامله گران نسبت به چشم انداز اقتصاد این کشور اطمینان خاطر دهند. 

ارزهای آسیایی
در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۳ درصد کاهش به ۱۰۶.۵۲۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۹۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۹ یوان چین اعلام شد.
برچسب ها: دلار بازار ارز