کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ثبت سفارش کالا چیست؟ مراحل و آموزش ثبت سفارش کالا

25 مرداد 1399 ساعت 11:24

گروه کسب و کار: ثبت سفارش کالا چیست؟ مراحل ثبت سفارش کالا به چه صورت می باشد؟ در این مطلب از شرکت ایمن تجارت کارآمد بعنوان کارگزار رسمی گمرک و ارائه دهنده خدمات بازرگانی، به شما صفر تا صد ثبت سفارش کالا را آموزش خواهیم داد.


ثبت سفارش کالا چیست؟
ثبت سفارش کالا برای واردات کالا به کشور طبق قانون تجارت ایران ، باید از طریق مراجع قانونی انجام شود . ثبت سفارش کالا از طریق سازمان تجارت وزارت صمت صورت میگیرد و میتوان گفت سندی است که مجوز ورود کالا به ایران می دهد و برای ترخیص کالا از گمرگ ، مجوز های مربوطه باید گرفته شود. بعضی از کالاها طبق قانون پیش از واردات ، نیازمند اخذ مجوز از نهاد های مربوط مثل وزارت بهداشت است.
۱۴ اردیبهشت سال ۹۷ طی بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران ، سامانه  ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت منتقل شد . این امر به منظور تسهیل و تسریع فرآیندهای ثبت واردات کالا های مجاز به کشور توسط شخصیتهای حقیقی و حقوقی واجد شرایط صورت گرفت تا یکپارچه سازی فرآیند ثبت انجام شود.
هر شخصی که دارای کارت بازرگانی است چه حقیقی چه حقوقی و صلاحیت واردات کالا یا صادرات کالا را دارد ، و باید به سامانه مراجعه مراجعه و پس از دریافت کد کاربری و رمز عبور ، نسبت به ثبت درخواست و ارائه اطلاعات هویتی و مبدا و مقصد جنس ، اقدام  کنند. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد واردات کالا و مراحل آن به آدرس http://irclearance.com/marahele-varedate-kala-ebteda-ta-enteha مراجعه نمایید.
و پس از بررسی درخواست توسط کارکنان وزارت صمت نیز و رفع نقص آن، تایید می کنند تا پرونده ثبت سفارش متقاضی ، به بانک عامل و گمرکات و اداره دارایی و نهاد هایی که قانون تعیین کرده است ارجاع شود.

انواع ثبت سفارش کالا
ثبت سفارش کالا ، انواع مختلف دارد ، که شامل :
•    ثبت سفارش دیداری
•    ثبت سفارش مدت دارد
•    ثبت سفارش یوزانس
•    ثبت سفارش مبتنی بر صادرات و اعتبار اسنادی بدون انتقال ارز

ثبت سفارش واردات در برابر صادرات در صورتی انجام می شود که پروانه صادراتی معتبر ارائه گردد و ارزش صادراتی هم ممهور به مهر گمرک بوده و تاریخ پروانه با کوتاژ وارداتی  یکی باشد .
مراحل ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت
بعد ازثبت نام و بارگزاری صلاحیت ها با توجه به کارت بازرگانی با نقش بازرگان اقدام به ثبت سفارش کنید.

مراحل ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت
اخذ شناسه فروشنده خارجی
برای درج پرونده جدید نیازمند اخذ شناسه فروشنده خارجی هستید به بخش مدیریت فروشندگان خارجی بروید و دکمه اخذ شناسه فروشنده خارجی را بزنید و اطلاعات را کامل کنید و تصویر پیوست باید 100 کیلو بایت به حالت jpg و تصویر پرفرما باشد و سپس بعد از تائید اطلاعات برای سامانه فیدا می رود و پس از 2 ساعت در ستون لیست فروشندگانخارجیشناسه فروشنده قابل کپی کردن است.
در مناطق آزاد نیازی به اخذ شناسه فروشنده خارجی نیست .

عملیات ثبت سفارش
عملیات ثبت سفارش
برای ثبت سفارش از قسمت عملیات تجارت خارجی روی مدیریت پرونده جدید بروید ، و اطلاعات را تکمیل نمایید. اعم ازشماره پیش فاکتور – تاریخ پرفرما – تاریخ اعتبار پرفرما – شناسه فروشنده خارجی و ...  بعد از تکمیل مرحله اطلاعات اصلی به صفحه گمرکی و حمل و نقل می روید : نوع قرارداد - روش حمل و نقل(با توجه به ترم های اینکوترمز) – مرز ورودی – گمرک مقصد – کشور مبدا حمل –محل بارگیری-ناوگان حمل و نقل – حمل به دفعات را تکمیل نمایید.

ثبت سفارش کالا چیست؟ مراحل و آموزش ثبت سفارش کالا
سپس از کلیک روی گزینه بعدی وارد مرحله مالی شوید. مبلغ کل پیش فاکتور عبارت است هزینه fob  کالا به علاوه کرایه حمل منهای تخفیف. نوع عملیات ارزی بانکی / غیر بانکی /بدون انتقال ارز که انتخاب نوع عملیات ارزی غیر بانکی وجود ندارد.

برای اولویتهای 1 و 2 عملیات ارزی بانکی
اگر اولویت 1 باشد می توانید از گزینه خرید ارز ازسیستم بانکی استفاده کنید و ارز 4200 تومانی بگیرید
اگر اولویت کالا 21/22/23 باشد می توانید با انتخاب گزینه خرید ارز از سیستم بانکی ارز نیمایی دریافت کنید
اگر اولویت کالا 24/25/26 باشد می توانید زمحل صادراتد خود تخصیص ارز بگیرید
اجرایی شدن تبصره ۱ بند ۱ بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات سال 1399 و رفع تعهدات ایفا نشده سال‌های 1397 و 1398 در سامانه جامع تجارت

قابل توجه کاربران محترم سامانه جامع تجارت ؛
به اطلاع کاربران محترم می‌رساند در فرآیند ثبت پرونده ثبت‌ سفارش سامانه جامع تجارت، امکان انتخاب محل تامین ارز «از محل صادرات خود» ذیل نوع عملیات ارزی «بانکی» فراهم گردیده است. تنها کاربرانی که داری مجوز تولیدی بوده و دارای پروانه صادراتی سال 1398 و بعد از آن باشند، امکان استفاده از محل تامین ارز «از محل صادرات خود» را دارند. کاربرانی که قبلا محل تامین ارز «از محل صادرات» را استفاده نموده بوده‌اند و قصد استفاده از صادرات خود را دارند بایستی پرونده‌های خود را ویرایش نموده و محل تامین ارز «از محل صادرات خود» را انتخاب نمایند.
از این پس امکان انتخاب محل تامین ارز «از محل صادرات» برای پرونده‌های جدید وجود نخواهد داشت. در صورت استفاده از گزینه بدون انتقال ارز بزنید باید اطلاعات قبض انبار را وارد کنید و باید ببینید این بند فعال است یا خیر.
وارد مرحله کالاهای پرونده می شوید: کد تعرفه را از کتاب مقررات واردات و صادرات بردارید در این قسمت اولویت کالا ماخذ یا حقوق ورودی کاالا را انتخاب کنید.

چنانچه کالا دارویی باشد گزینه نوع مصرف را انسانی نظارت بهداشت.
چنانچه مواد غذایی باشد گزینه  نوع مصرف انسانی نظارت صمت.
جنانجه دام یا خوراک دام باشد گزینه نوع مصرف دامی یا کشاورزی.
چنانچه بذر یا گل باشد نوع مصرف گیاهی.
چنانچه سیگار و متعلقات باشد گزینه نوع مصرف دخانی را انتخاب می کنید
و در غیر اینصورت گزینه نوع مصرف هیچ کدام.
وضعیت نمایندگی : دو حالت دارد واردات به سرزمین اصلی – واردات به مناطق آزاد.
برخی کالاها نیازمند شناسه کالا می باشند به شناسه کالاهای بهداشتی IRC و به شنااسه کالاهای دارویی IVC گفته می شود که از وزارت بهداشت یا دامپزشکی باید اخذ کنید.

یا برای کالاهای دیگر از بخش شناسه کالا آن را دریافت می کنید.
با کلیک روی گزینه بعدی وارد صفحه مستندات بشوید و پرفرما و اسناد لازم را آپلود نمایید.
نهایتا روی گزینه ثبت کلیک کنید
پرونده در حالت جدید قرار دارد
وارد جزئیات پرونده بشوید و روی گزینه بنفش استعلام ضوابط کلیک کنید و درخواست مجوز را بزنید. و در قسمت مشاهده مجوزهای کالا می توانید مشاهده کنید هر کالا به چه مجوزهایی احتیاج دارد.
وضعیت منتظر مجوز

پس از آن وضعیت پرونده به حالت منتظر مجوز در می آید و باید از سازمان های مجوز دهنده وضعیت آن را پیگیری نمایید . و چنانچه پرونده رد بخورد با دانستن اینکه چرا رد خورده اقدام به ویرایش می کنید و توجه داشته باشید در این مرحله اگر سزمان های دیگر تائید داده باشند تائید آن ها در هنگام ویرایش از بین می رود
وضعیت آماده ثبت سفارش
نوع ثبت سفارش : شیوه های متدوال سیستم بانکی
اگر کالا فاسد شدنی است تیک حمل یکسره را بزنید
بانک و کد شعبه را انتخاب نمایید .
پرداخت کارمزد
پرونده به مرحله آماده پرداخت کارمزد می رود
و فقط 48 ساعت برای پرداخت کارمزد فرصت دارید
نمایش شماره ثبت سفارش
کد 8 رقمی ثبت سفارش صادر می شود

بری ابطال ثبت سفارش نیازی نیست مستقیما به دفتر مقررات بروید کافی است با استفاده از توکن آن را ابطال نمایید
در تمدید ثبت سفارش، ثبت سفارش به مدت 3 ماه تمدید می شود
شرکت ایمن تجارت کارآمد آماده ارائه خدمات بازرگانی به شما همکاران گرامی می باشد لطفا قبل از اقدام به ثبت سفارش کالا پرفرما(پیش فاکتور )خود را ز فروشنده دریافت کرده و برای ما ارسال نمایید . برای ارتباط با ما می توانید به وب سایت ما به آدرس  irclearance.com مراجعه نمایید.
 


کد مطلب: 227498

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/227498/ثبت-سفارش-کالا-چیست-مراحل-آموزش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir