کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نماد در بورس به چه معنا است؟

25 مرداد 1399 ساعت 11:45


گروه اقتصادی: با توجه به این مسئله که روز به روز بر تعداد سرمایه گذاران  در بازار سرمایه افزوده می شود ما سعی بر این داریم که هر روز یک اصطلاح بورسی را برای آشنایی سرمایه گذاران با مفاهیم بازار سرمایه معرفی کنیم.بورس، بازاری پر از شرکت‌های گوناگون است که هر کدام در زمینه‌ای خاص فعالیت می‌کنند. به همین دلیل ایجاد یک نماد مشخص برای هر شرکت می‌تواند روند معاملات بورسی  آن را سرعت ببخشد. 

حروف اختصاری در ابتدای هر نماد بورس نشان دهنده‌ چه صنعتی است؟
حرف «ف» نشان دهنده‌ گروه فلزات اساسی است که در این میان نمادهای هرمز «فولاد هرمزگان جنوب»، فجر «فولاد امیرکبیر کاشان»، میدکو «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، کیمیا «معدنی کیمیای زنجان گستران»، کاوه «فولاد کاوه جنوب کیش»، ارفع، زنگان و ذوب استثنا هستند.حرف «و» نشان‌ دهنده‌ گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است و نماد دی «بانک دی» استثنای این گروه محسوب می‌شود. علاوه بر این گروه سرمایه‌گذاری‌ها نیز با حرف «و» آغاز می‌شوند؛ به عنوان مثالی از نمادهای این گروه می‌توان به «وسپه»، «وخارزم» و «وبیمه» اشاره کرد. نمادهای پردیس «سرمایه‌گذاری پردیس»، گوهران «سرمایه‌گذاری توسعه گستران امید»، اعتلا «شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز»، سرچشمه «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه» و سردبیر «سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان» از این قاعده پیروی نمی‌کنند.حرف «س» در ابتدای هر نماد گروه سیمان، آهک و گچ را نشان می‌دهد. به عنوان مثال از نماد‌های این گروه می‌توان به ستران «سیمان تهران» و سبزوا «سیمان لار سبزوار» اشاره کرد.گروه محصولات غذایی با حرف «غ» شناخته می‌شوند. نمادهای «تبرک» و «بهپاک» از استثناهای این گروه هستند. البته صنعت قند و شکر، در گروه جداگانه‌ای قرار می‌گیرد و نام نمادهای بورسی این گروه با حرف «ق» آغاز می‌شود. برای مثال نماد‌های «قنیشا»، «قلرست» و «قثابت» از نماد‌های موجود در گروه قند و شکر هستند.

نماد بورس ابزارهای مالی قابل معامله در بورس اوراق بهادار
علاوه بر آنچه گفته شد، علائم اختصاری دیگری هم در بورس اوراق بهادار وجود دارد. اگر به سایت شرکت فناوری بورس مراجعه کنید علاوه بر نماد شرکت‌های بورسی با نمادهایی همچون «وسبحانح»، «تسه»، «اخزا» و … رو به رو خواهید شد. در واقع این نمادها نشان‌ دهنده‌ ابزارهای مالی قابل معامله دیگری، غیر از سهام شرکت‌ها در بازار بورس و فرابورس هستند.هرگاه در انتهای یک نماد معاملاتی حرف «ح» وجود داشت، این نماد مربوط به حق تقدم آن نماد است که در بازه‌ زمانی معینی در بورس قابل معامله بوده و پس از آن نماد مربوط به حق تقدم بسته خواهد شد و حق تقدم مانند سهام عادی شرکت معامله می‌شود.نماد‌هایی که با نام «اخزا» آغاز می‌شوند، نشان دهنده‌ اسناد خزانه دولتی بوده و در بازار فرابورس معامله می‌شوند.نماد بورس «تسه» که در بازار فرابورس ایران معامله می‌شود همان اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن یا امتیاز تسهیلات مسکن است که سررسید مشخصی دارد.اگر در ابتدای نام نماد بورس حرف «ض» وجود داشت نشان‌ دهنده‌ آن است که این نماد متعلق به اختیار خرید یک نماد در بازار بورس یا فرابورس است. نمادهایی که متعلق به ابزارهای مالی مانند حق تقدم‌، اسناد خزانه، امتیاز تسهیلات مسکن و … هستند، تنها در دوره‌ خاصی در بازار بورس یا فرابورس معامله می‌شوند و دارای سررسید مشخصی هستند. ولی نمادهای متعلق به سهام شرکت‌ها تا زمان انحلال شرکت در بازار بورس اوراق بهادار قابل معامله خواهند بود.


کد مطلب: 227508

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/227508/نماد-بورس-معنا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir