کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رأی «نه»شورای امنیت نشانه‌ انزوای آمریكا نیست

اعتمادآنلاین , 25 مرداد 1399 ساعت 22:40


گروه سیاسی: رأی «نه» اعضای شورای امنیت به درخواست ایالات متحده آمریکا برای تحریم‌ تسلیحاتی جمهوری اسلامی اتفاقی بود که شاید چند سال قبل امری محال تصور می‌شد؛ اما شکست آمریکا در تصویب طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت باعث شد این سوال پیش ‌آید که دلیل ناکامی این کشور برای تحدید چندباره ایران چیست؟
یك  کارشناس مسائل بین‌الملل، در این ‌باره اظهار داشت: برای هیچ کسی قابل باور نبود که پیشنهاد ‌آمریکا رأی نیاورد و آمریکایی‌ها نتوانند ۹ رأی داشته باشند‌، چون پیش‌نویس اولیه را از آنجا که می‌دانستند رأی ندارند تقلیل دادند و در هفت هشت صفحه و پنج بند ارائه کردند؛ یعنی متن را از طریق مذاکره با برخی از کشورهای عضو شورای امنیت تغییر داده بودند و به نظر می‌رسید با اعمال تغییرها ۹ رأی کسب کنند تا در نهایت به وتوی روسیه و چین برسند.
امیرعلی ‌ابوالفتح   در ادامه گفت: تاکید می‌کنم، باورپذیر نبود از بین این همه کشورهای ریز و درشتی که در شورای امنیت هستند و اتفاقاً برخی‌ از آنها با ایالات متحده رابطه‌ای نزدیک دارند،‌ فقط کشور کوچکی به نام جمهوری دومینیکن بخواهد با آمریکا همکاری کند و حتی کشورهایی چون بلژیک و استونی هم به آمریکایی‌ها «نه» بگویند. این رأی‌گیری در حالی چنین نتیجه‌ای در بر داشت که همه منتظر بودند کار به وتوی روسیه و چین بکشد.این استاد دانشگاه تصریح کرد: درباره چرایی چنین اتفاقی می‌توان گفت این مساله به رویکرد ترامپ از شروع کاخ سفیدنشینی‌اش ربط پیدا می‌کند. در واقع آمریکای ترامپ با جهان در تقابل است و دقیقاً به همین دلیل کاخ سفید از این پس هم باید در انتظار چنین موقعیت‌هایی باشد. همچنین می‌توان گفت، این رأی پیام مهمی برای توافق مطلوب برجام دارد؛ به این معنی که اگر ایران به تعهداتش عمل نمی‌کرد، احتمالاً رأی‌های اعضای شورای امنیت کاملاً برعکس بود.ابوالفتح سپس توضیح داد: بنابراین می‌توان گفت برجام هنوز هم مطلوب است و ماندن ایران در این توافق باعث برچیده شدن تحریم‌های تسلیحاتی خواهد شد. با این توضیح که تحریم تسلیحاتی ایران برای آمریکایی‌ها به قدری مهم است که غرور، حیثیت و آبروی خود را در میان آورده‌اند و حتی حاضرند در نظام بین‌الملل تنها بمانند ولی ایران به لحاظ تسلیحاتی تحریم باشد.او ادامه داد: درباره اینکه توافق هسته‌ای چه چالش‌هایی پیش رو خواهد داشت باید گفت،‌ آمریکایی‌ها قول داده‌اند مسیرشان را در هر شرایطی ادامه دهند و در این مرحله ماشه را فعال خواهند کرد، اما اینکه چقدر به توفیق برسند و کشورهای دیگر را چطور با خودشان همراه کنند مساله‌ای مبهم است.امیرعلی ابوالفتح در پایان گفت: «نه» اعضای شورای امنیت را نباید نشانه‌ای از انزوای ایالات متحده در نظام بین‌الملل تلقی کنیم؛ در واقع جهان فقط در موضوع توافق هسته‌ای تصمیم گرفت با آمریکا همراهی نکند.



 


کد مطلب: 227588

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/227588/رأی-نه-شورای-امنیت-نشانه-انزوای-آمریكا-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir